سینماسینما: محمد حقیقت برای درج در کتاب «رازها و دروغهای جشنواره کن» با ژیل ژاکوب گفتگویی انجام داده که در آستانه برگزاری هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن خواندن بخشهایی از آن میتواند جالب باشد. کتاب «رازها و دروغهای جشنواره کن» به زودی در پاریس منتشر میشود و حقیقت امیدوار است این کتاب در ایران نیز انتشار یابد. ژاکوب طی ۴۰ سال سمتهای مدیریتی مهمی در جشنواره کن داشت از جمله مدیرکل و رئیس جشنواره. بخشهایی از گفتگوی حقیقت با ژیل ژاکوب که پس از آخرین حضور ژاکوب در کن انجام شده را میخوانید:
درباره آخرین دوره جشنواره چه حس وحالی دارید؟
همان تب همیشگی که بعد از انتخاب فیلمها به آدم دست می دهد؛ این که روزنامهنگاران و حرفهایهای سینما چگونه با شما روبرو میشوند؟ و یا این که آیا هیات داوران به خوبی با هم کنار خواهند آمد؟ ترکیبی از یک حس دلشوره و هیجان درونم میجوشد! با این که سالهاست این جشنواره را اداره میکنم اما هر سال همین حس و حال به سراغم میآید. کار دبیر جشنواره با کار ریئس جشنواره متفاوت است اما جاهائی با هم تداخل میکند. در موقعی که دبیرکل بودم روز به روز تحولاتی در کارمان پیش میآمد.
شما کتابهایی هم درباره جشنواره کن نوشتهاید آیا باز هم این کار را ادامه خواهید داد؟
من زیاد کار میکنم. فعلا در حال نوشتن پنجمین کتابم هستم. این بار دارم یک رمان مینویسم.
کدام یک از کارهاتان بیشتر به شما لذت می دهد؟
هر دو برایم راضی کننده است هم به عنوان دبیرکل، در آنجا شما قدرت مطلق درباره فیلمها دارید. همه با شما تماس میگیرند از تهیه کننده تا کارگردان و غیره. آنها که فیلمشان انتخاب نشده با آدم قهر میکنند و آنها که انتخاب شدهاند بسیار با گشادهروئی با شما روبرو میشوند! فیلمهایی بودهاند که به ما پیشنهاد شده و ما به کارگردان و تهیهکننده آن فیلمها میگوئیم که برای بهتر شدن اثرتان لازم است مونتاژ دوباره در آن صورت گیرد و اصلاحاتی در آن انجا م شود. برخی میپذیرند و انجام میدهند و فیلم خیلی خوب در موقع نمایش در کن تحویل گرفته میشود. برخی دیگر میگویند ممنون و فیلم را برای خودشان نگه میدارند و تا موقع برگزاری کن اصلاحاتی در آن انجام نمیدهند و فیلم رد میشود. سپس آن را به جشنواره دیگری میدهند و فیلم قبول میشود و حتی جایزهای هم میگیرد! اما شما وقتی این ورسیون جدید فیلم را که جای دیگر قبول شده ببینید متوجه میشوید که نکاتی را که ما به آنها گفته بودیم در این ورسیون رعایت کردهاند. اما به روزنامهها اعلام میکنند: «کن فیلم به این خوبی ما را رد کرده بود» ولی باقی ماجرا را نمیگویند!
دبیر کل جشنواره فکر میکند که برای خوبتر شدن فیلم این پیشنهادها را داده که در نهایت نفع آنرا کارگردان و تهیهکننده بردهاند. ما خوشحالیم که از این نظر به فیلم کمک کردهایم.
من به عنوان منتقد سینما، تماشاگر شیفتهی سینما و تاریخنویس سینما برای بسیاری از سینماگران احترام خاصی قائل هستم. خوشبختانه موقعی کارم را به عنوان دبیرکل شروع کردم، یعنی در سالهای ۱۹۷۰، که سالهای پربرکت سینمای جهانی بود.
در مقابل سینماگران مولف کشورها چه برخوردی دارید؟
دو نوع برخورد دارم؛ سینماگرانی که مورد ستم قرار گرفتهاند را حمایت میکنم که بتوانند آزادنه در کشورشان به کار خود ادامه دهند، کسانی مثل آندری تارکوفسکی و غیره. قبل از اینکه من دبیرکل جشنواره شوم ماجرا به این شکل بود که دبیرکل هر فیلمی را که مسئولان فرهنگی یک کشور انتخاب میکردند و میفرستادند را در مسابقه میگذاشت، مثلا سرگئی باندارچوک از شوروی و غیره. اما من این قاعده را عوض کردم. با این که مشکلاتی پیش میآمد من از شوروی سابق، اروپای شرقی، آسیا و ایران و غیره فیلمهای غیررسمی گرفتم که دولتها چندان روی خوش به آنها نشان نداده بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد





