سینماسینما، پاریس: در بین فیلمهای هنروتجربه که توسط فیلمسازان ایرانی تاکنون بر پرده سینماهای فرانسه آمدهاند، فرمونت، چهارمین ساخته بابک جلالی، از موفقیت بی نظیری برخوردار شده که راه را برای آثار بعدی او بسیار همواره خواهد کرد.
این فیلم که از ششم ماه دسامبر به پرده آمده، در پنج روز اول نمایش خود توانست تعداد ۱۰۱۴۳ تماشاگر فرانسوی را به سینماها بکشاند و در جدول فروش طی ۵ روز اول نمایش در «رده نهم» قرار گرفت.
فیلم فرمونت، به زبان افغانی و انگلیسی در امریکا به شکل سیاه و سفید با ریتمی بسیار آرام و سر راست ساخته شده است. از بین ۲۱ فیلم جدید اکران شده، هشت فیلم بالای جدول فروش، همگی از امریکا، فرانسه و ایتالیا هستند که با تبلیغات بسیار به اکران شدهاند.
یکی از نکاتی که به فروش فیلم بابک جلالی کمک شایان کرده، اول نقدهای بسیار خوب در رسانههای فرانسه است و دوم اینکه، تماشاگرانی که در روزهای اول آنرا دیده بودند، دیگران را نیز تشویق به دیدن آن کرده و به فروش فرمونت، کمک کردهاند.
این فیلم از چهارشنبه ۶ دسامبر به پرده رفت. در مورد حضور فیلمهایی از سینماگران ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۳ میتوان به اینها اشاره داشت: شوالیه تاریکی (عماد ال ابراهیم دهکردی)، درب (هادی محقق)، پری آبادان (سپیده فارسی)، تفریق (مانی حقیقی)، شهر خاموش و دشت خاموش هر دو از احمد بهرامی به پرده رفته بودند که پرفروشترین آنها، تفریق از مانی حقیقی بود.
قبلا در جدول پخش کنندگان برای سال ۲۰۲۳ فیلم دشمن (میلاد عالمی) با بازی پیمان معادی هم در برنامه قرار داشت که در ماه سپتامبر پخش شود اما این فیلم تا آخر سال بنمایش در نخواهد آمد، گویا نمایش آن به سال آینده موکول شده است. همچنین قرار بود فیلم « شکرا» محصول سوریه و ایتالیا با بازی، شهاب حسینی، هم به پرده بیاید، اما فعلا تار یخ جدیدی برای نمایش آن در جدول پخش دیده نمیشود. بهزودی قرار است جدول فیلمهایی که نیمه سال ۲۰۲۴ بنمایش در خواهند آمد منتشر شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





