به فاصله چند ساعت همهچیز برای برخی از سینماگرانی که نامشان در فهرست ممنوعالفعالیتها بود، تغییر کرد.
به گزارش سینماسینما، عباس جعفریدولتآبادی روز سهشنبه، دوم شهریور، در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد حسب دستور قضائی بازپرس پرونده، مکاتبه اعلامی با ریاست سازمان امور سینمایی کشور صرفا ناظر به شرکتهای پخشکننده فیلمهای سینمایی بوده و هیچگونه ارتباطی با منع فعالیت هنرمندان و تهیهکنندگان فیلمهای سینمایی ندارد. دادستان تهران ضمن تکذیب خبر منع فعالیت هنرمندان و تهیهکنندگان، از رسانهها خواست در انتشار اخبار قضائی دقت لازم را به عمل آورند. حبیب ایلبیگی نیز ساعتی پس از تکذیب ممنوعالکاری سینماگران از سوی دادستان خود نیز از این تکذیبیه اعلام خوشحالی کرده و گفت: «ما خوشحالیم که این خبر را شنیدیم و از تکذیب خبر ممنوعالکاری سینماگران کشور خرسندیم. امیدواریم که این فیلمسازان به کار و فعالیت خود ادامه دهند».
ایلبیگی در ادامه، تکذیب خبر از سوی دادستان را هم حاصل رایزنیهای سازمان سینمایی میداند و میگوید: «رایزنیهایی برای رفع ممنوعالکاری سینماگران شده بود که من درحالحاضر پیگیر جزئیات این خبر جدید هستم». این در حالی است که چند ساعت پیش از صحبتهای دادستان، حبیب ایلبیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام ممنوعالفعالیتشدن برخی از سینماگران گفت که بازپرس ویژه رسیدگیکننده به پرونده با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضائیه نامهای را به آقای ایوبی فرستاد که در آن برخی از سینماگرانی که تیزر فیلمهایشان از ماهواره پخش شده بود، ممنوعالفعالیت شدهاند و ما تا اطلاع ثانوی از صدور مجوزهای جدید برای این افراد اعم از مجوزهای ساخت، نمایش و حتی پروانه نمایش خانگی بازداشته شدهایم».
مصطفی کیایی، علیرضا سرتیپی، عبدالله علیخانی، سیدامیر پروینحسینی و رضا میرکریمی به عنوان تهیهکنندگان فیلمهایی مانند «بارکد»، «دراکولا»، «زاپاس»، «دختر» و «آبنبات چوبی» و همچنین سه دفتر پخش سینمایی شامل فیلمیران به مدیریت علی سرتیپی، نورتابان به مدیریت محمدرضا صابری و پویافیلم به مدیریت عبدالله علیخانی ازجمله سینماگران ممنوعالفعالیت عنوان شدند. بعد از این حواشی واکنش حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، نیز درخورتوجه بود.
او در گفتوگویی با این عنوان که حق سینمای ایران اینهمه بدگمانی و ایجاد حاشیه نیست، به طرفداری از سینماگران پرداخت و گفت: «تصمیم مقام محترم قضائی آنهم در آغاز هفته دولت و آنهم پس از اینهمه موفقیت سینماگران بسیار تأملبرانگیز است. حتما مقام محترم قضائی در انجام وظایف خود بررسیهایی را که لازم میدانست، انجام داده است؛ اما به نظر میرسد که لازم بود برای تکمیل بررسیهای بیشتر ایشان که تصمیم سنگینی را برای بهترین سینماگران کشور گرفته است، از سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی تخصصی نیز کسب اطلاعات بیشتری میکرد یا سینماگران را احضار و با آنها گفتوگو میکرد». اما جلسه معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی ابلاغ حکم دادستانی با سینماگران ممنوعالفعالیت، بسیاری از اتفاقات را تغییر داد.
طبق گفته ایلبیگی از میان سینماگرانی که اسمشان در این نامه بود، آقایان سرتیپی و رضا میرکریمی به دلیل مسافرت و حضور در جلسه دیگری نتوانستند در این نشست حاضر شوند؛ اما آقایان مصطفی کیایی، سیدامیر پروینحسینی، عبدالله علیخانی و محمدرضا صابری در جلسه حضور داشتند و موارد به آنها ابلاغ شد و نظراتشان را اعلام کردند. ایلبیگی تأکید کرد: «سینماگران حاضر در این نشست هرگونه همکاری با شبکه «جم» را رد کردند و معتقد بودند وقتی جرمی مرتکب نشدهاند، چرا باید محاکمه شوند و ما نیز پیرو جلسات قبلی دوباره به دوستان سینماگر عرض کردیم که همکاری با شبکههای ماهوارهای غیرقانونی است».
همه چیز سؤالبرانگیز است
علی سرتیپی ازجمله فعالترین پخشکنندگان سینمای ایران است که تا روز گذشته در زمره سینماگران ممنوعالفعالیت بود. او درباره حکمی که درباره آنها ابلاغ شده بود، گفت: «اصلا مشخص نیست ملاک چیست؟ تعدادی از سینماگران ممنوعالفعالیت میشوند و درباره تعدادی دیگر طور دیگری رفتار میشود؛ بهنوعی که انگار اصلا نیستند. مدتها قبل به محض پخش تیزر فیلمها در شبکههای ماهوارهای من در مصاحبهای به این موضوع اشاره کردم که اقدام آنها به نوعی غیرقانونی است و اصلا عملکرد این شبکهها را متوجه نمیشوم که بدون گرفتن هیچ مبلغی فیلمهای سینمای ایران را تبلیغ میکنند! دراینمیان همه چیز کمی سؤالبرانگیز است».
۲۴، ساعت سرنوشتساز
تنها با گذشت چند ساعت از صدور حکم چند سینماگر و ممنوعالفعالیتشدن آنها، دادستانی از اساس ممنوعالفعالیتبودن آنها را تکذیب کرده است. اینکه در این چند ساعت چه صحبتهایی ردوبدل شده و چطور همه چیز تغییر کرده است، مشخص نیست. این در حالی است که تبلیغ فیلمهای سینمایی در شبکههای ماهوارهای هر بار به شکلی برای سینماگران دردسر ایجاد میکند. چند روزی است صحبتی نیز درباره پخش رایگان پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی از شبکههای سیما مطرح شده است، با اینکه بارها بر حمایت رسانه ملی از تولیدات سینمایی تأکید شده است؛ اما عملا بالابودن تعرفههای آگهی و اعمال ممیزیهای سلیقهای عمدهترین دلیلی است که باعث شده تا سینماگران به حمایت رسانه ملی امیدی نداشته باشند و همچنان موضوع پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای و مشکلاتی که هرازچندگاهی برای سینماگران ایجاد میکند، در صدر اخبار سینمای ایران باشد.
منبع: شرق/ بهناز شیربانی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- با دستور دادستانی؛ پخش سریال «غربت» متوقف شد
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





