سینماسینما، محمد حقیقت، ونیز: آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز، فیلم «خاطره» از میشل فرانکو، متفاوت، معقول و جذاب بود.
این کارگردان مکزیکی در آمریکا آخرین اثر خود را که یک درام اجتماعی است به شیوه داستان گویی کلاسیک و با احساس ساخته است. در «خاطره» داستان زنی که از همسرش جدا شده و با دختر نوجوانش تنها در نیویورک زندگی میکند، باز گو میشود. این زن (سیلویا) شبی در یک شبنشینی به مردی برخورد میکند که او را همه جا دنبال میکند، اما سیلویا حاضر نیست با او هیچ تماسی داشته باشد. مرد در نهایت، مقابل خانه زن، زیر باران تا صبح میماند و به پنجره او خیره میشود. هر دو شخصیت با کاراکترهای متفاوت تماشاگر را با خود همراه میکنند، طوری که تماشاگر به یک اندازه جذب آنها و ماجراهایشان میشود.
تماشاگرانی که با فیلمهای این کارگردان آشنا هستند میدانند که حکایتهای میشل فرانکو میتواند چقدر بیرحم باشد، ولی با شیوه ارایه شده در این اثر، با حالت دوستانه با پرسوناژ ها همراه میشوند. در سکانس اول فیلم، پلانهای بسته و عمدتا از نزدیک از افرادی گرفته شده که در یک جلسه، هر کدام راجع به خاطرات خود صحبت میکنند و بیننده در این جا با سیلویا، شخصیت اصلی آشنا میشود. این زن در گردهمآیی تعدادی از آدمهای الکلی شرکت کرده که همگی گمنام هستند ، وی تنها کسی است که فرزندش (دختر نوجوان) را نیز با خود به این جلسه برده است. بعدا متوجه میشویم که سیلویا، در پرورش و آموزش دخترش چقدر تلاش خود را بکار میگیرد.
در «حافظه» جاهایی کارگردان به درامهای مکزیکی قبلی خود مثل «بعد از لوسیا» ساخته شده در ۲۰۱۶ نزدیک میشود. دیالوگها در اثر تازه کارگردان، گاه پراکنده اما تدوین فیلم به یک باره ما را درگیر میکند و با فاصله وسوسهانگیزی اسرار درونی فیلم را نگه میدارد. رفته رفته با یک صحنه مکاشفه مضامین نهفته، روبرو میشویم که خودنمایی میکند. داستان به شب تیره و تاری از حوادث نقب میزند و سپس رفته رفته دو پرسوناژ اصلی به یک رستگاری میرسند که برای تماشاگر لذتبخش است. در مجموع این اثر را میتوان از فیلمهای خوب امسال ونیز دانست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار