سینماسینما، محمد حقیقت: هفتاد و هفتمین جشنواره کن یک ماه دیگر شروع میشود و یکی از آثار کنجکاوی برانگیز مسابقه، «الماس نتراشیده» اولین ساخته بلند خانم اگات ریدینگر از فرانسه است.
فیلم او به همراه فیلمهای دو کارگردان زن دیگر که در مسابقه شرکت خواهند کرد، جزو ۱۹ فیلم اعلام شده هستند و قرار است به رقابت سخت با بزرگان سینما همچون فرانسیس فورد کاپولا، دیوید کراننبرگ، ژاک اودیار، جیا ژانگ که، یورگوس لانتیموس، پل شریدر، پائولو سورنتینو و غیره بپردازد.
با توجه به اینکه سال گذشته نخل طلا به یک کارگردان زن (ژوستین تریه)، رسید، پرسش برخی از منتقدین در پاریس این است که امسال چه جایگاهی در انتظار اگات ریدینگر خواهد بود؟ آیا همه را شگفت زده خواهد کرد، همچنان که قبلا فیلمهای اول کارگردانان در مسابقه، بسیار مورد توجه قرار گرفته بودند از جمله، «عناصر جنایت» از لارس فون تریه ۱۹۸۴، «سکس، دروغها و ویدیو کاست» ساخته استیون سودربرگ ۱۹۹۹، «پسر شاول» ۲۰۱۵، از نمس و غیره.
خانم اگات ریدینگر کار خود را از سال ۲۰۰۵ شروع کرد و سه فیلم کوتاه «سال گذشته در پاریس تورتنس را ملاقات کردم» (۲۰۰۵)، «منتظر ژوپیتر هستم» (۲۰۱۷) و Eve (حوا، ۲۰۱۸) را ساخته است.
فیلم کوتاه آخرش در جشنواره کلر مون شرکت کرد و مورد توجه قرار گرفت. اولین فیلم بلندش «الماس نتراشیده» بنوعی ادامه همین فیلم است که به دنیای تله رئالیته (برنامه تلویزیونی) میپردازد که مسابقاتی با شرکت مردم برگزار می شود. این فیلم داستان دختری است بنام فیان ۱۹ ساله که با مادر و خواهر کوچکش در شهرستانی زندگی میکند. او عاشق زیبایی است و میخواهد خود را به نمایش بگذارد. تلاش میکند در برنامه مشهوری به نام «معجزه در ایسلند» شرکت کند تا موقعیتی بدست آورده و مورد توجه قرار گیرد. وی میخواهد از واقعیات پیرامون خود فرار کند، ولی زندگیاش با شرکت کردن در آن برنامه عوض میشود.
سناریست فیلم خود کارگردان است و بازیگر ان اصلی فیلم اغلب ناشناس هستند که عبارتند از مالو خبیزی، ایدیر ازوگلی، آندرهآ بسکوند.
مدت زمان فیلم ۱۰۳ دقیقه است. کانال تلویون آنتن ۲ فرانسه و ژرمن فیلم از سرمایه گذاران فیلم هستند و کمپانی پیرامید پخش آنرا به عهده دارد.
«الماس نتراشیده» یکی از پنج فیلم فرانسوی در مسابقه جشنواره کن است. در روز های آینده، قرار است دو یا سه فیلم دیگر به مسابقه و همچنین دو، سه فیلم هم به بخش نوعی نگاه افزود شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





