سینماسینما، ترجمه: فریبا جمور؛
دیوید لینچ، نویسنده و کارگردان ۷۸ ساله که ساخت آثاری چون «مخمل آبی»، «توئین پیکس» و «جاده مالهالند» را در کارنامه دارد در گفتگویی ویدیو بیان کرد: «برای نشون دادن رنج، لازم نیست رنج بکشید. برای نشون دادن غم، لازم نیست غمگین باشید؛ اون رو تو داستان بیارید.
من نمیدونم تو سر هنرمند چی میگذره اما فکر میکنم همه هنرمندان بزرگ عاشق کار کردن بودن. خیلی از مردم میگن رنج برای هنر خوبه میگن ونگوک رو ببین، من میگم بذار یه نگاهی به ونگوک بندازیم. ونگوک نقاشی نمیکشید چون ازش متنفر بود. احتمالا تنها زمانی که خوشحال بود، وقتی بود که نقاشی میکشید. نقاشی میکرد چون عاشق نقاشی بود و بقیه زندگیاش تقریبا فاجعه بود؛ کارهاش فروش نمیرفت، ورشکسته بود، احتمالا خیلی گرسنه بوده.
عقل سلیم میگه رنج باعث کاهش و دشمن خلاقیته. اگر کسی افسرده است اصلا دوست نداره حتی از تخت خوابش بیرون بیاد چه برسه به اینکه کار کنه.
اگر ناراحتید یا مملو از خشم هستید، این ذهنتون رو مشغول میکنه. شاید نقاشیهای خشمگین بکشید؛ خب که چی؟ میتونید نقاشیهای خشمگین بکشید اما موقع کشیدن خوشحال باشید. این ایده رمانتیک، ایدهی این فرانسویهاست؛ این آدم گرسنهی زیر اتاق شیروانی خیلی رمانتیکه، سردشه، گرسنشه و این رمانتیکه. برای همه رمانتیکه جز خودش. اگر میخواست صادق باشه میگفت نمیخوام اینجا از سرما یخ بزنم، نمیخوام وارد این بازی نمایشی بشم، نمیخوام گرسنه باشم، میخوام حالم خوب باشه و نقاشی بکشم. اگر واقعا صاق باشن میگفتن خیلی بهتره که کار کنی و عذاب نکشی مخصوصا اگه میدونستن ایدههای بیشتری به ذهنتون میرسه؛ کی میدونه کجا؟»
تنظیم زیرنویس برای ویدیو: سامان بیات
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمنامهای که ساخته نشد/ همه چیز درباره «شب ضبط نشده»ی لینچ
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- صیدِ کارگردان بزرگ
- دیوید لینچ درگذشت
- دیوید لینچ خانه نشین شد/ لینچ: بیمارم اما قصد ندارم بازنشسته شوم
- فوت آهنگساز فیلمهای دیوید لینچ/ آنجلو بادالامنتی درگذشت
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- دیوید لینچ: حضورم در کن شایعه است
- ورایتی خبر داد؛ احتمال انتخاب اصغر فرهادی به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره کن
- سینماسینما/ دیوید لینچ «اقاقیا» را میسازد + ویدئو
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای دیوید لینچ درباره زندگی و فیلمهایش (بخش هفتم و پایانی)
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای دیوید لینچ درباره زندگی و فیلمهایش (بخش ششم)
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای دیوید لینچ درباره زندگی و فیلمهایش (بخش پنجم)
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای دیوید لینچ درباره زندگی و فیلمهایش (بخش چهارم)
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای دیوید لینچ درباره زندگی و فیلمهایش (بخش سوم)
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





