سینماسینما، نوید جعفری
جشنواره فیلم فجر در حالی چهل و یکمین دوره خود را سپری کرد که این دوره جشنواره شبیه هیچکدام از دورههای قبل نبود.
در اولین شکل مسلما نمی توان منکر شرایط ملتهب اجتماعی در چند ماهه اخیر شد که بی شک تاثیرات عمیقی در بخش های مختلف از جمله فرهنگ و هنر گذاشته تا جایی که نوعی از بی میلی و کم کاری در این بخش مشاهده میشود.
اما آنچه شاید کمتر به آن توجه شده است مستقیماً مرتبط با عوامل فنی در برگزاری هر جشنواره است که بر اساس سیاست گذاری هر جشنواره، انتخاب اعضا کارآمد و توانمند و … می تواند در مسیر استقبال یا عدم استقبال از هر جشنواره ای در هر جای جهان تاثیر جدی بگذارد.
موردی که هم در جشنواره تئاتر و هم جشنواره فیلم امسال به شکلی ملموس مشاهده و قابل بررسی و آسیب شناسی جدی است.
همان اتفاقی که در جشنواره تئاتر فجر از جهت انتخاب دبیر تا ستاد برگزاری و هیات انتخاب و داوری افتاد و باعث پسزدگی جمعی از هنرمندان شد در جشنواره فیلم فجر هم به شکلی دیگر تکرار شد تا شاهد کم رمق ترین دوره جشنواره در طی سالهای اخیر باشیم.
هر چند متصدیان امر تلاش داشتند با تبلیغات گسترده، دعوت از اعضای انجمن های سینمای جوان و ارائه بلیت رایگان حداقل در بخش تبلیغات موفق ظاهر شوند اما عدم حضور منتقدان و خبرنگاران سینمایی نام آشنا و اظهارات اعضای حاضر در جشنواره از عدم حضور گسترده مخاطبان حاکی از عدم رونق جشنواره است.
بی تردید اگر مسیر برگزاری جشنواره را از قبل مرور کنیم پی به عوامل مختلف در این ناکامی می بریم.
آمار دهی های اشتباه از نخستین روزهای اطلاع رسانی به چشم می خورد، از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تعداد آثار متقاضی قطعی که تا زمان برگزاری حدودا به یک سوم می رسد گرفته تا تعداد بخش های اصلی و جنبی، مهمانان و …. که به مرور کاهش می یابد و حتی اطلاع رسانی را در سطحی بسیار پایین تر از نام جشنواره فیلم فجر پیش می برد.
اصلی ترین بخش هر جشنواره دبیر جشنواره است، اگر نگاهی به موفق ترین جشنواره های خارجی و حتی دوره های پیشین جشنواره فجر داشته باشیم متوجه می شویم رکن اصلی و اعتبار هر جشنواره وابسته به حضور فردی در راس هرم شورای سیاستگذاری و اجرایی است.
حضور یک هنرمند یا مدیر سینمایی با سابقه که بتواند با بخش های مختلف سینمایی تعاملی سازنده داشته باشد قطعا می تواند در حضور پر رنگ هنرمندان، ایجاد حس رقابت سازنده و پر هیجان نقشی اساسی داشته باشد. موردی که جشنواره امسال عملا از آن بهره نبرده است و از ماه ها قبل جشنواره محل مجادلات مختلف بوده است.
نکته بعدی اما ایجاد بستری برای حضور تمام سلائق فیلمسازی و هنری در جشنواره ای است که قرار بود ویترین تمام نمای تولیدات سینمای ایران باشد نه فقط محلی برای آثاری یکدست و تولیداتی مشترک از چند سازمان و بخش سینمایی که جشنواره امسال با توجه به صحبت های متفاوت و ضد و نقیض عوامل حاضر در شورای برگزاری عملا در همان ابتدا نتوانست وعده یک جشنواره کامل را بدهد.
نکته جالب تر اینکه حتی همین افراد هم یک رویه مشخص برای اعلام نظرات ندارند، اول هفته گذشته یکی از اعضا از در تهدید با هنرمندان شرکت نکرده در جشنواره سخن می گوید و در آخر همان هفته دیگری به دلجویی می پردازد.
در انتخاب مدیران بخش های مختلف هم به جز چند نفر معدود که سابقه حضور در سینما را در کارنامه دارند، از افرادی کاملا بدون سابقه استفاده شده است که تجربه اجرایی مشخصی ندارند.
اگرچه توجیه مناسب این است که ما از افراد مختلفی جهت حضور دعوت کردیم و نپذیرفتند اما در همان طیف همسو با برگزار کنندگان هم مسلما افرادی با تجربه تر حضور داشتند که علاوه بر توانایی بیشتر مشکلی با قبول این سمت ها نداشتند.
اتفاقی که دقیقا در جشنواره تئاتر فجر با حذف برخی بخش های قابل توجه و در نهایت برای رساندن تعداد به حد نصاب عادی باعث حضور هر اثری با هر کیفیتی در جشنواره شد که نهایتا وقتی چند اثر کیفیتی حداقلی نسبت به آثار دیگر داشته باشند عملا رقابتی اتفاق نمی افتد و نتایج قابل پیش بینی خواهد بود.
جشنواره بین المللی تعریفی مشخص دارد و حد نصاب مشخصی در تعداد آثار داخلی و خارجی دارد، اطلاق واژه بین المللی به جشنواره ای که عملا تا چند روز پس از برگزاری بحث در مورد آثار و حضورشان ادامه داشت نمی توانست نوید جشنواره ای با کیفیت و منظم را بدهد.
مسلما نمی توان توقع داشت همه نام های آشنا در تمامی دوره های جشنواره شرکت داشته باشند و رصد چند دوره گذشته نشان می دهد اتفاقا آثار کار اولی یا کار دومی و معرفی استعدادهای تازه یکی از موارد مورد توجه در جشنواره فیلم فجر بوده است و اصولا جشنواره ها با شگفتی هایشان به یاد آورده می شوند. در فهرست آثار شرکت کننده امسال هرچند نام های تازه بسیارند اما به دلیل عدم توجه به زمینه های تبلیغاتی فیلم، مجالی برای معرفی آثار و ایجاد کنجکاوی در مخاطب دریغ شد.
اما پرسش بنیادین اینجاست که چند جشنواره معتبر در جهان را سراغ دارید که هیات داورانش تا میانه جشنواره مشخص نباشد و همچنان در حال رایزنی باشد؟ جشنواره ها با اعلام اسامی هیات داوران باسابقه و شاخص علاوه بر ترغیب تولید کنندگان جهت شرکت آثار، مخاطبان سینما را هم ترغیب به شرکت در جشنواره می کنند.
اینجاست که مقایسه جشنواره سال قبل با جشنواره امسال از یک پسرفت عجیب در تمامی بخش ها حکایت دارد.
حذف فرش قرمز که خوراک اصلی تبلیغاتی را برای معرفی جشنواره و آثار در پی داشت بدون دلیل منطقی مشخص، لجبازی های مدیریتی با تغییر هر چه بوده اشتباه است و تنها ما درست را تشخیص می دهیم، حذف سیمرغ مردمی که اصلی ترین بخش مشارکتی مردم در این رویدادی که قرار بوده از روز نخست مردمی باشد و از سال قبل آغاز شد، اعلام اینکه عکاسان نمی توانند در مراسم عکاسی کنند و عکسها توسط روابط عمومی بصورت انتخاب شده به رسانه ها داده می شود و… همه و همه باعث می شود تا اعتماد عمومی و هنری به یک رویداد با سابقه با عمر چهار دهه توسط افرادی کاهش پیدا کند که احتمالا سال بعد در این رویداد حضور نخواهند داشت.
جشنواره ها در طی عمر خود دوره های مختلفی را سپری کرده و خواهند کرد ، جوایز و شرکت کنندگان در گذر زمان فراموش می شوند و تنها در مکتوبات تاریخی باقی می مانند، برخی از نام ها ماندگار و اکثریت به فراموشی محض سپرده می شود.
اما پیشرفت ها و بستر سازی های مثبت در کنار بدعت گذاری های غلط و آسیب ها تا مدتها در حافظه افراد و جهان آن رویداد باقی می ماند.
جشنواره فیلم فجر امسال هم از این قاعده مستثنی نیست اما آنچه باقی می ماند زحمتی است که بر دوش برگزار کنندگان دوره های بعدی برای بازگشت به نقطه اعتماد و کارایی قبلی قرار گرفته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام احمد؟/ نگاهی به فیلم «احمد»
- برای خاطره سینما/ روایت شیراز و جشنواره فیلم فجر
- زخم کاری بر پیکر هملت/ نگاهی به سریال «زخم کاری ۲»
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- حالا من خود مرگم!/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- در جستجوی رویا/ نگاهی به فیلم «بیرویا»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- کپی که برابر اصل نشد/ نگاهی به سریال «حیثیت گمشده»
- تکنولوژی در خدمت جهانِ معنا/ نگاهی به انیمیشن «دریای عمیق»
- پردهی آخر/ در یادبود فریماه فرجامی
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- دستم را دراز میکنم آن طرف تاقچه/ در یادبود فخری خوروش
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





