سینماسینما، محمد حقیقت
یکی از فیلمهای جالب و مردم پسند فرانسوی این روز ها، برنادت، ساخته خانم لهآ دومناش است، که با تبلیغات زیاد به پرده آمده و هفته اول با ۲۶۵۰۰۰ تماشاگر در ۶۱۳ سالن، در رده اول جدول قرار گرفته است.
همواره ساخت آثاری در باره مقامات بالای یک کشور، مثل رییس جمهوری و غیره، سوژه جذابی برای فیلمسازان بوده، بویژه اینکه به نکات کمتر شناخته شده زندگی آنها پرداخته شده باشد.
برنادت، نام کوچک همسر ژاک شیراک، رئیس جمهور پیشین فرانسه است که مدتی در سایه شوهرش، قرار داشت اما سعی شده بود نقش وی در کارزار انتخاباتی دو دوره ریاست جمهوری (بین ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷) از نظرها پنهان بماند. زمانی که ژاک شیراک به ریاست جمهوری رسید، برنادت انتظار داشت بعنوان بانوی اول مملکت، جایگاهی در خور توجه داده شود، اما رئیس جمهور، وی را همواره پشت سر خود پنهان نگه میداشت و راهی برای خود نشان دادن به وی نمیداد تا همچنان در سایه قرار گیرد. برنادت حتی موقعی که مثلا به آشپزخانه کاخ الیزه میرفت تا سری به آنجا زده باشد، کارمندان او را تحویل نمیگرفتند. روزی تصمیم گرفت که خودی نشان دهد، یک مرد مشاور به وی راهنمائیهائی کرد و از آن پس، برنادت با انجام فعالیتها و خدمات اجتماعی، و همچنین حضور در محافل فرهنگی هنری، و حمایت از هنرمندان، دنیای مد و غیره خود را در معرض دید خبرنگاران و رسانههای بسیار قرار داد و شهرت بسیار پیدا کرد. بعدا حتی در زمانی به طرفداری از نیکلا سارکوزی (کاندیدای ریاست جمهور بعدی و مورد تنفر ژاک شیراک) در مجالس و غیره شرکت کرد و بنوعی انتقام خود را از بیمهری شوهر گرفت.
در این فیلم دلنشین، فیلمساز از اتفاقات زیاد و درگیر کننده از زندگی برنادت برای تماشاگر هیجان ایجاد کرده و همسر رئیس جمهور را، آزاد، سرکش، و پیشرو جلوه میدهد طوری که شهرتش از رئیس جمهور بیشتر میشود. همین نکات است که وی را نزد بسیاری از فرانسویها محبوب جلوه داده است.

در سکانس اول، یک کشیش در اتاقک اعتراف گیری در کلیسا، عکسهای گوناگونی به دیوار زده که نمایانگر بخشی از افراد مشهور فرانسه است که کشیش با آنها ارتباط داشته و با لذت به این عکسها نگاه میکند، سپس زنی حدودا سالخورده، با لباس های از مد افتاده و غمگین برای اعتراف وارد این اتاقک میشود. کارگردان در خلال این اعتراف گیری که چند بار در طول فیلم دیده میود، داستان خود را تکه تکه روایت میکند. برنادت که مدتی خود را محصور در کاخ الیزه میدیده، روزی تصمیم میگیرد تحولی در زندگی روزمره، یکنواخت و حوصله سر بر خود به وجود آورد. شخص مشاوری که قرار است به او کمک کند، ابتدا در همان محدوده کاخ الیزه از کارمندان آن تحقیقاتی را آغاز میکند و نتیجهاش را به برنادت نشان میدهد، و آن اینکه، هیچکس برای برنادت تره هم خورد نمیکند. برنادت که سخت غمگین میشود نمیداند چه بکند. مشاور به وی میگوید اول از همه این لباسهای دمده، و پیرزنانه را باید درآورد، رنگ و شکلی به آرایش خود بدهد، زیرا “ظاهر” افراد، بویژه وقتی در انظار عمومی قرار گیرند، مورد قضاوت قرار میگیرد.
از اینجا به بعد ریتم فیلم کمی شتاب میگیرد همان طور که فعالیتهای خانم برنادت تغییر میکند کم کم ابتدا کارکنان کاخ الیزه نگاهشان به او عوض میشود و سپس مشاوران رئیس جمهور اندک اندک با او راه میآیند. دختر او که بخشی از کارهای تبلیغاتی رئیس جمهور را در دست داشته به مادر خود حسودی میکند و اتفاقات بسیار دیگر، در درون کاخ الیزه رخ میدهد.
کارگردان با مهارت تلاش کرده در دام فیلمهایی که در باره شخصیتهای اسم و رسم دار ساخته میشود و معمولا به حالت کلیشه در می آید، نیفتد. وی در این راه موفق شده است. او فرمی طنز آمیز به پرسوناژها داده، و آنها را سبک بال، خلق کرده، این پرسوناژها را راحت و سریع به بیننده معرفی میکند و از حالت کلیشهای معمول فرار کرده است. در نمایش عمومی، در بیرون از سالنهای نمایش دهنده، وقتی نظر تماشاگران، با گرایشهای مختلف راست و چپ، را جویا میشویم ،آنها از فیلم راضی هستند. همین مورد میتواند به فروش فیلم در روزهای بعد کمک کند زیرا، بیش از شصت درصد فروش فیلمها بر مبنای همین اخبار مثبت است.

درباره کارگردان:
وی در سال ۱۹۸۳ از پدر و مادری روزنامه نگار و رومان نویس در پاریس بدنیا آمده است. بعد از تحصیلات اولیه، به دانشگاه کلمبیا در نیویورک آمریکا برای تحصیل ساخت فیلم رفته است. بعد از برگشت به فرانسه در دانشگاه سوربن رشته فلسفه خوانده و از سال ۲۰۰۹ در مدرسه عالی سینمایی مشغول آموزش تکنیک سینما شد. در سال ۲۰۲۱ به همره برادرش رمان دیوارهای سفید، را نوشت. وی در نوشتن تعدادی از سناریوها برای کارگردانان گوناگون همکاری داشته است و همچنین چند فیلم کوتاه ساخته بود. برنادت نخستین فیلم بلند او است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





