سینماسینما، محمد حقیقت – جشنواره کن
فیلم «علفهای خشک» ساخته نوری بیلگه جیلان از ترکیه نمایش جهانی خود را در کن آغاز کرد و کارگردان و سایر عوامل فیلم نیز در سالن بزرگ کاخ جشنواره حضور داشتند. مدت زمان این اثر، سه ساعت و ۱۷ دقیقه، همچون سایر آثار این کارگران نخبه، حوصله فراوانی از تماشاگران طلب میکند. فیلم با چشمانداز وسیعی از برف در بیابانی آغاز میشود که مردی با یک ساک از اتوبوس پیاده میشود و مسیر طولانی را پیاده طی میکند تا به یک آبادی حدودا دور افتاده برسد. وی معلم تازه وارد به مدرسه این ناحیه است. همچنین مثل اکثر فیلمهایی با این مضمون، که بارها در کشورهای مختلف دیده شده، این معلم رفته رفته با دانش اموزان آن جا با مشکلاتی روبرو می شود، تا روزی که خانم مدیر مدرسه مختلط دخترانه/ پسرانه، کیفهای دانش آموزان را بررسی کرده و چیزهایی که آنها نبایستی با خود به مدرسه میآوردهاند را ضبط میکند از جمله یک نامه عاشقانه از دختری نوجوان به کسی نوشته. بعدا این معلم تازه وارد که نامه را بدست میآورد و دختر از او میخواهد نامهاش را به وی بازگرداند ولی معلم بهانه آورده و آنرا به دختر پس نمیدهد. کمی بعدتر دختر ادعا میکند که معلمشان به او دست زده و وی را لمس کرده و همین مورد باعث دردسر معلم میشود و ماجرا ادامه دارد.
از نظر میزانسنها، کارگردان تصاویری بسیار چشمگیر از برف بنمایش گذاشته که تماشاگران را محو خود میکند، (البته در چشماندازهای برفی، هر کارگردانی تصاویر زیبا بدست میآورد) ریتم فیلم البته بسیار کشدار و گاه حوصله سر بر است. البته نوری بیلگه جیلان از فیلمسازان قابل توجه است که قبلا برخی از آثارش بسیار خوب و درخشان بودهاند، در این فیلم اخیر، در بیشتر موارد دیالوگها خیلی معمولی است و نه چندان پرمغز استفاده شده که به ارزش بالا بردن فیلم کمکی کرده باشد و با توجه به این نکات در مجموع فیلمی متوسط از این کارگردان ارایه داده است. وی که قبلا یک بار با «خواب زمستانی» نخل طلا بدست آورده بود، بنظر نمیآید با این اثر شانسی برای ربودن دومین ( نخل طلا) را داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





