سینماسینما، امیرعلی نصیری
یوسف (امین حیایی) در شهری کوچک دامپزشک است. او روزها به گاوداریها سرکشی میکند و شبها به شکار گرگ میرود. او روزی به دل آتش میزند تا جان گاوها و گوسالهها را نجات دهد و بههمین خاطر، بدنش دچار سوختگی میشود. این موضوع زندگی کاری و شخصی او را تحت تاثیر قرار میدهد و در این میان، به واسطه گرگی زخمی، او با زنی به نام رعنا (لادن مستوفی) آشنا میشود که برای رهاسازی و کنترل جمعیت گرگها به آن منطقه آمده است.
برف آخر را در یک تصادف غریب و غمانگیز، همزمان با قتل غزل حیدری در استان خوزستان دیدم. در اینجا اما، مکگافین** ما خورشید است؛ دختری نوجوان که ناپدید شده و پدرش (مجید صالحی در یکی از عجیبترین نقشآفرینیهای عمرش) آرزو میکند جنازهاش را پیدا کند، وگرنه خودش او را میکشد. امین حیایی هم ارزش بازیگری در سکوت را بهخوبی درک کرده و به استقبال تخریب چهره و حتی بدنش رفته. لادن مستوفی نیز بعد از دستکم ده سال اثری ماندگار از خود به روی پرده نقرهای باقی گذاشته.
برف آخر دارای ریتم کند، شخصیت محدود، لوکیشنهای خارجی فراوان و کم دیالوگ است؛ به همین خاطر، شاید به مذاق همه خوش نیاید، ولی با اینحال، اگر از این فیلم و تماشای درخشش آتش عشق در برف و سرما لذت بردید، این فیلمها را به شما پیشنهاد میکنم: اشک سرما (عزیزالله حمیدنژاد، ۱۳۸۲)، مرگ کسبوکار من است (امیر ثقفی، ۱۳۸۹) و شاهکش (وحید امیرخانی، ۱۳۹۶).
تیتر برگرفته از عنوان کتاب «گرگها زمستان ندارند» نوشته: کورت لوگن، مترجم: مهدی شهشهانی، ویراستار: بتول غنیزاده، (۱۳۶۵)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
** مکگافین به سرنخ یا ابزاری گفته میشود که بدون اهمیت ذاتی، به پیشبرد داستان کمک میکند. یکی از پرکاربردترین تکنیکهای گسترش پیرنگ در سینمای هیچکاک استفاده از «جستجو برای مک گافین» بودهاست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- «برف آخر»؛ جادههای سرد
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- جشنواره تورین با تمرکز بر فیلمسازان زن برگزار میشود
- برگزاری نخستین جلسه شورای داوری هنرهای نمایشی در انجمن صنفی تماشاخانههای ایران
- محمدعلی دشتی درگذشت
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- این فیلم هنوز برای اکران آماده نیست/ واکنش تهیهکننده «نیمشب» به حضور در جشنواره شهر
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- الهه نوبخت داور جشنواره بینالمللی فیلم رباط مراکش شد





