تیروس وانگ هنرمند پیشگامی که خالق «بامبی» بود در ۱۰۶ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، تیروس وانگ که با نقاشیهایش الهام بخش والت دیزنی شد تا شخصیت کلاسیک «بامبی» را خلق کند ۳۰ دسامبر و در حالی که ۱۰۶ سال زندگی کرد، درگذشت.
خبر درگذشت این هنرمند در پست او در فیسبوک اعلام شد. در این پست آمده است: تیروس در آرامش در خانهاش و در حالی که سه دخترش در کنارش بودند، چشم از دنیا بست.
وانگ در چین به دنیا آمد و در حالی که ۹ سال داشت به آمریکا مهاجرت کرد. او از سال ۱۹۳۹ در زمینه انیمیشن مشغول کار شد و پس از این که شنید والت دیزنی پروژه «بامبی» را در دست دارد به سراغ او رفت و شماری از نقاشیهایش درباره گوزنی در جنگل را به وی نشان داد. این نقاشیها الهامبخش دیزنی شدند تا این فیلم را خق کند. او در پروژههای دیگری چون «یورش بدون دلیل»، «برتس سبز» و «این گروه خشن » هم حضور داشت.
وانگ سال ۲۰۱۱ به عنوان اسطوره دیزنی معرفی شد و سال ۲۰۱۳ نقاشیهای او در موزه خانوادگی والت دیزنی به نمایش درآمد و در اکتبر همان سال او دو جایزه افتخاری از فستیوال فیلم جهان آسیایی دریافت کرد. او جایزه دستاورد یک عمر را در روز افتتاحیه دریافت کرد و روز بعد که روز تولد ۱۰۶ سالگیاش بود، مستندی درباره وی با عنوان «تیروس» به کارگردانی پم تام به نمایش درآمد.
نلسون کوتس رییس انجمن کارگردانهای هنری با ابراز تاسف قلبی خود، از این هنرمند به عنوان یک دوست بسیار بااستعداد یاد کرد. وی افزود نقاشیهای تیروس وانگ الهام بخش بسیاری از کارگردانهای هنری شد. این انجمن قصد دارد برنامه گرامیداشتی به یاد این نقاش هنرمند در تاریخ ۱۱ فوریه برگزار کند.
«بامبی» پویانمایی آمریکایی سال ۱۹۴۲ به تهیهکنندگی والت دیزنی و بر پایه کتاب «بامبی، یک زندگی در جنگل» نوشته نویسنده فلیکس سالتن ساخته شد. فیلم در ۱۳ اوت ۱۹۴۲ عرضه شد و پنجمین پویانمایی در مجموعه کارهای کلاسیک دیزنی است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران فیلمهای والت دیزنی در روسیه متوقف شد
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «این گروه خشن» با صدای جهانگیر کوثری + تیزر
- هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیمکننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»
- من خود سورئالیسم هستم/ درباره سالوادور دالی
- کرونا باعث اخراج ۲۸ هزار کارمند شرکت دیزنی شد
- انیمیشن «بامبی» بازسازی میشود
- «طبل حلبی»/ زمانی که واقعیت جای جادو را میگیرد و جاز از محلههای کثیف پاریس سر برمیآورد*
- اولین اکران این گروه خشن در ایران
- «این گروه خشن»-وسترن به یاد ماندنی سامپکینپا – پنجاهساله شد
- «داستان اسباب بازی ۴» هم میلیاردی شد/ یک رکورد دیگر برای دیزنی
- احتمال همکاری خواننده مشهور با والت دیزنی/ هری استایلز بازیگر «پری دریایی» می شود؟
- گزارش فروش هفتگی سینمای جهان/ انیمیشن «دامبو» ۲۰۰ میلیون دلاری شد
- رقابت دو اثر دیزنی در اکران/ «چین خوردگی در زمان» روی پرده رفت
- آنجلینا جولی انیمیشن «ایوان بینظیر» را برای دیزنی تهیه میکند
- «مینی موس» هم ستارهدار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





