سینماسینما، ترجمه: امیر سلیمانی؛
در دوران اوج کمپینهای انتخاباتی آمریکا، فیلمی غیرمنتظره درباره یک نوع رأیگیری محرمانه دیگر به پرده سینماها آمد: «مجمع کاردینالها» (Conclave)، یک تریلر جذاب به کارگردانی ادوارد برگر درباره گردهمایی کاردینالهای کاتولیک در واتیکان برای انتخاب پاپ جدید. این فیلم که محصول انگلستان است، از رمانی با همین نام نوشتهی رابرت هریس اقتباس شده است. هریس، که به خاطر رمانهای تاریخی و تریلرهای سیاسیاش شهرت دارد، در این اثر دنیایی پر از تنش و جاهطلبیهای پنهان را به تصویر کشیده است.
داستان و استقبال اولیه
به نوشتهی وبسایت رادیوی ملی عمومی آمریکا (انپیآر)، «مجمع کاردینالها» با بازیگرانی مانند استنلی توچی، رالف فاینز و ایزابلا روسلینی، توانسته ترکیبی از هوشمندی و جذابیت ارائه دهد که برای مخاطبان مسنتر بسیار جذاب است. داستان فیلم، در حالی که آیینهای مذهبی انتخاب پاپ را به تصویر میکشد، جاهطلبیهای دنیوی کاردینالها را نیز بررسی میکند.
در چهار هفته نخست اکران، این فیلم بیش از ۲۵ میلیون دلار فروش داشته و انتظار میرود درآمد آن به بیش از ۳۰ میلیون دلار برسد. این دستاورد، بهویژه برای فیلمهایی که مخاطبان بالای ۵۵ سال را هدف قرار دادهاند، بسیار چشمگیر است؛ چرا که چنین موفقیتهایی از زمان پاندمی کووید-۱۹ کمسابقه بوده است.
چرا این فیلم برای مخاطبان مسنتر جذاب است؟
«مجمع کاردینالها» فیلمی است که نه بیش از حد هنری است و نه ساده و سطحی. این تعادل باعث شده تا برای تماشاگرانی که به دنبال فیلمهای دراماتیک و تفکر برانگیز هستند، جذاب باشد. بازیگران برجسته و نقدهای مثبت نیز نقش کلیدی در موفقیت فیلم داشتهاند. علاوه بر این، بازاریابی دهانبهدهان تأثیر بسزایی داشته است. تماشاگران پس از دیدن فیلم، آن را به دیگران توصیه کردهاند، که این امر باعث افزایش فروش بلیتها شده است.
موفقیت بیسابقه در جذب مخاطبان بالای ۵۵ سال
بر اساس آمارها، بیش از نیمی از خریداران بلیتهای این فیلم، افراد بالای ۵۵ سال هستند. این دستاورد یادآور دوران پیش از پاندمی کووید-۱۹ است، زمانی که فیلمهایی با محوریت درامهای هوشمندانه برای این گروه سنی معمولتر بود. با بازگشت جوانان به سینماها برای فیلمهای پرطرفداری مانند ژانر ابرقهرمانی یا فیلمهایی چون «باربی»، این موفقیت «مجمع کاردینالها» برای جذب مخاطبان مسنتر، نشاندهنده نیاز به تولید محتواهایی برای این گروه است.
نقش رسانهها و شوخیهای اینترنتی
فیلم «مجمع کاردینالها» تنها در سینماها توجهها را جلب نکرده، بلکه در فضای آنلاین نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شوخیها و میمهای مرتبط با فیلم، به ویژه یکی که آن را «فیلمی برای افراد فضول» توصیف کرده، نشاندهنده جذابیت خاص فیلم است. این حس که مخاطب همچون مگسی روی دیوار به گفتوگوهای پشت پرده گوش میدهد، یکی از عوامل جذابیت آن است.
درسهایی برای استودیوهای فیلمسازی
موفقیت این فیلم به استودیوها نشان میدهد که درامهای هوشمندانه و داستانهایی که به بزرگسالان انگیزهای برای ترک خانه و تماشای فیلم در سینماها میدهند، همچنان پتانسیل موفقیت دارند. در دورانی که گزینههای تماشای آنلاین بهراحتی در دسترس هستند، فیلمها باید چیزی خاص و متمایز ارائه دهند تا مخاطب را به سینما بکشند.
نتیجهگیری «مجمع کاردینالها» اثبات کرد که درامی جذاب و هوشمندانه میتواند مخاطبان خاصی را جذب کرده و در گیشه موفق عمل کند. بازیهای درخشان، داستانی گیرا و استفاده از بازاریابی قوی، این فیلم را به یکی از موفقترین آثار فصل جوایز بدل کرده است. موفقیتی که ممکن است الهامبخش بازگشت درامهای مشابه به سینما باشد و همچنین ارزش آثار اقتباسی از رمانهایی همچون آثار رابرت هریس را بیش از پیش نمایان میکند.
منبع: انپیآر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد