سینماسینما؛ طهماسب صلحجو
هدف نخست فیلم «پسر انسان» ساخته سپیده میرحسینی صرفا این نیست که از منظر روانشناسی به انسان نگاه کند؛ اما چنین سوژهای خود به خود حال و هوای روانشناسی نیز به خود میگیرد. لذا مهمترین نکته روانشناسی که میتواند فیلم «پسر انسان» با سوژه خاص خود داشته باشد دقیقا همان مضمونی است که شکسپیر در هملت مطرح میکند «بودن یا نبودن؛ مسئله این است». به نظرم این فیلم را باید دوبار تماشا کرد، چون تازه در دفعه دوم است که مخاطب میتواند ارتباط بیشتری با فیلم برقرار کند. «پسر انسان» از نظر ارتباط حسی با تماشاگر فیلم سختی است. علت این اتفاق هم این است که به لحاظ فرم، حرکت دوربین و نماها و در کل کارگردانی، این فیلم روی شخصیتها تمرکز میکند و ما را بسیار به آنها نزدیک نگه میدارد.
اگر بخواهیم آن را در قواعد ژانر بررسی کنیم، «پسر انسان» یک درام خانوادگی است که با یک بحران خانواده را وارد چالش میکند. تماشاگر هم خواه ناخواه باید از این حوادث و کشمکشهایی که اتفاق میافتد باید یک نتیجهای بگیرد. ولی این فیلم با این سوژهای که دارد، قواعد ژانر را بهم میزند. چون اتفاقی که این خانواده را دچار بحران میکند، در اختیار انسان نیست و نمیتواند به تماشاگر راهحلی ارائه دهد.
این فیلم، هیچکدام از شخصیتها مقصر نیستند و این تقدیر است. هیچکدام از شخصیتها ضد قهرمان نیستند. این بحران تأثیر بسیار تراژیکی بر خانواده دارد و نمیتوانیم به آسانی برای آن راهحلی پیدا کنیم. شخصیت تراژیک این فیلم هم آرمیتا، دختر خانواده است. چون با اینکه در انتهای فیلم به یک راهحل موقت میرسیم، ولی اگر حقیقت آشکار میشد که جهان او بهم میریخت.
همه انسانهایی که در این فیلم نشان داده شدهاند انسانهای برزخی هستند که روی یک مرز حرکت میکنند. حتی شخصیتی که لیلا زارع آن را بازی میکند نیز وضعیت برزخی دارد؛ به طوری که برای من تماشاگر این سوال را پیش میآورد این شخصیت چه ارتباطی با آن خانواده دارد و چه نقشی در ماجراها داشته است؟ طبعا او هم یکی از انسانهایی است که در مسیر برزخی قرار میگیرد. مردی را که برای ازدواج انتخاب کرده نیز رابطه طبیعی یک زن و مرد را نشان نمیدهد. در کل شخصیت زنی که تطبیق جنسیت داده همیشه در این برزخ قرار داشته است.
ضمن اینکه در روایت قصه فیلم یک ناهماهنگی وجود دارد و روایت دراماتیک قوی در آن دیده نمیشود. به طوری که از چشمانداز سینما آنچه که تماشاگر را خسته میکند قاببندیهاست. تقریبا میتوان گفت به جز ۲-۳ پلان، باقی پلانها در نمای بسته رخ میدهد. بیش از ظرفیتمان کلوز آپ، مدیوم شات و نماهای بسته میبینیم. مخاطب مکان و فضایی که شخصیتها در آن زندگی میکنند را نمیبیند در حالی که فضا میتواند از دو منظر بسیار تعیین کننده باشد. یک منظر آن این است و به هر حال یک موضوع و مسئله اجتماعی است؛ اما مخاطب در فضایی که شخصیتها در حال کلنجار رفتن باهم هستند جامعه را نمیبیند. تصور میکنم بزرگترین بحرانی که چنین افرادی در زندگیشان با آن مواجه هستند ارتباط اجتماعیشان است که خود به خود در فیلم فضای اجتماعی حذف شده. در صورتی که مشکلات این اشخاص با جامعهای که در آن زندگی میکنند بیشتر است تا با خانواده و اطرافیانشان. در واقع بازتاب مشکلات اجتماعیشان است که آنها را از نظر روانی دچار بحران و پریشانی میکند.
منظر دوم نیز به همان نماهای بسته برمیگردد که تکرار این نماهای بسته ناخودآگاه ریتم فیلم را بهم میزند و آن را خراب میکند. برای همین تماشاگر خسته میشود و مجال نمیدهد تا این شخصیتها با مشکلاتی که دارند در چشمانداز وسیعتری دیده شوند. چون همین نماهای بسته کاری میکند تا ذهن تماشاگر بسته شود.
وقتی یک واقعیت اجتماعی به صورت اثر هنری توصیف میشود باید دانست که ملاک، خود واقعیت نیست. واقعیترین روایت نیز زمانی که وارد سینما میشود باید از همان ابتدا تلاش شود تا نحوه روایت برای مخاطب، باورپذیر باشد. در عین حال که واقعیست باید تلاش شود شخصیتهایی که قرار است مخاطب آنها را به تماشا بنشیند باور کند و دنیای درونی و فضای زندگیشان را بپذیرد. اگر زمان ساخت فیلم نتوان این شخصیتها را به مخاطب بقبولانیم دیگر داستان حتی اگر بر اساس واقعیت هم باشد باورپذیر نخواهد بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پسر انسان» به شیراز میرود
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- تقدیر جشنواره جهانی دانشجو از فیلم «پسر انسان»
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- در نشست تخصصی فیلم «پسر انسان» مطرح شد: جنسیت ارجحیت دارد یا انسانیت؟
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
- پوستر فیلم «پسر انسان» رونمایی شد/ اکران در گروه سینمایی هنرو تجربه
- اظهار نظر جالب صلح جو در باره ۵۰ سالگی فیلمسازی مهرجویی ،کیمیایی و…/کیارستمی در سبک و سیاق خودش کار را تمام کرد
- هیات انتخاب چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس معرفی شدند
- هیات انتخاب چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس معرفی شدند/ گزارش تصویری
پربازدیدترین ها
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- «در کشور برادران» به جشنواره ساندنس راه یافت/ روایت زندگی ۳ خانواده افغانستانی
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
آخرین ها
- برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام همراه اول
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
- رقابت «ایساتیس» در سه جشنواره جهانی
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- «خانواده آقا بابک» در جشنواره مورد تایید اسکار
- نمایش «موشها» در تماشاخانه دا
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- جشنواره عربستانی به فیلم ایرانی جایزه داد
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- رقابت ادامهدار کمدیها و گیشه ۸۰۰ میلیونی سینما
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- در دو بخش سینمایی و تلویزیونی؛ موسسه فیلم آمریکا بهترینهای سال را برگزید/ تداوم پدیده باربنهایمر
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- کارگاه لقمان خالدی در «سینماحقیقت»
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- گروتسک و مشکل کتاب «هیولا»/در واکنش به ممنوع شدن پخش مجموعه داستان محسن امیریوسفی
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- «در کشور برادران» به جشنواره ساندنس راه یافت/ روایت زندگی ۳ خانواده افغانستانی
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت