به گزارش سینماسینما٬ «گاردین»، یک مطالعه بزرگ جدید در مورد گوناگونی و تنوع در هالیوود نشان میدهد هالیوود هنوز به اندازه کافی هم روی پرده و هم پشت دوربین نمایندگانی از زنان، افراد معلول و رنگینپوستان ندارد.
این گزارش که به دستور ابتکار رسانه، گوناگونی و تغییرات اجتماعی (MDSC) در دانشگاه آنبرگ برای ارتباطات و روزنامهنگاری واقع در کالیفرنیای جنوبی انجام شده، ۹۰۰ فیلم محبوب بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ را بررسی کرده است (البته به غیر از سال ۲۰۱۱ که یک مطالعه جداگانه آن را مورد مطالعه قرار داده بود). نتیجه نهایی این شد که تغییر معنیدار قابل توجهی در نحوه نمایندگی گروههای گوناگون در محتوای محبوب سینمایی به وجود نیامده و مردهای سفیدپوست و توانمند از نظر فیزیکی هنوز هم نرم فیلمهای سینمایی هستند.
در تجزیه و تحلیل ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶، این گزارش به این نتیجه رسید که تنها ۳۱.۴ درصد از شخصیتهای حاضر در فیلمهای این سال زن بودند و این درحالی است که گروههای غیرسفیدپوست تنها ۲۹.۱ درصد از شخصیتهایی را که دیالوگی برای ادا کردن داشتند، در بر میگرفتند. از این مقدار، ۱۳.۶ درصد سیاه پوست و حدود پنج درصد آسیایی بودند. افراد لاتین تبار با حدود سه درصد کمترین میزان نمایندگی در فیلمهای سینمایی این سال را داشتند و این در حالی است که بیش از نیمی از فیلمها حتی یک شخصیت سخنگوی لاتین تبار هم نداشتند.
تنها نزدیک سه درصد از شخصیتهای فیلمها افراد از کار افتاده و یا معلول بودند.
نتایج این گزارش همچنین حاکی از مشکلات عدیدهای در ترکیب این بخش بندیها با یکدیگر است، به طوری که تقریبا نیمی از ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ حتی یک شخصیت سیاهپوست زن که در فیلم صحبت بکند هم نداشتند و این در حالی است که دو سوم یا بیشتر از فیلمها هیچ زن آسیایی یا لاتین تبار نداشتند.
پشت دوربین، ارقام مرتبط با زنان و گروههای اقلیت نژادی به طور مشابهی پایین بودند. تنها حدود چهار درصد از کارگردان ها در فیلمهای سینمایی سال ۲۰۱۶ که مورد مطالعه قرار گرفتند زن بودند و هیچ یک از فیلم ها توسط کارگردانهای زن ساخته نشده بودند. از مجموع ۱۴۳۸ نفری که در ۱۰۰ فیلم سال ۲۰۱۶ به خلق محتوا پرداختند، تنها ۱۷.۸% درصد زن بودند.
پروفسور استیسی ال.اسمیت که نویسنده این مطالعه است، می گوید: «این ها مشکلات دنبالهدار و سیستمیک هستند. غیرممکن است که به دادههای به دست آمده نگاه کنیم و به این نتیجه نرسیم که بخش اعظمی از مباحثی که حول محور نمایندگی روی پرده سینما و پشت دوربین طی چند سال گذشته شکل گرفته، کاملا بینتیجه بوده است.»
او اضافه کرد: «این نتایج آشکار میکنند که حذف شدن کامل گروههای مختلف انسانی هنوز هم از نظر بعضیها کاملا قابل قبول است؛ لازم نیست به جایی جلوتر از صنعت سینما نگاه کنیم تا بینشی از آمریکا را مشاهده کنیم که دیگر وجود خارجی ندارد. فیلمها نمایشی هولناک از حذف افراد را به تصویر میکشند.»
این گزارش گامهایی برای افزایش گوناگونی روی پرده سینما پیشنهاد میکند که شامل هدفگذاریهایی برای استودیوهای هالیوودی هم میشود. همچنین به این نکته اشاره میکند که ستارههای درجه یک باید بندهایی در قراردادها قرار بدهند که به برابری مربوط میشوند و میگویند استودیوها باید پروسهای عادلانه و برابرتر برای انتخاب کردن استعدادهای روی پرده و همچنین مصاحبه برای استخدام کردن نقشهای پشت دوربین داشته باشند.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باربارا استرایسند از انجمن بازیگران آمریکا جایزه میگیرد
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- مراسم جوایز امی به دلیل اعتصاب بازیگران و نویسندگان عقب افتاد
- نتفلیکس داغ بازیگران را تازه کرد/ انتشار آگهی استخدام مدیر تولید هوش مصنوعی
- با انتشار نامهای؛ انجمنهای صنفی فیلم فرانسه با اعتصاب نویسندگان و بازیگران آمریکا اعلام همبستگی کردند
- با وجود اعتصاب؛ انجمن بازیگران مجوز بازی در ۳۹ فیلم مستقل را داد/ مخالفت با غولها
- در پی بینتیجه ماندن مذاکره؛ اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا هم شروع شد/ هالیوود در خاموشی
- احتمال صفر شدن تولیدات هالیوود/ انجمن بازیگران آمریکا به اعتصاب رای داد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- «همهچیز همه جا یکباره» جوایز انجمن بازیگران آمریکا را درو کرد
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
- کارگردان «پدرخوانده» در پیادهروی مشاهیر هالیوود ستارهدار شد
- پایان محدودیتهای سینمایی در هالیوود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش