اوضاع سینمای ایران را چطور ارزیابی میکنید؟
اوضاع سینمای ایران جدای از شرایط کلی حاکم بر جامعه نیست و وقتی درباره موضوعی مانند برجام که به گمان خیلیها به نفع کشور است، مسائل زیادی درست میشود؛ یک فیلم سینمایی هم که به آسانی میتوان آن را انکار کرد و یا حتی پنبهاش را زد، خیلی راحتتر دستخوش تغییرات میشود. در شرایط امروز ما با مشکل سلیقه در خط قرمزها روبهرو هستیم و من امیدوارم با درایت و همچنین وعدههایی که در مجلس آینده داده میشود، این مشکلات رو به حل شدن بروند.
امنیت حرفهای در حوزه کار شما چقدر وجود دارد؟
در حقیقت ما با سانسور مضاعف در سینما روبهرو هستیم، فیلمهایی داریم که پروانه نمایش میگیرند اما اجازه نمایش پیدا نمیکنند. مجموع این اتفاقها باعث میشود شما به عنوان آدمی که در بخش خصوصی کار میکنید، امنیت حرفهای را زیر سوال ببینید و احساس کنید که هر آدم و گروهی، حتی زمانیکه همه راههای قانونی را رفتهاید، با اعمال نفوذ و برنامهریزیهای از پیش تعیین شده و سیاسیکاری جلوی کار کردن شما را بگیرد. بنابراین در این سیستم نمیتوان خیلی آدم سرحالی بود و گفت همهچیز به خوبی و خوشی میگذرد. با اینهمه بچهها و گروههایشان در حال کار و فعالیت هستند و زحمت زیادی هم میکشند و همانها هستند که سینما را تاکنون زنده نگه داشتهاند.
امسال فقط با خشکسالی و دروغ در جشنواره حضور دارید؟
بله، سالی یک کار خوب است، به هر حال من همکاران دیگری هم دارم که در این حوزه فعالیت میکنند. خودم فکر میکنم «خشکسالی و دروغ» کار خوبی شده است.
البته ما از نمایش آن خاطرات خوبی داریم…
بله و فکر میکنم در سینما هم اثر خوبی را ببینیم.
شما به عنوان تهیهکنندهای که در شرایط امروز سینمای ایران فعالیت میکنید، چه نکتهای را در یک اثر مد نظر قرار میدهید تا روی آن سرمایهگذاری کنید؟
معمولا اصلیترین نکتهای که میتواند آدم را راغب به تولید پروژهای کند، فیلمنامه است. باید فیلمنامهای که میخوانیم با روحیه خودمان جور در بیاید. البته شناخت و آشنایی با فضای روز هم در انتخاب آثار موثر است، از این جهت که فضا و اوضاع حاکم چه سبک آثاری را میطلبد؛ فضای حاضر بر کارهای کمدی است یا کارهای اجتماعی. از همین رو انتخاب اثری برای سرمایهگذاری کمی متفاوت است. اما من در ژانر خاص و مشخصی کار نمیکنم و سعی میکنم در همه حوزهها حضور داشته باشم و کار بسازم.
پس در ابتدا این فیلمنامه است که توجه شما را جلب میکند؟
دقیقا، فیلمنامه برای من حرف اول را میزند. بعد از فیلمنامه است که به کارگردان و بقیه عوامل آن فکر میکنم. اگر آن را بپسندم و فکر کنم این اثر میتواند کار خوبی باشد، روی آن کار میکنم. البته نکتهای که نباید آن را فراموش کنیم این است که سینما، هنر-صنعت است و باید با مخاطب ارتباط برقرار کند و مورد پسند او باشد. نمیتوانیم با امیدواری اینکه کاری دیده شود، فیلم تولید کنیم. باید اثر با مخاطب ارتباط بگیرد و دیده شود. حتی نکتههایی مانند اینکه اثر را میتوانیم به جشنوارههای مختلف ارایه دهیم هم مهم است.
به هر حال فروش فیلمها مهم است…
سینما هنر پرخرجی است و باید فیلمی ساخته شود و به نمایش دربیاید و فروش هم داشته باشد تا بتوانیم به سراغ اثر دیگری برویم. به هر حال نمیتوان در سینما تنها بخش هنری را در نظر گرفت و باید آثاری تولید شود که برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد و برای تماشای آن بیایند.
بخش خصوصی میتواند به سرپا ایستادن سینما کمک کند؟
قطعا میتواند.
در این راه چقدر دستش باز است؟
به هر حال موضوعاتی مانند سانسور در سینما وجود دارد، البته این ممیزیها خیلی به مدیران سینمایی برنمیگردد و روی صحبت من هم بیشتر گروههای سیاسی است که برای اذیت کردن طرفهای سیاسی خودشان به سینما و هنر همان گروهها حمله میکنند. بسیاری از این فیلمها اگر نمایش داده شوند، هیچ اتفاق منفی در پی نخواهند دشت، اگر اتفاق مثبتی را نداشته باشند. مثلا فیلم «قصهها»ی رخشان بنیاعتماد نمایش داده شد، مردم دیدند و هیچ بازتاب منفی نداشت خیلی هم مثبت بود. بقیه فیلمها هم این شرایط را دارند و من فکر میکنم وقتی فیلمی پروانه نمایش میگیرد، یعنی شورای بازبینی تمام امکانات و محافظهکاریهایی که لازم بوده را انجام داده است. اما بعد از اینکه فیلمی پروانه نمایش گرفته و تمامی مراحل قانونی را هم طی کرده است، حالا باید با گروههای سیاسی روبهرو شویم که با اهرم فشار وارد میشوند. این اتفاقها باعث میشود که کمتر کسی به سمت فیلمهای اجتماعی که حاوی تفکر بیشتری است، برود. البته این حرف به این معنی نیست که فیلم کمدی نمیتواند تفکر داشته باشد، اما به هر حال سینمای اجتماعی به زندگی مردم نزدیکتر است و مخاطب میتواند زندگی خودش را در آن ببیند. همین اتفاقات باعث قهر مردم از سینما و سالنها میشود. این افراد ناآگاهانه یا خودآگاه زیر آب سینمای ایران را میزنند.
در صحبتهایتان گفتید فعالیتتان را به یک ژانر محدود نمیکنید، تا به حال در حیطه انیمیشن هم فعالیتی داشتهاید؟
من در مقطعی کار در حوزه انیمیشن را شروع کردم ولی نتوانستم به نتیجه برسم و با اینکه علاقهمند بودم کار کنم، اما امکانات زیادی در این زمینه وجود نداشت. اما فکر میکنم انیمیشن همچنان در آثار کوتاه بهتر دیده میشود تا در کار بلند. اما در زمینه آثار سینمایی و بلند خیلی جوان هستیم و از طرف مراکز فعال در انیمیشن حمایت بیشتری لازم است.
منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در برلین و ترایبکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد