جایزه فیلم منتخب مردم جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۱ به «بلفاست» ساخته کنت برانا رسید.
به گزارش سینماسینما، به نقل از سایت جشنواره، «بلفاست» موفق شد تا جایزه فیلم منتخب مردم را از جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو امسال دریافت کند.
در همین حال جایزه پلتفرم داوران به ریاست ریز احمد به «یونی» ساخته کامیلا آندینی از اندونزی رسید و جایزه مستند منتخب مردم نصیب «نجات» ساخته ای.چی واسارهلی و جیمی چِین شد. جایزه منتخب مردم در بخش دیوانگی نیمه شب هم به «تیتان» ساخته جولیا دوکورنائو برنده جشنواره کن اهدا شد.
برانا در مراسم دریافت جایزه از اولین نمایش جهانی «بلفاست» که در همین جشنواره صورت گرفت به عنوان یکی از به یادماندنیترین تجربیاتش در تمام طول زندگی حرفهای خود یاد کرد و گفت: اینکه این همه دوستدار سینما با این فیلم چنین ارتباط عمیقی برقرار کردند برای من کاملاً دلگرم کننده بود، همچنین برای جیمی دورنان … و ما درباره آن در تمام آن شب به یادماندنی صحبت کردیم و در شهر فوقالعاده شما خندیدیم و اشک ریختیم.
فیلم برنده جایزه منتخب مردم معمولاً به معنی پیشگویی برای جوایز اسکار محسوب میشود و سال پیش «سرزمین آوارگان» کلوئی ژائو ابتدا برنده تورنتو شد و در نهایت به اسکار رسید. «کتاب سبز»، «۱۲ سال بردگی»، «سخنرانی پادشاه» و «میلیونر زاغهنشین» نیز از دیگر فیلمهایی هستند که همین تجربه را پشت سر گذاشتند.
دومین برنده جایزه منتخب مردم درام کانادایی «اسکاربورو» ساخته شاشا نخعی و ریچ ویلیامسون شد که برمبنای رمان پرفروش کانادایی سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. این فیلم همچنین برنده جایزه بنیاد شان مندس شد که با یک جایزه نقدی ۱۰ هزار دلاری همراه بود.
فیلم سوم هم به درام «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون رسید که بندیکت کامبربچ بازیگر آن بود.
جایزه اولین فیلم یک کارگردان تورنتو به «سنت آن» ساخته راین ورمیت از مونتوبای کانادا اهدا شد. این فیلم جایزه ۱۰ هزار دلاری صداهای آمپلیفایر برای بهترین فیلم بلند کانادایی را هم از آن خود کرد.
«پلنگ آناتولی» جایزه دوران فیپرشی را از فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم دریافت کرد. امره کاییش سازنده این فیلم بود. هیات داوران فیپرشی از این فیلم به عنوان راههای سنتی و مدرن در یک کشور در قالب یک کمدی کنترل شده یاد کرد که تصویرگر مردی در میان چیزهای عجیبی است که وی را احاطه کردهاند.
جایزه داوران «نتپک» برای تجلیل از سینمای آسیا پاسیفیک نیز به «کاستا براوا، لبنان» ساخته مونیا آکی اهدا شد. هیات داوران از فیلم به عنوان یک داستان خانوادگی بیننسلی بینظیر همچون قصیدهای برای آینده پایدار در کشور گرانبها و آشفته کارگردان یاد کرد.
جوآنا ونسان و کامرون بیلی مدیران این جشنواره در مراسم پایانی از جشنواره امسال به عنوان مجموعهای یاد کردند که بهترینها را از سراسر دنیا گرد آورد و هم آثاری از کارگردانهای مولف محبوب را به نمایش درآورد و هم ارایهکننده صداهای تازه در فیلمسازی بود.
امسال در جشنواره با اهدای جوایزی از استعدادهای بزرگ صنعت فیلم تجلیل شد. این جایزه که از سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرده امسال به جسیکا چاستین و بندیکت کامبربچ بازیگر، دیون وارویک خواننده، دنی ویلنو، آلانیس اوبومساوین و دنیس گولت فیلمساز و آری وگنر فیلمبردار اهدا شد.
جشنواره فیلم تورنتو که از سال ۱۹۷۶ شروع به کار کرده امسال چهل و ششمین دوره خود را از جمعه ۱۹ شهریور تا دیشب (شنبه) ۲۷ شهریور برگزار کرد.
این جشنواره که امسال به صورت ترکیبی از فیزیکی و با امکان تماشای فیلمها به صورت آنلاین همراه بود، بار دیگر فرش قرمز خود را پهن کرد که در عین حال در حد و اندازه سالهای پیش از کرونا نبود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میان رویا و امید» به جشنواره تورنتو راه یافت
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ «بلفاست» و «زنده باد زاپاتا» نمایش داده میشوند
- انتقاد اسپایک لی از منتقدانی که فیلمش را موجب شورش خواندند
- شروع جشنواره تورنتو با ستاره کمتر، ماسک بیشتر و فیلم آخر میازاکی
- اوپنهایمر یا هوش صاعقهآسا/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- جودی دنچ در ۸۸ سالگی: بازیگری برایم ناممکن شده است/ مشکل از دست رفتن بینایی
- تیزر فیلم «اوپنهایمر» منتشر شد/ روایت نولان از زندگی پدر بمب اتمی
- انفجار اتمی در فیلم جدید نولان بدون جلوههای بصری
- «مثلث غم» برنده بزرگ جوایز فیلم اروپا ۲۰۲۲ شد/ کسب ۴ جایزه اصلی
- معرفی نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا/ نامزدی «عنکبوت مقدس» در چندین رشته
- کنت برانا برای سومین بار هرکول پوآرو میشود
- با فیلم زندگینامهای «فابلمنها»؛ اسپیلبرگ جایزه اصلی جشنواره تورنتو را برد
- سینماسینما/ گزارشی از ششمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از کارتل قانونی مواد مخدر تا چیپ در مغز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





