سینماسینما، ترجمه: امیر سلیمانی؛
در دوران اوج کمپینهای انتخاباتی آمریکا، فیلمی غیرمنتظره درباره یک نوع رأیگیری محرمانه دیگر به پرده سینماها آمد: «مجمع کاردینالها» (Conclave)، یک تریلر جذاب به کارگردانی ادوارد برگر درباره گردهمایی کاردینالهای کاتولیک در واتیکان برای انتخاب پاپ جدید. این فیلم که محصول انگلستان است، از رمانی با همین نام نوشتهی رابرت هریس اقتباس شده است. هریس، که به خاطر رمانهای تاریخی و تریلرهای سیاسیاش شهرت دارد، در این اثر دنیایی پر از تنش و جاهطلبیهای پنهان را به تصویر کشیده است.
داستان و استقبال اولیه
به نوشتهی وبسایت رادیوی ملی عمومی آمریکا (انپیآر)، «مجمع کاردینالها» با بازیگرانی مانند استنلی توچی، رالف فاینز و ایزابلا روسلینی، توانسته ترکیبی از هوشمندی و جذابیت ارائه دهد که برای مخاطبان مسنتر بسیار جذاب است. داستان فیلم، در حالی که آیینهای مذهبی انتخاب پاپ را به تصویر میکشد، جاهطلبیهای دنیوی کاردینالها را نیز بررسی میکند.
در چهار هفته نخست اکران، این فیلم بیش از ۲۵ میلیون دلار فروش داشته و انتظار میرود درآمد آن به بیش از ۳۰ میلیون دلار برسد. این دستاورد، بهویژه برای فیلمهایی که مخاطبان بالای ۵۵ سال را هدف قرار دادهاند، بسیار چشمگیر است؛ چرا که چنین موفقیتهایی از زمان پاندمی کووید-۱۹ کمسابقه بوده است.
چرا این فیلم برای مخاطبان مسنتر جذاب است؟
«مجمع کاردینالها» فیلمی است که نه بیش از حد هنری است و نه ساده و سطحی. این تعادل باعث شده تا برای تماشاگرانی که به دنبال فیلمهای دراماتیک و تفکر برانگیز هستند، جذاب باشد. بازیگران برجسته و نقدهای مثبت نیز نقش کلیدی در موفقیت فیلم داشتهاند. علاوه بر این، بازاریابی دهانبهدهان تأثیر بسزایی داشته است. تماشاگران پس از دیدن فیلم، آن را به دیگران توصیه کردهاند، که این امر باعث افزایش فروش بلیتها شده است.
موفقیت بیسابقه در جذب مخاطبان بالای ۵۵ سال
بر اساس آمارها، بیش از نیمی از خریداران بلیتهای این فیلم، افراد بالای ۵۵ سال هستند. این دستاورد یادآور دوران پیش از پاندمی کووید-۱۹ است، زمانی که فیلمهایی با محوریت درامهای هوشمندانه برای این گروه سنی معمولتر بود. با بازگشت جوانان به سینماها برای فیلمهای پرطرفداری مانند ژانر ابرقهرمانی یا فیلمهایی چون «باربی»، این موفقیت «مجمع کاردینالها» برای جذب مخاطبان مسنتر، نشاندهنده نیاز به تولید محتواهایی برای این گروه است.
نقش رسانهها و شوخیهای اینترنتی
فیلم «مجمع کاردینالها» تنها در سینماها توجهها را جلب نکرده، بلکه در فضای آنلاین نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شوخیها و میمهای مرتبط با فیلم، به ویژه یکی که آن را «فیلمی برای افراد فضول» توصیف کرده، نشاندهنده جذابیت خاص فیلم است. این حس که مخاطب همچون مگسی روی دیوار به گفتوگوهای پشت پرده گوش میدهد، یکی از عوامل جذابیت آن است.
درسهایی برای استودیوهای فیلمسازی
موفقیت این فیلم به استودیوها نشان میدهد که درامهای هوشمندانه و داستانهایی که به بزرگسالان انگیزهای برای ترک خانه و تماشای فیلم در سینماها میدهند، همچنان پتانسیل موفقیت دارند. در دورانی که گزینههای تماشای آنلاین بهراحتی در دسترس هستند، فیلمها باید چیزی خاص و متمایز ارائه دهند تا مخاطب را به سینما بکشند.
نتیجهگیری «مجمع کاردینالها» اثبات کرد که درامی جذاب و هوشمندانه میتواند مخاطبان خاصی را جذب کرده و در گیشه موفق عمل کند. بازیهای درخشان، داستانی گیرا و استفاده از بازاریابی قوی، این فیلم را به یکی از موفقترین آثار فصل جوایز بدل کرده است. موفقیتی که ممکن است الهامبخش بازگشت درامهای مشابه به سینما باشد و همچنین ارزش آثار اقتباسی از رمانهایی همچون آثار رابرت هریس را بیش از پیش نمایان میکند.
منبع: انپیآر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
- برگزیدگان بفتا ۲۰۲۵ اعلام شد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ساموئل ال. جکسون: نامزدی اسکار افتخار نیست، برنده شدن افتخار است
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





