سینماسینما، نغمه خدابخش
سروش صحت در صبحانه با زرافهها همچون اولین ساختهاش، جهان با من برقص، مضامینی چون رفاقت و دوستی، معرفت، لذت زندگی در لحظه و مقوله مرگ را مورد هدف قرار داده و از ترکیب فانتزی و کمدی دنیایی با نگاهی متفاوت را به نمایش میگذارد. یک خطی داستان جهان با من برقص تلخ است اما در ادامه شیرین و دلچسب میشود در صبحانه با زرافهها عکس آن عمل کرده و قصه با جشن عروسی آغاز و با پیش رفت روایت دلهرهها و بیقراریها نمایان میشوند. به همین دلیل با تلفیق طنز کلامی و کمدی موقعیت، فضا را تلطیف کرده و بهطرز زیرکانهای زندگی مدرن را نقد میکند. قصه از جایی آغاز میشود که سه رفیق صمیمی با بهترین سر و شکل و لباس راهی جشن عروسی دوستشان میشوند اما با حضور در آنجا متوجه میشوند مجلس عروسی آنچه تصور میکردهاند، نیست. کل روایت صبحانه با زرافهها حول این محور میچرخد و آنرا به جهان پیرامون تعمیم میدهد که آنچه از زندگی انتظار داریم و پیشبینی میکنیم ممکن است تغییر کند و خلاف آنچه پیش بینی میشده، پیش آید.
تضادی که بین خواستن و واقعیت وجود دارد، فضایی است که در صبحانه با زرافهها در موقعیتهای مختلف، جدی و کمدی، بارها به آن اشاره میشود. از تصمیمات احمقانهای چون مصرف مواد جهت سرخوشی در لحظه که خلاف تصور شخصیتها آنچه پیشبینی نمیکردند، اتفاق افتاد تا ضربهای ناخواسته که عواقب ناگواری دارد.
صحت این پیش بینی نشدهها را بطور هوشمندانه و نامحسوس در موقعیتهای کمیک نیز یادآور میشود؛ بعنوان مثال ایتالیایی حرف زدن کاراکترها در سکانس رستوران که برخلاف تصورشان دختران نیز به آن زبان صحبت میکنند هر چند این سکانس به جنبه کمیک روایت کمک کرده اما تاثیر گرفته از جهان بینی ذهنی و نگاه سازنده به دنیای پیرامون است که میتواند در هر موقعیتی یادآور «چی فکر میکردیم، چی شد» باشد. علاوه بر موقعیتها و فضایی که بطور عام این نکته را یادآور میشوند بطور خاص در دیالوگهای به ظاهر شوخی نیز بعنوان تلنگر از آن استفاده میکند. در سکانس داخل ماشین پاسخ دکتر، با بازی هادی حجازی فر، به کاراکتر پویا، با بازی هوتن شکیبا، قابل تأمل بوده و میتوان در مواقع متفاوتی از روزمرگی(نه صرفا ازدواج) چنین حس و حالی را تجربه کرد. «زن بگیری پشیمون میشی نگیری هم پشیمون میشی»!
فیلم با تعلیقات زیرکانه و هوشمندانه مخاطب را با خود همراه و به فکر کردن وادار و جهان ذهنی او را به سمت و سوی متفاوتی هدایت میکند.
علاقه سروش صحت در استفاده خاص از موسیقی در آثارش از نکات قابل توجه است. در فیلم جهان با من برقص موسیقی ذهنی شخصیت اصلی توسط یک گروه موسیقی به تصویر کشیده میشود و در این فیلم در جای جای روایت شخصیتهای اصلی در پوزیشنهای خاص و بی حرکت قرار میگیرند تا موسیقی نواخته و ترانه مورد نظر خوانده شود. گویی صحت قصد دارد موسیقی بعنوان کاراکتری خاص در ساختههایش حضور داشته و امضایی خاص در آثارش باشد.
نقش آفرینی بازیگران از دیگر نکات قابل قبول در صبحانه با زرافههاست. هوتن شکیبا میدرخشد و بیژن بنفشه خواه جنسی متفاوت از دیگر نقشهای کمدیاش را به اجرا میگذارد. نقش آفرینی متفاوت هادی حجازیفر توانایی دیگری از او را به رخ میکشد و بهرام رادان یادآور شخصیت دلنشین در فیلم بیپولی است. البته پختهتر و کاملتر.
صبحانه با زرافهها با فضاسازی دقیق، دیالوگهای ظریف و کاربردی، موقعیتهای جذاب و ضرباهنگ مناسب دنیای فانتزی دوست داشتنی و سرخوشانهای را خلق کرده و تا پایان تماشاگر را با خود همراه میکند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- وقتی کابوس از ازل با بشر زاده شد/ نگاهی به فیلم «سمره»
- نمایشی از بطالت/ نگاهی به فیلم «پلان ۷۵»
- یک مواجههی ناخوشایند/ نگاهی به فیلم «پس از ورود»
- جشنواره فیلم فجر و چند پرسش به جا مانده!
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود