سینماسینما، پاریس: به دنبال انتخاب شدن فیلم کانادایی «زبان جهانی» ساخته ماتیو رانکین در بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن، رادیو کانادا با کارگردان این فیلم گفتگو کرده که چون موضوع فیلم در رابطه با جامعه ایرانیان مقیم آن کشور است، خلاصهای از این گفتگو در زیر میآید:
برای دومین بار فیلمی از شما در جشنواره کن انتخاب شده (قبلا یک فیلم کوتاه نیز در کن داشته بودید) امسال با دومین فیلم بلند خود در بخش ۱۵ روز سینماگران در آنجا خواهید بود. این جشنواره برایتان چه جایگاهی دارد؟
آنجا ویترین خوبی برای معرفی فیلم در ابعاد جهانی است. این بخش کاملا مستقل بوده و فیلمهای تجربی و متفاوت و کمی رادیکال را به نمایش میگذارد. بسیار خوشحالم که فیلمم در این بخش پذیرفته شد.
چه شد که سراغ سوژه ای مربوط به ایرانیان رفتید، و موضوع آن چیست؟
سه داستان در هم پیچیده دارد؛ اول اینکه دو خواهر هستند که مقداری پول در یخ در منطقه وینپگ پیدا میکنند و تلاش دارند آنرا از یخ بیرون بکشند. به موازات این ماجرا یک گروه توریست مشغول بازدید از آثار تاریخی هستند و همچنین به موازات آن، داستان خود من است که به وینپگ رفتهام. یک فیلم اتو فیکسیون است. زبان فیلم، فرانسوی و فارسی است و با اجتماع ایرانیان مونترال ساخته شده که در ماه مارس سال گذشته فیلمبرداری کردیم. فیلم دارای طنز و زبان ویژه ای است.
چرا دنیای ایران و ایرانیان برایتان جالب شده بود؟
مدت زمان زیادی بود که این کشور برایم جالب بود. مدت زیادی هم در ایران بودم، دوست داشتم در ایران تحصیلات سینمایی بکنم، با ایرانیان زیادی دوست هستم. توانستم با فرهنگ ایران نوعی دیالوگ برقرار کنم. سه همکار من در این فیلم، ایرانی هستند که در مونترال زندگی میکنند. ایده فیلم از همه ما بود. آنها همچنین روی فیلم هم سرمایهگذاری هم کردند. فیلم واقعا یک اثر بین دو فرهنگ است. باید اضافه کنم که از سینمای ایران هم تاثیر گرفتهام؛ درفیلم «زبان جهانی» آنرا خواهید دید. جامعه ایرانی کانادایی در طی فیلمبرداری حضور داشتند. از این بابت بسیار خشنود بودم.
چرا اسم فیلم را «زبان جهانی» گذاشتهاید؟
یک آهنگ و ترانهای را گوش کردم که بسیار از آن لذت بردم. «پوم» به معنای سیب در زبان فارسی است. سیب سمبل زیبایی است. سیب نقش هماهنگ کننده و جهانی و واحد دارد. حالتی رومانتیک دارد. من موزیک ایرانی را ستایش میکنم. بسیار غنی، احساس برانگیز و زیبا است. این موزیک احساس تازهای در آدم زنده میکند.
درباره کارگردان
ماتیو رانکین، قبلا با اولین فیلم بلندش «بیستمین قرن» در جشنواره بینالمللی تورنتو بسیار درخشیده بود و در بخش فورم جشنواره برلین همین فیلم جایزه منتقدین فیپرسی را بدست آورده بود. این اثر یک کمدی سورئال است به همین شکل که در دومین فیلمش «زبان جهانی» همین سبک را دنبال می کند. در بالا پوستر فیلم برگرفته از سایت کانادایی آمده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





