فیلمهای «۴۷» و «مخفیانه» به ترتیب با ۱۳ و ۱۴ نامزدی، پیشتاز جوایز سالانه آکادمی فیلم اسپانیا (گویا) شدند و فیلم ساخته پدرو آلمودوار هم در ۱۰ شاخه نامزد شد.
به گزارش سینماسینما، فهرست نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اسپانیا (گویا) موسوم به اسکار سینمای اسپانیا اعلام شد و فیلم «۴۷» ساخته مارسل بارنا با کسب ۱۴ نامزدی پیشتاز شد و پس از آن نیز فیلم «مخفیانه» به کارگردانی آرانسا اِچوریا هم در ۱۳ شاخه نامزد دریافت جوایز گویا ۲۰۲۵ شد و فیلم «اتاق کناری» ساخته پدرو آلمودوار نیز که پیش از این برنده شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شده هم در ۱۰ شاخه نامزد کسب جایزه معرفی شده است.
برندگان جوایز گویا در مراسمی در ۸ فوریه در شهر گرانادا معرفی خواهند شد.
فیلم «۴۷» ساخته مارسل بارنا که توسط استودیو مدیاپرو تهیه شده است، داستان جامعهای از طبقه کارگر در تپههای بارسلون و تلاش آن برای دستیابی به حملونقل عمومی و شرایط زندگی بهتر را روایت میکند. این فیلم تا به امروز ۳ میلیون یورو در گیشه اسپانیا کسب کرده است.
۱۴ نامزدی ۴۷ شامل بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اصلی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین بازیگر زن نوظهور است.
فیلم «مخفیانه» نیز درباره یک پلیس زن است که در پایان دهه ۱۹۹۰ به گروه تروریستی «ETA» نفوذ کرد. کارولینا یوست برای بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر زن شده و آرانسا اِچوریا هم برای کارگردانی و فیلمنامه این فیلم نامزد دریافت جایزه شناخته شده است. «مخفیانه» در گیشه اسپانیا به فروش ۷.۸ میلیون یورویی دست یافته است.
فیلم «اتاق کناری» ساخته آلمودوار ۱۰ نامزدی از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین بازیگر زن را برای جولیان مور و تیلدا سوئینتون دریافت کرد، با این حال، این فیلم انگلیسی زبان، در شاخه بهترین فیلم نامزد نشده است.
«بازگشت زحل»، با الهام از گروه نمادین راک مستقل «»Los Planetas و در اواخر دهه ۱۹۹۰ در گرانادا، ۱۱ نامزدی دریافت کرد. این فیلم به کارگردانی ایساکی لاکوستا و پل رودریگز برنده بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین در جشنواره فیلم مالاگا در مارس ۲۰۲۴ شد.
از دیگر رقبای مهم جوایز گویا ۲۰۲۵ میتوان به درام سیاسی تاریخی ساخته پائولا اورتیز با عنوان «باکره سرخ» اشاره کرد که در جشنواره سن سباستین نمایش داده شد و در جوایز آکادمی فیلم اسپانیا در ۹ شاخه شانس کسب جایزه دارد.
«خانهای در آتش» ساخته دنی د لا اوردن و «ستاره آبی» به کارگردانی خاویر میسیپ نیز هر دو در ۸ شاخه نامزد جوایز گویا شدند.
نامزدهای مهمترین شاخههای جوایز سالانه آکادمی فیلم اسپانیا (گویا) از این قرار است:
بهترین فیلم
خانهای در آتش – دنی د لا اوردن
۴۷ – مارسل بارنا
ستاره آبی – خاویر میسیپ
مخفیانه – آرانسا اِچوریا
بازگشت زحل – ایساکی لاکوستا، پل رودریگز
بهترین کارگردان
پدرو آلمودوار – اتاق کناری
آرانسا اِچوریا – مخفیانه
پائولا اورتیز – باکره سرخ
آیتور آرگی، جان گارانیو- مارکو
ایساکی لاکوستا، پل رودریگز – بازگشت زحل
بهترین کارگردان جدید
میگل فاوس – کالادیتا
پدرو مارتین کالرو – ناله
خاویر میسیپ – ستاره آبی
ساندرا رومرو – جایی که سکوت می گذرد
پاز وگا – ریتا
بهترین فیلمنامه اصلی
خاویر میسیپ – ستاره آبی
ادوارد سولا – خانه ای در آتش
مارسل بارنا، آلبرتو مارینی – ۴۷
آرانسا اِچوریا و آملیا مورا – مخفیانه
آیتور آرگی، جان گارانیو- مارکو
بهترین فیلمنامه اقتباسی
پدرو آلمودوار – اتاق کناری
الکس مونتویا، جوآنا ام. اورتوئتا – خانهای در آتش
پیلار پالومرو – گلیمرز
والنتینا ویسپور – سلام مریم
ایسیار بولین، ایسا کامپو – من نونکا هستم
بهترین بازیگر زن
اما ویلاراسو – خانهای در آتش
جولیان مور – اتاق کناری
تیلدا سوینتون – اتاق کناری
کارولینا یوست – مخفیانه
پاتریشیا لوپز آرنایز – گلیمرز
بهترین بازیگر مرد
آلبرتو سان خوان – خانه ای در آتش
ادوارد فرناندز – مارکو
آلفردو کاسترو – گرد و غبار خواهد شد
اورکو اولازابال – من نونکا هستم
ویتو سانز – راه دیگر
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
ماکارنا گارسیا – خانهای در آتش
ماریا رودریگز سوتو – خانهای در آتش
کلارا سگورا – ۴۷
نوسیکا بونین – مخفی
ایکسا ویلاگران – باکره سرخ
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
انریک اوکر – خانه ای در آتش
نجات ملکه – ۴۷
اسکار دلا فونته – خانه
لوئیس توسار – مخفیانه
آنتونیو د لا توره – گلیمرز
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





