نسخه ترمیمشده فیلم «ناخدا خورشید» برای نخستینبار در جشنواره جهانی فجر رونمایی شد؛ فیلمی که پس از سالها بسیاری از مخاطبان و سازندگان این اثر سینمایی را غافلگیر کرد؛ هرچند که این فیلم در غیاب سازندهاش، ناصر تقوایی، اکران شد و او ترجیح داد مخاطبان فیلم اثر مانای کارنامهاش را بدون او ببینند.
به گزارش سینماسینما، به بهانه نمایش این اثر سینمایی با داریوش ارجمند که برای بازی در این فیلم برنده تندیس سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد در پنجمین جشنواره فیلم فجر شد، گفتوگویی انجام شده است.
قطعا دیدن نسخه ترمیمشده «ناخداخورشید» در جشنواره جهانی برای شما حالوهوای دیگری داشت، نظر شما درباره رویکرد جشنواره جهانی به این بخش چیست؟
خوشحالم که جشنواره جهانی به شکلی که میبینیم برگزار میشود و نسخه ترمیمشده فیلم «ناخداخورشید» نیز در این جشنواره نمایش داده شد. بههرحال روال ترمیم فیلمهای قدیمی از اتفاقاتی است که در دنیا مرسوم و متداول است. بههرحال ترمیم فیلم کار آسانی نیست و هزینه کمی هم ندارد، اما با این کار میشود از فیلمهای مهم تاریخ سینما مراقبت کرد. لذت دیدن فیلم روی پرده سینما و بدون سانسورهایی که در تلویزیون روی این فیلم انجام میشود، برای من بیاندازه بود. خوشحالم که بسیاری از جوانهایی که شناخت دقیقی نسبت به سینمای دهه ۶۰، ۷۰ ندارند با دیدن فیلمهایی از جنس «ناخداخورشید» میبینند که چه فیلمهای درجهیکی ساخته میشد و چه بزرگانی در این سینما زحمت کشیدند. این سینما دیگر مثل گذشته نیست، همهچیز تغییر کرده است. همه کثرتگرا شدهاند؛ از تهیهکننده و کارگردان گرفته تا بازیگر و دیگر عوامل فیلمها. فیلمی که بیشتر میفروشد از دید عدهای فیلم موفقی است و حتما فیلم خوبی است! درصورتیکه در گذشته اینطور نبود. سینما در دهه ۶۰ طور دیگری بود و زحمت بیشتری برای تولید فیلمها کشیده میشد.
قطعا آثار ناصر تقوایی از فیلمهای ماندگار تاریخ سینمای ایران است و بههیچوجه نمیشود از سینمای او چشمپوشی کرد.
بله، دقیقا همینطور است. ناصر تقوایی یکی از سرمایههای سینمای ماست و تکرارنشدنی است و در تمامی زمینهها استعدادش را نشان داده؛ چه در ساخت مستند، چه فیلمهای مذهبی و چه آثار سینمایی و تلویزیونی درخشانی که کارگردانی کرده است. این مرد از ابتدای ورودش به هنر، یکی از موفقترین و مهمترین کارگردانهای این کشور بوده و هست که متأسفانه اینروزها در خلوت تنهایی خودش زندگی میکند و هیچکس به فکر او نیست که ببیند در سر این مرد چه میگذرد. در تمام دنیا بهگونهای دیگر از هنرمندان و بزرگان کشورشان تجلیل و سعی میکنند از تمام ظرفیتهای آنها استفاده کنند و افسوس که در کشور ما این اتفاق نمیافتد. متأسفم که عباس کیارستمی و علی حاتمی را خیلی راحت از دست دادیم، بهرام بیضایی عزیز دور از وطن زندگی میکند و ناصر تقوایی نیز خانهنشین شده است. ناصر تقوایی آدم خاصی است و متأسفم که سینمای ما از این مرد نازنین چشمپوشی کرده. تقوایی در بسیاری از حوزهها صاحب اندیشه و تفکر است؛ ادبیات میفهمد، شعر، سیاست و… و با بسیاری از مفاهیم آشناست. آدمی است که هیچگاه وقتش را به بطالت نگذرانده. «ناخداخورشید» یک فیلم استثنایی است.
در همه این سالها این فیلم در صدر آرای منتقدان قرار گرفته است و هیچگاه کهنه نمیشود. این فیلم نهتنها از نگاه مخاطبان ایرانی، بلکه از دیدگاه منتقدان و مخاطبان خارجی نیز فیلم درخشانی است. در بسیاری از محافل ادبی و هنری دنیا فیلم او را بسیار بزرگ و فراتر از زمانش توصیف میکنند. تقوایی به دلیل تسلطش به ادبیات ایران و جهان در بهروزکردن ادبیات غرب استعداد بینظیری دارد و توانست داستان زیبای همینگوی را به شیوه درخشانی ایرانی کند و مابازای درستی در کشور خودمان برایش پیدا کرد. او جنوب را آنقدر درست و عمیق میشناسد که هنوز هم تماشای فیلم حیرتانگیز است، به برخی مسائل اجتماعی چنان موشکافانه و دقیق نگاه کرده است که نمیتوان در داستان همینگوی آنها را دید.
بههرحال شما قهرمان داستان ناصر تقوایی بودید و «ناخداخورشید» یکی از درخشانترین نقشهای شماست. سالهاست از این نقش فاصله گرفتهاید، الان این شخصیت را چطور میبینید؟
ناخداخورشید را همیشه دوست داشتم و دارم. افتخار میکنم کار حرفهای در سینما را با ناصر تقوایی شروع کردم. قرار بود در سریال «کوچک جنگلی» همکاری کنیم که متأسفانه عدهای با توطئه این فیلم را از دست ناصر تقوایی درآوردند و طور دیگری ساخته شد. ناصر همیشه میگفت: «کوچک جنگلی وصیتنامه من است» و متأسفم که به سرانجام نرسید. قرار بود «زنگی و رومی» را بسازد یا «چای تلخ» که هرکدام از آنها شاهکار بودند. خوشحالم که «ای ایران» به نتیجه رسید و «کاغذ بیخط» که به نظر من ۲۰ سال جلوتر از زمانش ساخته شد. همیشه تقوایی از زمانش جلوتر بوده است. «کشتی یونانی» را ببینید که چه شاهکاری است یا تمرین آخر شاهکاری مسلم است. هیچکس در مورد تعزیه به زیبایی او فیلم نساخته است.
آرزو میکنم بار دیگر ناصر تقوایی را پشت دوربین ببینم و عاشقانه دوستش دارم. بههرحال خوشحالم که نسخه ترمیمشده فیلم «ناخداخورشید» را بسیاری بعد از سالها دیدند و بسیاری از جوانها برای نخستینبار مزه فیلم را چشیدند. وقتی با برخی از آنها صحبت میکردم، حیرت کرده بودند از اینکه در آن سالها به این شکل فیلمی ساخته شده و باعث افتخار است که من هم سهمی در این فیلم باارزش دارم.
منبع: شرق
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داریوش ارجمند: نقش جدیدی پیشنهاد نشده که بپذیرم
- یاوری که با نامش غریبه بود
- اینک آخرالزمان
- حشمت در پوست یاور/ نگاهی به سریال «یاور»
- عکسی خاطرهانگیز که فریدون جیرانی منتشر کرد
- ناگفتههای «فریدون جیرانی» همزمان با زادروزش در موزه سینمای ایران
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- انتقادات تند بهروز افخمی از داریوش ارجمند/ او بازیگران دیگر را تحقیر میکند
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- داریوش ارجمند در یک برنامه تلویزیونی/ به آقای تقوایی در کوچک جنگلی خیلی ستم شد
- داریوش ارجمند:به هیچ وجه حاضر نیستم در فیلمهایی که شوخی جنسی دارند بازی کنم
- داریوش ارجمند:هر کس ویلایش زیباتر است، در نزد مردم احترام بیشتری دارد
- بخش دوم گفتوگو با محمد بیکزاده/ میخواستیم فردین مالک اشتر باشد و فائقه آتشین قطام، هدف هم داشتیم!
- فیلم/ واکنش غیرمنتظره مونا فرجاد به شکایت معصومه ابتکار
- نکوداشت داریوش ارجمند در خانه هنرمندان ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود