فیلمهای «۴۷» و «مخفیانه» به ترتیب با ۱۳ و ۱۴ نامزدی، پیشتاز جوایز سالانه آکادمی فیلم اسپانیا (گویا) شدند و فیلم ساخته پدرو آلمودوار هم در ۱۰ شاخه نامزد شد.
به گزارش سینماسینما، فهرست نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اسپانیا (گویا) موسوم به اسکار سینمای اسپانیا اعلام شد و فیلم «۴۷» ساخته مارسل بارنا با کسب ۱۴ نامزدی پیشتاز شد و پس از آن نیز فیلم «مخفیانه» به کارگردانی آرانسا اِچوریا هم در ۱۳ شاخه نامزد دریافت جوایز گویا ۲۰۲۵ شد و فیلم «اتاق کناری» ساخته پدرو آلمودوار نیز که پیش از این برنده شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شده هم در ۱۰ شاخه نامزد کسب جایزه معرفی شده است.
برندگان جوایز گویا در مراسمی در ۸ فوریه در شهر گرانادا معرفی خواهند شد.
فیلم «۴۷» ساخته مارسل بارنا که توسط استودیو مدیاپرو تهیه شده است، داستان جامعهای از طبقه کارگر در تپههای بارسلون و تلاش آن برای دستیابی به حملونقل عمومی و شرایط زندگی بهتر را روایت میکند. این فیلم تا به امروز ۳ میلیون یورو در گیشه اسپانیا کسب کرده است.
۱۴ نامزدی ۴۷ شامل بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اصلی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین بازیگر زن نوظهور است.
فیلم «مخفیانه» نیز درباره یک پلیس زن است که در پایان دهه ۱۹۹۰ به گروه تروریستی «ETA» نفوذ کرد. کارولینا یوست برای بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر زن شده و آرانسا اِچوریا هم برای کارگردانی و فیلمنامه این فیلم نامزد دریافت جایزه شناخته شده است. «مخفیانه» در گیشه اسپانیا به فروش ۷.۸ میلیون یورویی دست یافته است.
فیلم «اتاق کناری» ساخته آلمودوار ۱۰ نامزدی از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین بازیگر زن را برای جولیان مور و تیلدا سوئینتون دریافت کرد، با این حال، این فیلم انگلیسی زبان، در شاخه بهترین فیلم نامزد نشده است.
«بازگشت زحل»، با الهام از گروه نمادین راک مستقل «»Los Planetas و در اواخر دهه ۱۹۹۰ در گرانادا، ۱۱ نامزدی دریافت کرد. این فیلم به کارگردانی ایساکی لاکوستا و پل رودریگز برنده بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین در جشنواره فیلم مالاگا در مارس ۲۰۲۴ شد.
از دیگر رقبای مهم جوایز گویا ۲۰۲۵ میتوان به درام سیاسی تاریخی ساخته پائولا اورتیز با عنوان «باکره سرخ» اشاره کرد که در جشنواره سن سباستین نمایش داده شد و در جوایز آکادمی فیلم اسپانیا در ۹ شاخه شانس کسب جایزه دارد.
«خانهای در آتش» ساخته دنی د لا اوردن و «ستاره آبی» به کارگردانی خاویر میسیپ نیز هر دو در ۸ شاخه نامزد جوایز گویا شدند.
نامزدهای مهمترین شاخههای جوایز سالانه آکادمی فیلم اسپانیا (گویا) از این قرار است:
بهترین فیلم
خانهای در آتش – دنی د لا اوردن
۴۷ – مارسل بارنا
ستاره آبی – خاویر میسیپ
مخفیانه – آرانسا اِچوریا
بازگشت زحل – ایساکی لاکوستا، پل رودریگز
بهترین کارگردان
پدرو آلمودوار – اتاق کناری
آرانسا اِچوریا – مخفیانه
پائولا اورتیز – باکره سرخ
آیتور آرگی، جان گارانیو- مارکو
ایساکی لاکوستا، پل رودریگز – بازگشت زحل
بهترین کارگردان جدید
میگل فاوس – کالادیتا
پدرو مارتین کالرو – ناله
خاویر میسیپ – ستاره آبی
ساندرا رومرو – جایی که سکوت می گذرد
پاز وگا – ریتا
بهترین فیلمنامه اصلی
خاویر میسیپ – ستاره آبی
ادوارد سولا – خانه ای در آتش
مارسل بارنا، آلبرتو مارینی – ۴۷
آرانسا اِچوریا و آملیا مورا – مخفیانه
آیتور آرگی، جان گارانیو- مارکو
بهترین فیلمنامه اقتباسی
پدرو آلمودوار – اتاق کناری
الکس مونتویا، جوآنا ام. اورتوئتا – خانهای در آتش
پیلار پالومرو – گلیمرز
والنتینا ویسپور – سلام مریم
ایسیار بولین، ایسا کامپو – من نونکا هستم
بهترین بازیگر زن
اما ویلاراسو – خانهای در آتش
جولیان مور – اتاق کناری
تیلدا سوینتون – اتاق کناری
کارولینا یوست – مخفیانه
پاتریشیا لوپز آرنایز – گلیمرز
بهترین بازیگر مرد
آلبرتو سان خوان – خانه ای در آتش
ادوارد فرناندز – مارکو
آلفردو کاسترو – گرد و غبار خواهد شد
اورکو اولازابال – من نونکا هستم
ویتو سانز – راه دیگر
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
ماکارنا گارسیا – خانهای در آتش
ماریا رودریگز سوتو – خانهای در آتش
کلارا سگورا – ۴۷
نوسیکا بونین – مخفی
ایکسا ویلاگران – باکره سرخ
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
انریک اوکر – خانه ای در آتش
نجات ملکه – ۴۷
اسکار دلا فونته – خانه
لوئیس توسار – مخفیانه
آنتونیو د لا توره – گلیمرز
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





