سینماسینما، محمد حقیقت: «دِرب» به معنی زمین سفت، فیلمی آرام است و حکایت ارتباط قابل احترام بین آدمها که به سادگیِ طبیعت، روزگار میگذرانند. این اثر به شایستگی میتواند یکی از فیلمهای شاخص و متفاوت جشنواره فجر امسال باشد.
مدتی پیش آخرین فیلم هادی محقق، دِرب، که پخش کننده بینالمللی آن، پرشیا فیلم (به مدیریت علی قاسمی) است را دیدم. فیلم را دوست داشتم و با کارگردانش چند تماس و گپ تلفنی هم داشتم. بعد از آن، او یک ورسیون جدید فرستاد که بسیار از آن راضیتر بود.
داستان، با حوصله و نقاشیوار، به حکایت مردی با پشتکار و انسان دوست میپردازد که مسئول اداره برق در مکانهای دورافتاده و در دشتهاست، تا سرانجام به کمک مردی که به تنهائی روزگار میگذراند، برود و به وی یاری رساند. در فیلم برای این آدمهای تک افتاده، برق وسیلهای برای ارتباط با هم محسوب میشود، که مدرنیته به کمک پیوند میان افراد میآید.
هادی محقق همچون فیلمهای قبلیاش مثل «ممیرو»(فناناپذیر) استیل ویژه خود را دنبال میکند که نشات گرفته از مکانی است که قبلا درآنجا به دنیا آمده و مدتها زندگی کرده است (دهدشت در استان کهگیلویه و بویر احمد).
محقق میگوید: دربیست و سه چهارسالگی به تهران رفته تا تحصیل سینما کند. بعد از مدتی دستیار کارگردان افراد گوناگون شده. آنگاه بهشدت پیگیر فیلم دیدن میشود، کتابهائی نیز در این زمینه مطالعه میکند. او درباره روش کار سینماییاش میگوید: «ازنظر فرمِ کار برای ساختن فیلم، در نوجوانی سینما را به طور کلی خیلی کند میدیدم. بدون اینکه مثلا آثار فیلمسازانی چون تارکوفسکی، کیشلوفسکی، کیارستمی، شهیدثالث و غیره را دیده باشم و یا مورد توجهام بوده باشد. منظورم از کند بودن این است که فکر میکنم باید در خدمت زندگی و ریتم آن بود. این نگرش را من قبل از کار در سینما هم داشتم. من در واقع در کهگیلویه نوجوانی خود را گذرانده بودم. بخشی از زندگی آدمها و تاثیراتی که بعدا در کارهایشان خواهد بود ناشی ازهمین نوستالژی دوران نوجوانی است. اینها را نمیشود ازهم جدا کرد.
در مورد کار فیلمسازی یک تجربه فیلم کوتاه داشتم ولی به حساب نمیآید. بعدا درسال ۲۰۱۲ یک مستند ساختم، به اسم «نگاهی به آسمان». ۴۲ دقیقه بود و بعدا جدیتر به فیلم بلند داستانی فکر کردم. «بردو» (اوخوب سنگ میزند) را درسال ۲۰۱۳ ساختم و سپس «ممیرو» را در سال ۲۰۱۵ که بسیار مورد توجه جشنوارهها قرارگرفت. فیلم بعدی درسال ۲۰۱۸، «ایرو» است و فیلم «دِرب» را هم که به تازگی تمام کردم.»
هادی محقق که در سال ۱۹۷۸ به دنیا آمده، ابتدا در رشته مکانیک خودرو تحصیل کرده، حالا در فیلم «درب»، خود نقش راننده، که مامور برق است و باید به جاهای مختلف سرکشی کند را بازی میکند. وی قبل از وارد شدن به دنیای سینما، ازسال ۱۹۹۰ به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر فعالیت داشته است.
وقتی میپرسم چرا اسامی فیلمهایت معادل فارسی که همه متوجه آن شوند ندارد، میگوید او ترجیح میدهد نامها را را به لری انتخاب کند و همین تاکید روی حفظ اصالت، فرهنگ، زبان و منطقهاش از نظر من قابل احترام است. همین مورد درباره لوکیشنها و مکانهابی که داستانها درآن اتفاق میافتند هم هماهنگی دارد. به همان شیوهای که میزانسنهای او در فیلمهایش یک دست و پیوسته است و می توان گفت که امضای خودش را دارد.
از او میپرسم: تم اصلی فیلم «ممیرو»، مرگ است، و در فیلم «درب»، زندگی و انرژی و امیدواری، هسته مرکزی فیلم را تشکیل میدهد، اینطور نیست؟
محقق پاسخ میدهد: «فیلم «درب»، هم درباره مرگ است و هم زندگی.» من ادامه میدهم که در فیلم «درب»، زندگی بسیار جریان دارد زیرا شخصیت اصلی فیلم که افلیج است به تنهائی برای بدست آوردن روشنائی (برق)، و به نوعی ادامه حیات و انرژی برای ادامه زندگی، به راه می افتد و مسیرهای بسیاری را با پشتکار فوقالعادهای طی میکند. درضمن دو شخصیت از کاراکترهای فیلم، از حیث فیزیکی دچار مشکل هستند، یکی افلیج است و دیگری مرد کوری است که با معشوقهاش در دشتی زیبا قرار ملاقات دارد. این هر دو امیدواری بیشتری به زندگی نسبت به آدمهای سالم از نظر فیزیکی، از خود نشان میدهند.
هادی محقق تایید میکند و معتقد است: «دوست دارم کمتر راجع به ناملایمات فیلم بسازم و بیشتر روی نقاط مثبت زندگی تمرکز کنم و به آنها بپردازم. البته به نکاتی که شما اشاره کردید، فکر نکرده بودم. درباره اینکه ایده فیلمهایم را از کجا الهام میگیرم، ترجیح میدهم به جای گفتن کلمه ایده، نامش را خاطرات دوباره به ذهن آمده بگذارم. اینها ازگذشته میآیند. مثلا با همین مردی که مامور اداره برق است، آشنا شده بودم و از قبل در موردش شنیده بودم که چگونه و با چه سخاوتمندی به کمک دیگران در مناطق دورافتاده میرود. این آقای اسکندری، مامور اداره برق از دایره فعالیت معمولی و موظف خود فراتر میرود و برای دل خودش، وقتش را وقف دیگران میکند.»
در مورد اینکه آیا با این شیوه فیلمسازی، تماشاگر برایش اهمیت دارد یا نه؟ هادی محقق معتقد است که این فیلمش داستانپردازی بیشتر و ریتم متفاوتتری نسبت به فیلمهای قبلیاش دارد و تماشاگران به خوبی آن را دنبال خواهند کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «ایرو» و «ممیرو» در شبکه نمایش خانگی عرضه میشود
- تماشاگران «دِرب» از سینمای ایران به ۲۰ هزار نفر در فرانسه رسید
- نمایش فیلم سینمایی «ایرو» در نیویورک
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- «دِرب» در جشنواره سه قاره نانت فرانسه رقابت میکند
- سینمای ایران برنده دو جایزه جشنواره بوسان شد
- «دِرب» هادی محقق فیلم افتتاحیه جشنواره بوسان شد
- یازدهمین روز جشنواره فیلم فجر؛ روزی برای حذف یک سیمرغ، انصراف یک فیلم و معرفی نامزدها
- در نشست رسانهای «درب» عنوان شد؛ کاش به عباس کیارستمی دقیقتر نگاه میکردیم
- خبرهایی از تولید فیلم «دِرنو» به کارگردانی سیدهادی محقق
- تازه ترین ساخته هادی محقق در جشنواره معتبر سائوپائولو برزیل پذیرفته شد
- جایزه زردآلوی نقره ای به «ممیرو» رسید/ محقق جایزه اش را به کیارستمی تقدیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی