سینماسینما، پاریس: جشنواره برلین تمام شد، اما ماجراهای سیاسی اش ادامه دارد!
یک روز بعد از اختتامیه هفتاد و چهارمین جشنواره برلین در روز شنبه ۲۴ فوریه، در رسانه های غربی بویژه در آلمان و فرانسه، جنجال بر سر جهت گیری های مستقیم سیاسی برندگان جوایز بر علیه دولت اسرائیل جنجال ایجاد کرد. در هر سخنرانی ضد دولت اسرائیل، جمعیت بسیاری شروع به کف زدن و تشویق سینماگران می کردند. آنها دولت اسرائیل را که در غزه دست به کشتار مردم فلسطین زده، نژاد پرست توصیف کرده بودند. از جمله سینماگرانی که با صدای بلند اعتراض کردند سینماگر امریکایی، بن روسل، و سینماگر فلسطینی بازل ادرا و غیره بودند. سخنان آنان جو مراسم پایان جشنواره را متزلزل کرده بود. برمبنای گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، همان شب و فردای آن روز عکس العمل های گوناگونی به وجود آمده و از سوی شهردار برلین (کای وگنر) وضع به وجود آمده را غیر قابل تحمل توصیف کرد. وی از مسئولان و برگزار کنندگان جشنواره و سینماگران که به کشتار در نوار غزه اعتراض کرده بودند، برافروخته شده بود و شدیدا به آنها اعتراض کرد و گفت: «دولت آلمان عمده بودجه جشنواره برلین را تامین میکند و ما همواره از حقوق ملت ها دفاع کرده و می کنیم، در حالیکه کشور ما را متهم به یهودستیزی می کنند».
همین نشریه در بخش دیگری از مقاله خود به سیاسی بودن و متعهد بودن جشنواره اشاره مستقیم می کند و به فیلم داهومی برنده جایزه خرس طلا ساخته خانم ماتی دیوپ می پردازد که بسیار از آن استقبال کرده است. نویسنده مقاله اضافه می کند که این کارگردان در سال ۱۹۸۲ در پاریس بدنیا آمده و اصلیتی سنگالی دارد و نوه سینماگر مشهور جیبریل دیوپ است. وی بین سالهای ۲۰۰۰/۲۰۰۵ در کار موزیک بوده، بعدا به کار تاتر میپردازد، و از سال ۲۰۰۴ شروع به ساختن فیلمهای کوتاه میکند. با اولین فیلم بلندش، «آتلانتیک» در ۲۰۱۹ به مسابقه جشنواره کن راه می یابد که جایزه بزرگ ویژه داوران را بدست می آورد. در همان فیلم، نشانه های تعهد اجتماعی در اثرش دیده میشود، و در دومین فیلم بلندش «داهومی» که مستند است در مسابقه امسال برلین برنده خرس طلا میشود.
ماجرای فیلم به سال ۱۸۹۲ برمیگردد که ارتش فرانسه در سنگال مقدار زیادی از گنجینه های گرانبهای این کشور را به غارت میبرد و بعد از بیش از یک قرن، حالا فرانسه میخواهد ۲۶ قطعه از این گنجینه سلطنتی را در نوامبر ۲۰۲۱ به کشور مبدا استرداد کند. این جواهرات به مدت بیش از یک قرن توسط فرانسه در موزه نگهداری می شده است.
در هنگام نمایش این فیلم در برلیناله، تماشاگران بسیار تحت تاثیر فیلم قرار گرفته بودند. در بخشی از فیلم کارگردان، کلام را در اختیار اجسام قرار میدهد همچنین وقتی این اشیا قیمتی به سرزمین خود برگردانده میشوند، ارزشی ملکوتی به آنها داده میشود و این هویت بخشیدن، چیزی است که ارزش کار کارگردان را می رساند. به نوشته هفته نامه تله راما، این ژست قوی، مستند او را از هر طرف و هر طریق ممکن، بیان می کند که برای عدالت بیشتر ، برای پایان دادن به سلطه دیگران و نفوذ آنان پایان میدهد. داهومی به عنوان نماد کامل دوران ما برجسته است، و با دیدن ان حال هوای فیلمی شاعرانه را پیش رو داریم. برای دومین سال پیاپی، سینمای فرانسه با فیلم مستند، برنده جایزه خرس طلا میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد