سینماسینما، محمد حقیقت: یک «دکتر سناریو» در هفته ۳۰۰,۰۰۰ دلار در هالیوود دستمزد میگیرد!
در امریکا رایج است که سناریستها برای بهترشدن فیلمشان، آنرا به دکتر نشان میدهند. حدود سی سال پیش وقتی آقای مهرجویی در پاریس به من گفت که سناریو فیلمش را فرستاده در هالیوود، پیش یک دکتر، که معاینه کند، فکر کردم شوخی میکند، اما او خیلی جدی این حرف را میزد و لبخندی هم به لب داشت و میگفت دستمزد بالایی هم برای مداوای حال این مریض(سناریو) میگیرند! دیشب در یک نشریه سینمایی امریکایی در مورد بالاترین دستمزد یک دکتر سناریو خواندم و به یاد آقای مهرجویی افتادم. در هالیوود، آقای اسکات فرانک، برای مطالعه عمیق یک سناریو و درمان آن، در هفته مبلغ سیصدهزار دلار دریافت میکند.
او روی فیلمنامههای زیادی کار کرده از جمله نجات سرباز رایان اثر اسپیلبرگ، گراویتی (جاذبه)، X-Men, بازیهای گرسنگی، وغیره کار کرده است. خودش اعتقاد دارد که البته دستمزدش خیلی بالا است. اما به سناریوها اعتبار میبخشد. او همچنان روی سناریوهای سودربرگ و برخی از فیلمهای ساخت نتفلیکس هم کار کرده است.
در هالیوود گفته میشود وقتی کارگردانی میخواهد سناریوی خود را به تهیهکنندهای پیشنهاد کند میگوید: اسکات فرانک، دکتر سناریو من بوده است. کارهایی که او در سناریوی دیگران انجام میدهد، شخصیتها را پرورش میدهد، صحنههایی را پیشنهاد و تعدادی از آنها را حذف میکند . او گاه پرسوناژهایی اضافه میکند، مثلا در سیاره میمونها، پیشنهادهای اساسی در ورسیون نهایی داده؛ البته همین روزنامه سینمایی میافزاید که همه پیشنهادهایی هم که اسکات فرانک در سناریوها داده، عملکرد آنچنانی نداشته است. چندین سال پیش از او خواسته بودند برای بازسازی سناریوی صورت زخمی، ورسیون معادل آن را بنویسد که وی در این زمینه ناموفق بوده است. او در حال حاضر مشغول نوشتن سناریو و کارگردانی سریالهای تلویزیونی است.
عکس از گرگ میلر، نیویورکر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست





