کانگ سو-یون اولین زن آسیایی برنده جایزه بازیگری از جشنواره ونیز در سن ۵۵ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، کانگ سو-یون، پیشگام و اسطوره سینمای موج نو کره که اولین بازیگر آسیایی برنده جایزه جشنواره بینالمللی فیلم ونیز شد بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستانی در جنوب سئول در سن ۵۵ سالگی درگذشت.
او دو روز پس از ایست قلبی و بیهوش شدن در خانهاش تحت درمان قرار گرفته بود.
کیم دونگ هو، رئیس سابق هیات مدیره جشنواره بینالمللی فیلم بوسان (BIFF) اعلام کرد: «مراسم خاکسپاری این بازیگر روز چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح برگزار میشود و از طریق کانال یوتیوب شورای فیلم کره به طور زنده پخش میشود. کانگ با نقشآفرینیها جسورانه خود مرزها را شکست و با برنده شدن دو جایزه مهم بینالمللی، اولین بازیگر کره جنوبی در سطح جهانی بود. او همچنین رهبری و کاریزمای قوی داشت میراث او با فیلمهایش زنده خواهد ماند».
کانگ سو-یون در سال ۱۹۶۶ در سئول متولد شد، اولین بازیگری خود را در سه سالگی انجام داد و به عنوان بازیگری پرکار در حرفهای که بیش از ۵۰ سال به طول انجامید، در بیش از ۴۰ فیلم بازی کرد. او پس از برنده شدن جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره بینالمللی فیلم ونیز برای بازی در فیلم «رحم جایگزین» به کارگردانی «ایم کوان تا» در سال ۱۹۸۷ به شهرت بینالمللی دست یافت و اولین بازیگر کرهای بود که از یکی از سه جشنواره بزرگ جهانی – ونیز، برلین و کن – موفق به کسب جایزه میشود.
«کانگ» همچنین جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره بینالمللی فیلم مسکو برای بازی در فیلم «بیا، بیا، بیا بالا» به کارگردانی «ایم کوان تا» در سال ۱۹۸۹ دریافت کرد و با ایفای نقش در فیلمها و سریالهای تلویزیونی جوایز متعددی را در داخل و خارج از کشور دریافت کرده که از جمله میتوان به «آن چه سقوط بال دارد» (۱۹۹۰)، «آبی در تو» (۱۹۹۲) و «تنها برو مثل شاخ موسو» (۱۹۹۵) و سریال تاریخی و موفق «خانمهای قصر» (۲۰۰۱) اشاره کرد.
بسیاری از شناخته شدهترین فیلمهای او کاوشی در جنبش فمینیسم بود و به بررسی تصویری سازش ناپذیر از زنانی میپرداخت که در جامعه مردسالار زندگی میکنند.
این بازیگر کرهای در خط مقدم اعتراض به سیاست دولت برای کاهش سیستم سهمیه بندی اکران بود که در آن تعداد فیلمهای داخلی اکران شده توسط قانون حمایت میشود. او همچنین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به عنوان یکی از اعضای کمیته جشنواره فیلم بوسان حضور داشت و در همین دوره زمانی بود که جشنواره فیلم بوسان به مداخله سیاسی و انتقاد از دولت کره جنوبی متهم شد.
منبع: ایسنا به نقل از کره تایمز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- سینماسینما/ لحظه اعلام نام «کیک محبوب من» به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران فیپرشی
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- یک روز مانده به پایان جشنواره برلین؛ «کیک محبوب من» در رتبه اول، «حمام شیطان» در رتبه دوم
- مدیر هنری جشنواره برلین: نسل جدید فیلمسازان به سیاست علاقهمندند
- برلیناله، سیاسیترین جشنواره بینالمللی؟!/ مدیر جشنواره برلین از تعادل میان سیاست و هنر میگوید
- کیلین مورفی جشنواره برلین را افتتاح میکند
- دوربین طلایی جشنواره برلین به ادگار رایتز اهدا میشود
- رئیس هیات داوران جشنواره برلین معرفی شد
- برگزیدگان جشنواره برلین معرفی شدند/ خرس طلایی برای یک مستند فرانسوی
- یک جایزه بخش نسلهای جشنواره برلین به سینماگر ایرانی رسید
- «لیمبو»؛ یک وسترن بدون خشونت و با حوصله/ نگاهی به یک فیلم بخش مسابقه جشنواره برلین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





