کرواسی فیلم «به بشقاب من خیره نشو» را به عنوان نماینده این کشور برای اسکار خارجیزبان ۲۰۱۸ انتخاب و معرفی کرد.
به گزارش سینماسینما، هانا جاسیک نویسنده کارگردان با درامی خانوادگی که سال پیش در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، راهی اسکار بخش خارجی زبان میشود.
در این فیلم میا پتریسویک بازیگر تازهکار در نقش ماریانا ظاهر شده که زن جوانی است که به خاطر محدودیتهای زندگی در آپارتمانی کوچک و بسیار محدود به تنگ آمده است.
در این میان پدر ماریانا هم دچار حمله قلبی میشود و او به نانآور اصلی خانواده بدل میشود اما او به شدت عصبی و در آستانه انفجار است و میخواهد زندگی متفاوتی را تجربه کند.
«به بشقاب من خیره نشو» اولین فیلم بلندی است که این کارگردان به تنهایی ساخته است گرچه پیش از این سال پیش در یک همکاری مشترک فیلم «ترانسمانیا» را ساخته بود.
گرچه منتقد هالیوود ریپورتر این فیلم را پیشتر متاثر از برخی اشکالات که در فیلم اول یک کارگردان میتواند وجود داشته باشد، ارزیابی کرده بود اما در عین حال از آن به عنوان ارایه کننده حسی واقعگرایانه از زندگی خشن و در عین حال تصویرگر امید و رستگاری در ورای هر یک از فریمهایش خوانده بود.
کرواسی هر سال و از زمانی که در سال ۱۹۹۲ کشور مستقل شد، نماینده خود را برای اسکار معرفی کرده است اما هرگز فیلمی از این کشور به فهرست نامزدها راه نیافته است.
پیش از کرواسی کشورهای دیگری نیز نمایندگان خود را انتخاب کردهاند که شامل فیلم آنوچا سوییچآکورنپونگ با عنوان «تا وقتی هوا تاریک میشود» ازتایلند، فیلم کمدی «واجب» به کارگردانی آنماری جاسر از فلسطین، «سطح سیاه» ساخته والنتین واسیانوویچ از اوکراین، «مسابقهدهنده و زندانی سابقهدار» ساخته میشاییل روشکام از بلژیک و «اینکا» ساخته ایناسیو کاستیو کاتین از ونزوئلا برای نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار بوده است.
ترکیه با فیلم «آیلا: دختر جنگ» ساخته جان اولکای، عراق با فیلم «باد سیاه» ساخته حسین حسن، بوسنی و هرزگوین با «مردان گریه نمیکنند» اولین فیلم بلند آلن درلجولیک، سوییس با «نظم الهی» ساخته پترا وولپی، آلمان با فیلم «محوشدگی» ساخته فاتح آکین و سوئد با فیلم «میدان» ساخته روبن اوستلوند دیگر نمایندگان اسکار ۲۰۱۸ هستند.
آخرین مهلت معرفی فیلمهای خارجیزبان به آکادمی دوم اکتبر (۱۰ مهر) است.
منبع: مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- ایناریتو از جشنواره سارایوو جایزه گرفت
- اپرایی که وودی آلن به سبک دسیکا و فلینی روی صحنه میبرد
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- غول ژانر وحشت سینمای اسپانیا درگذشت
- موفقیت «چرنوبیل»، روسیه را مجبور به ساخت سریال کرد
- جزییاتی تازه درباره پنجاه و یکمین فیلم وودی آلن
- برگزاری هفته فیلم اروپایی در هشت شهر ایران
- فروش ۵۰ میلیون دلاری قسمت جدید «گودزیلا»
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- ساخت «یک افسر و یک پلیس» رومن پولانسکی به پایان رسید
- گاف جدید سریال «بازی تاج و تخت» + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





