سینماسینما ـ علی نعیمی، هفته گذشته در حالی از سیستم سینمای خانگی و تلویزیون تعاملی کشور (VOD) رونمایی شد که بسیاری از سینماگران معتقدند این سیستم میتواند در نظم بیشتر پخش آثار سینمایی و رشد توسعه اقتصاد سینما کمک کند.
در واقع میتوان گفت VOD اولین دستاورد دولت در راستای استفاده بهینه از فضای پسا برجام است و از این منظر این اتفاق یک حرکت رو به جلو برای تعامل هر چه بیشتر با سینمای دنیا به حساب میآید.
از همین رو پیشتر حجتالله ایوبی درباره سیستم VOD گفته بود: راهاندازی VOD میتواند اتفاق بزرگی در سینمای ایران باشد. اقتصاد سینما با VOD دگرگون خواهد شد و در بستر آن جایی برای دیده شدن سینما شکل میگیرد.
اما با وجود این بسیاری هنوز نسبت به چگونگی استفاده از این سیستم در کشور با علامت سئوال مواجه هستند. این سیستم که در کشورهای توسعه یافته در صنعت نمایش در دسترس شهروندان قرار دارد یکی از ابزارهای بزرگ زیرساختی کشور در زمینه ایجاد تلویزیون خصوصی و کابلی است و صنعت نمایشی کشور را به یک شبکه داخلی قدرتمند و ماخذ متصل میکند.
مصطفی ابطحی مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری درباره این سیستم میگوید: اجرای VOD یکی از پروژه های اساسی موسسه رسانههای تصویری و سازمان سینمایی است. اگر این سیستم فعال شود در سینما انقلابی ایجاد میکند، مشروط به اینکه این سیستم به درستی درک و اجرا شود.
اما این VOD چیست؟
VOD مخفف Video On Demand (برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده) یکی از مجموعه خدمات قابل ارایه از طریق IPTV است. در VOD این امکان وجود دارد که فیلمهای سینمایی، سریالهای تلویزیونی، مستندهای جذاب، برنامه های آموزشی و… در اختیار کاربران قرار بگیرد. معمولا در صفحهای که برای نمایش لیست این ویدئوها به کاربر تعبیه میشود، تمهیداتی مثل جستجو بر اساس نام فیلم، بازیگران، کارگردان و همچنین اطلاعاتی در مورد قیمت، مدت زمان اجاره و قوانین مربوط به محتوا قرار میگیرد.
حالا IPTV چیست؟ IPTV سیستمی را توصیف میکند که در آن با استفاده از پهنای باند وسیع اینترنت، خدمات تلویزیون دیجیتال ارائه میشود. دسترسی به شبکههای اطلاعرسانی، حضور مجازی در کلاسهای آموزشی، دریافت انواع خدمات بانکی، مطبوعاتی، پزشکی، بیمه و جا به جایی زمان در پخش برنامههای تلویزیونی تنها بخشی از انواع خدماتی است که از طریق زیرساختهای مخابراتی و پروژه IPTV قابل دریافت است.
آنچه از تعریف تلویزیون تعاملی(IPTV) برمی آید انتظار است که IPTV پروژهای مشترک میان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد. وزارت ارتباطات زیرساختهای لازم برای ارسال اطلاعات را فراهم میکند و وزارت ارشاد و صدا و سیما وظیفه تولید محتوا را بر عهده دارند. مشترکان هم میتوانند از طریق مودم و پرداخت حق اشتراک ماهانه از خدمات تلویزیون تعاملی برخوردار شوند.
این اتفاق اجتناب ناپذیر است!
یکی از اتفاقاتی که با وجود VOD میتواند بدنه سینما را آسیبپذیر نشان دهد کنار گذاشته شدن سینما از سبد کالای فرهنگی شهروندان است. مخاطبان جدی فیلم وقتی با انبوهی از آثار قدیمی و جدید سینمای ایران و جهان در یک بستر مناسب قرار میگیرند رقابت فیلمها بر پرده سینما برای سینماداران و صاحبان آثار سخت میشود.
سیدجمال ساداتیان از تهیهکنندگان سینما پیرامون اتفاق پیش آمده پس از اتصال VOD در کشور گفت: VOD در سیستم نمایشی کشور یک نیاز جدی به حساب میآید و رخداد آن از این منظر یک انقلاب در عرصه اقتصاد سینما به حساب میآید. تصور اینکه بتوان باز هم نسبت به آثار گذشته در بدنه سینما درآمدزایی کرد و مخاطبان سینما نسبت به هر فیلمی که به آن احساس نیاز کنند؛ دسترسی خواهند داشت تصور دلنشینی است. این آرزوی بشر از زمان اختراع سینما است و از این بابت خوشحالم که در این برهه زمانی شاهد این موضوع هستم.
وی درباره اینکه آیا VOD میتواند بر فروش فیلمها تاثیر بگذارد گفت: گمان نمیکنم سینما از این موضوع آسیب ببیند. هر چند شاید موجب ارتقا سلیقه مخاطب شود اما هر زمان که فیلم خوبی به اکران در بیاید قطعا مردم از آن استقبال خواهند کرد.
محمدحسین فرحبخش تهیهکننده سینما نیز در پاسخ به این سئوال که آیا VOD بر روند فروش فیلمهای روی پرده تاثیر میگذارد گفت: یکی از دلایلی که سینمای ایران در چند سال اخیر با افت کیفیت در آثار مواجه شده است نبود حس رقابت در زمینه اکران است. از زمانی که جلوی اکران فیلمّهای خارجی در سینماها گرفته شد دیگر کسی برای بهتر شدن اثرش تلاشی نکرد. هر چند اتفاقات منحصر به فردی رخ داده است اما وجود فضای رقابتی باعث میشود فیلمها از لحاظ کیفیت رشد کنند.
وی در ادامه گفت: پخش آثار سینمای ایران و جهان از طریق سیستم VOD میتواند موجب ارتقای کیفیت فیلمّهای روی پرده شود. مردم همیشه فیلم خوب را در سینما میبینند. نه گرانی بلیت روی تصمیم آنها تاثیر میگذارد و نه سیستم دیگری میتواند جای آن را بگیرد. سینمای ایران متاسفانه چند سالی است اصلا آثار خوبی را اکران نکرده است و برای همین مخاطب با سینما قهر کرده است. امیدوارم در سال آینده با وجود آثار خوبی که در جشنواره امسال دیدیدم شاهد حضور بیشتر مخاطبان در سالنهای سینما باشیم.
سیروس تسلیمی تهیه کننده سینما درباره ارزیابیاش از راهاندازی پروژه سامانه نمایش درخواستی (VOD) گفت: شاید ۱۰ درصد قیمت واقعی فیلمهای ما از طریق فروش دیویدیهایشان در بازار دریافت شود. یعنی ۹۰ درصد رایت فیلمها رایگان است و این مشکلی است که همیشه وجود داشته است. همچنان که در بحث موسسه رسانههای تصویری گفته میشود، استانی به بزرگی اصفهان فقط ۱۰ نسخه از فیلمها میخرد چون مابقی کپی میشود. با این شیوه میلیاردها تومان از پول اصلی بدنه سینما در اختیار کسانی قرار میگیرد که کمترین زحمت را میکشند. البته اینکه VOD این مشکل را حل کند یک کار تکنیکی و فنی است و در وهله دوم نیازمند بازاریابی است.
وی ادامه داد: در گام نخست باید در کشورهایی که چندین سال است این شیوه را اجرا میکنند تحقیق و پژوهش کنیم و بهترین جایی که میتواند این پژوهشها را انجام دهد، وابستههای فرهنگی هستند چون در کشورهای مختلف حضور دارند و میتواند بازار را ارزیابی کنند.
سیروس تسلیمی با اشاره به تغییر و تحول در سیستم پخش فیلمها تأکید کرد: این تحولات اجتنابناپذیر است. همچنان که سیستم پخش ۳۵ به دیجیتال تبدیل شد، VOD هم باید اتفاق بیفتد. منتها امیدوارم مصداق مثال «راه بینداز، جا بینداز» نباشد چون متأسفانه بسیاری از امور در کشور ما به این شیوه انجام میشود اما این بار امیدوارم روند معکوسی داشته باشیم تا نتیجهاش برای سینمای ایران میمون و مبارک باشد.
منبع: صمت

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟