سینماسینما، محمد حقیقت
هفتاد و سومین دوره جشنواره برلین بعد از پشت سرگذاشتن دوران کووید ۱۹، نخستین دوره حضوری و فیزیکی خود را از یک هفته دیگر آغاز خواهد کرد. دو مسئول ارشد این جشنواره از هم اکنون طی مصاحبه ای سیاست های خود را برای روزنامه نگاران کنجکاو چنین توضیح می دهند: در این دوره جشنواره تلاش کردیم فیلم هایی انتخاب کنیم که توازنی بین واقعیت های سخت اجتماعی و از سوی دیگر فیلمهای سرگرم کننده برقرار کنیم. از سویی فیلم هایی از روسیه در برنامه ما قرار ندارند. ما دوست داریم بعد از گرفتاری هایی که سالنهای سینما بخاطر کرونا دچارش شدند به آنها تنفسی دوباره بدهیم و سینما را از نو جشن بگیریم. برلین در نوع خود جالب است زیرا هم درها بر روی ستارگان باز است و هم تماشاگران به راحتی می توانند از فیلمها در سالن ها بهره بگیرند و آنها را تماشا کنند. برلین یک جشنواره مردمی است. فیلمهای انتخاب شده پر شهامت است و از سویی گوناگونی در آنها دیده می شود. فیلمهای بسیاری داریم که بازتاب واقعی جوامع خود هستند مثل «قدرت فوق العاده» اثر شان پن، که واقعیات آن ممکن است تحملش برای تماشاگر سخت باشد. از سویی فیلم جدید اسپیلبرگ تماشاگران بسیاری را روانه سینما خواهد کرد. ما باید هم تماشاگران هنر وتجربه را به سینما بکشانیم و هم مردم عادی را. در مورد انتخاب فیلمها باید بگوییم که تلاش داشته ایم فیلم های تر و تازه را انتخاب کنیم و به جوانان و تازه نفس ها هم توجه کرده ایم. فیلمهایی با محتوای مترقی را در انتخاب های خود در نظر گرفته ایم. همچنین به آثار انیمیشن (کارتون) و فیلم های مستند هم توجه داشته ایم. بعنوان مثال فیلم نیکولا فیلبر، از فرانسه بسیار قابل توجه است. از کمپانی های بزرگ امریکایی امسال چندان فیلمی نخواهیم داشت. در زمینه سینمای متفاوت دو سال پیش ما فیلم اول آلیس دیوپ را کشف کردیم و او امروزه با سنت عمر بسیار مشهور شده است، در مورد سینمای روسیه باید بگوییم فیلمهایی از سینمای مستقل آن دریافت کردیم، اما باید اضافه کنیم که هیچ فیلم رسمی روسی را انتخاب نکردیم. یک خانم فیلمساز چچن فیلم جالبی به ما پیشنهاد کرد به اسم قفس به دنبال پرنده می گردد که سفارش می کنیم آنرا ببینید. امروز مشکل میتوان از یک فیلم روسی حمایت کرد. در مورد بودجه جشنواره باید گفت که هزینه ها خیلی بالا رفته، برای امسال دولت بودجه ما را افزایش داد و دو میلیون و سیصد هزار دلار کمک کرد. البته بخشی از بودجه جشنواره با فروش بلیط به تماشاگران و بخشی دیگر را اسپانسر ها تامین می کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش