سینماسینما، پاریس: به دنبال انتخاب شدن فیلم کانادایی «زبان جهانی» ساخته ماتیو رانکین در بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن، رادیو کانادا با کارگردان این فیلم گفتگو کرده که چون موضوع فیلم در رابطه با جامعه ایرانیان مقیم آن کشور است، خلاصهای از این گفتگو در زیر میآید:
برای دومین بار فیلمی از شما در جشنواره کن انتخاب شده (قبلا یک فیلم کوتاه نیز در کن داشته بودید) امسال با دومین فیلم بلند خود در بخش ۱۵ روز سینماگران در آنجا خواهید بود. این جشنواره برایتان چه جایگاهی دارد؟
آنجا ویترین خوبی برای معرفی فیلم در ابعاد جهانی است. این بخش کاملا مستقل بوده و فیلمهای تجربی و متفاوت و کمی رادیکال را به نمایش میگذارد. بسیار خوشحالم که فیلمم در این بخش پذیرفته شد.
چه شد که سراغ سوژه ای مربوط به ایرانیان رفتید، و موضوع آن چیست؟
سه داستان در هم پیچیده دارد؛ اول اینکه دو خواهر هستند که مقداری پول در یخ در منطقه وینپگ پیدا میکنند و تلاش دارند آنرا از یخ بیرون بکشند. به موازات این ماجرا یک گروه توریست مشغول بازدید از آثار تاریخی هستند و همچنین به موازات آن، داستان خود من است که به وینپگ رفتهام. یک فیلم اتو فیکسیون است. زبان فیلم، فرانسوی و فارسی است و با اجتماع ایرانیان مونترال ساخته شده که در ماه مارس سال گذشته فیلمبرداری کردیم. فیلم دارای طنز و زبان ویژه ای است.
چرا دنیای ایران و ایرانیان برایتان جالب شده بود؟
مدت زمان زیادی بود که این کشور برایم جالب بود. مدت زیادی هم در ایران بودم، دوست داشتم در ایران تحصیلات سینمایی بکنم، با ایرانیان زیادی دوست هستم. توانستم با فرهنگ ایران نوعی دیالوگ برقرار کنم. سه همکار من در این فیلم، ایرانی هستند که در مونترال زندگی میکنند. ایده فیلم از همه ما بود. آنها همچنین روی فیلم هم سرمایهگذاری هم کردند. فیلم واقعا یک اثر بین دو فرهنگ است. باید اضافه کنم که از سینمای ایران هم تاثیر گرفتهام؛ درفیلم «زبان جهانی» آنرا خواهید دید. جامعه ایرانی کانادایی در طی فیلمبرداری حضور داشتند. از این بابت بسیار خشنود بودم.
چرا اسم فیلم را «زبان جهانی» گذاشتهاید؟
یک آهنگ و ترانهای را گوش کردم که بسیار از آن لذت بردم. «پوم» به معنای سیب در زبان فارسی است. سیب سمبل زیبایی است. سیب نقش هماهنگ کننده و جهانی و واحد دارد. حالتی رومانتیک دارد. من موزیک ایرانی را ستایش میکنم. بسیار غنی، احساس برانگیز و زیبا است. این موزیک احساس تازهای در آدم زنده میکند.
درباره کارگردان
ماتیو رانکین، قبلا با اولین فیلم بلندش «بیستمین قرن» در جشنواره بینالمللی تورنتو بسیار درخشیده بود و در بخش فورم جشنواره برلین همین فیلم جایزه منتقدین فیپرسی را بدست آورده بود. این اثر یک کمدی سورئال است به همین شکل که در دومین فیلمش «زبان جهانی» همین سبک را دنبال می کند. در بالا پوستر فیلم برگرفته از سایت کانادایی آمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





