سینماسینما، پاریس: جشنواره برلین تمام شد، اما ماجراهای سیاسی اش ادامه دارد!
یک روز بعد از اختتامیه هفتاد و چهارمین جشنواره برلین در روز شنبه ۲۴ فوریه، در رسانه های غربی بویژه در آلمان و فرانسه، جنجال بر سر جهت گیری های مستقیم سیاسی برندگان جوایز بر علیه دولت اسرائیل جنجال ایجاد کرد. در هر سخنرانی ضد دولت اسرائیل، جمعیت بسیاری شروع به کف زدن و تشویق سینماگران می کردند. آنها دولت اسرائیل را که در غزه دست به کشتار مردم فلسطین زده، نژاد پرست توصیف کرده بودند. از جمله سینماگرانی که با صدای بلند اعتراض کردند سینماگر امریکایی، بن روسل، و سینماگر فلسطینی بازل ادرا و غیره بودند. سخنان آنان جو مراسم پایان جشنواره را متزلزل کرده بود. برمبنای گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، همان شب و فردای آن روز عکس العمل های گوناگونی به وجود آمده و از سوی شهردار برلین (کای وگنر) وضع به وجود آمده را غیر قابل تحمل توصیف کرد. وی از مسئولان و برگزار کنندگان جشنواره و سینماگران که به کشتار در نوار غزه اعتراض کرده بودند، برافروخته شده بود و شدیدا به آنها اعتراض کرد و گفت: «دولت آلمان عمده بودجه جشنواره برلین را تامین میکند و ما همواره از حقوق ملت ها دفاع کرده و می کنیم، در حالیکه کشور ما را متهم به یهودستیزی می کنند».
همین نشریه در بخش دیگری از مقاله خود به سیاسی بودن و متعهد بودن جشنواره اشاره مستقیم می کند و به فیلم داهومی برنده جایزه خرس طلا ساخته خانم ماتی دیوپ می پردازد که بسیار از آن استقبال کرده است. نویسنده مقاله اضافه می کند که این کارگردان در سال ۱۹۸۲ در پاریس بدنیا آمده و اصلیتی سنگالی دارد و نوه سینماگر مشهور جیبریل دیوپ است. وی بین سالهای ۲۰۰۰/۲۰۰۵ در کار موزیک بوده، بعدا به کار تاتر میپردازد، و از سال ۲۰۰۴ شروع به ساختن فیلمهای کوتاه میکند. با اولین فیلم بلندش، «آتلانتیک» در ۲۰۱۹ به مسابقه جشنواره کن راه می یابد که جایزه بزرگ ویژه داوران را بدست می آورد. در همان فیلم، نشانه های تعهد اجتماعی در اثرش دیده میشود، و در دومین فیلم بلندش «داهومی» که مستند است در مسابقه امسال برلین برنده خرس طلا میشود.
ماجرای فیلم به سال ۱۸۹۲ برمیگردد که ارتش فرانسه در سنگال مقدار زیادی از گنجینه های گرانبهای این کشور را به غارت میبرد و بعد از بیش از یک قرن، حالا فرانسه میخواهد ۲۶ قطعه از این گنجینه سلطنتی را در نوامبر ۲۰۲۱ به کشور مبدا استرداد کند. این جواهرات به مدت بیش از یک قرن توسط فرانسه در موزه نگهداری می شده است.
در هنگام نمایش این فیلم در برلیناله، تماشاگران بسیار تحت تاثیر فیلم قرار گرفته بودند. در بخشی از فیلم کارگردان، کلام را در اختیار اجسام قرار میدهد همچنین وقتی این اشیا قیمتی به سرزمین خود برگردانده میشوند، ارزشی ملکوتی به آنها داده میشود و این هویت بخشیدن، چیزی است که ارزش کار کارگردان را می رساند. به نوشته هفته نامه تله راما، این ژست قوی، مستند او را از هر طرف و هر طریق ممکن، بیان می کند که برای عدالت بیشتر ، برای پایان دادن به سلطه دیگران و نفوذ آنان پایان میدهد. داهومی به عنوان نماد کامل دوران ما برجسته است، و با دیدن ان حال هوای فیلمی شاعرانه را پیش رو داریم. برای دومین سال پیاپی، سینمای فرانسه با فیلم مستند، برنده جایزه خرس طلا میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





