سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
فیلم «مدار موازی» با تصاویر گرافیکی، خیالی و پر از اشارهها و نشانههای و با کدهای مخفی که برای معنا سازی مخاطب، نهایت صبر پیشگی را طالب است.
فیلم با تصاویر ابتدایی مبهم و پیچیده و با اصوات عجیب و غریب و گاهی آزار دهنده و تک داستانهای مینی مالیستی بی ارتباط و در عین حال با لایه زیرین مرتبط، شروع میشود.
کم کم شخصیتهای داستان معرفی شده و برای بیننده با تکرارهای متعدد در سراسر فیلم به نوعی شوخی و خنده بدل میشود.
تاکید زیاد بر نشانهها در فضای سیاهی مطلق و سفیدی آزار دهنده و نماهای درشت از صورت اشکدار، خونین و ترس بیشتر پرسوناژ ها، بیننده را وادار به معنا سازی کرده و با تصاویر کولاژی، کشف و شهودی مطابق فهم مخاطب در ذهن متبادر میشود.
روند تصاویر و نگاههای شخصیتها از تاریکی و بی رنگی شروع شده و کم کم در سیر حوادث به تک رنگی و روشنایی نزدیک میشود.
نماد آتش در زمستان سرد طاقت فرسا را میتوان از اسطوره پرومتئوس که آتش را از خدایان به سرقت میبرد و به انسان های فلاکت زده هدیه میدهد، دانست.
و این انسانهای در بنده کشیده را کمی آسایش و آرامش داده و هر چند آن زنها و تک و توک مردها در اسارت به سر میبرند و در نهایت تعدادی از زن ها به آزادی میرسند.
موج فرکانسهایی که در یک بی زمانی و مکانی مجهول که گاهی نور و گاهی صداهای شکنجه وار روح و روان شان را به بند میکشانند.
این فیلم بدون دیالوگ را میتوان چند بار دید و معناهای فراوانی از دل آن استخراج کرد هر چند به باور نگارنده، همگی عوامل اصلی و فرعی دست اندرکار فیلم «مدار موازی» از معنای کاری راکه انجام دادهاند، اطلاعات اندکی داشتهاند، در عوض کارگردان اثر هر آنچه را خواسته و دانستههایش را در سرتاسر فیلم آگاهانه، کاشته است.
تماشای این فیلم برای کسانی که به دنبال مفاهیم تازه و ترکیب کردن تصاویر به منظور رسیدن به معنای جدید هستند، بسیار سودمند است.
واثقی کمی از کمال گراییاش کوتاه بیاید و بعضی از تصاویر به غایت تکرار شده را و افکتهای آزار دهنده که گاهی سوهان روح میشوند را تعدیل کند، اثر بهتر دیده میشود.
سینمای تجربه گرایانه، پیشرو و عامل رشد و ارتقاء زبان سینما است. امید است که با توجه شرایط وخیم جامعه، نسل جدید از تجربههای جدید نهراسند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید