سینماسینما،ایلیا محمدی نیا:
به وقت شام اکشن با طعم هالیوود
در سینمای حاتمی کیا فیلم به” وقت شام” رویکردی تازه در کارنامه این فیلمساز باسابقه محسوب نمی شود.او پیش از این در فیلم های”چمران” و “بایگارد” هم همین رویکرد را داشت.در دوفیلم ذکر شده سینمای گفت و گو محور حاتمی کیا همنشین دیگری پیدا کرده بود یعنی حادثه و اکشن به سبک وسیاق سینمای هالیوود.حال در به وقت شام این نگاه بسیار پررنگ تر از فیلم های پیشین شده است.دیگر کمتر شاهد دیالوگ های آتشین و گاه خطابه گونه. آثار متاخرحاتمی کیا هستیم.حال آنچه که چربش بیشتری در فیلم او داردپرداختن به حادثه و اکشن در پیشبرد قصه و هدف مورد نظر اوست از این منظر باید جدیدترین ساخته حاتمی کیا را موفق ترین ساخته او دانست.هرچند این امر چندان به مذاق دوستداران سینمای او خوش نخواهد آمد
☀️☀️
خجالت نکش”طناز و شریف
رضا مقصودی را همیشه در قامت فیلمنامه نویس دیده ایم اما با فیلم خجالت نکش نشان داد فیلمساز خوبی هم هست.ویژگی بارز فیلم بازی های درخشان شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در کنار گریم خوب آن است. اما مهم تر از هر چیزی فیلمنامه طنز خجالت نکش است که در هیاهوی فیلم هایی که با هر قیمتی ولو شوخی های سخیف و تکیه کلام های لوس و گاه شرم آور خجالت نکش اثری شریف و محترم است.
☀️☀️
“امیر” خسته کننده و ملال آور
نیما اقلیا در امیر تلاش دارد فضایی سرد را در بستر داستان تنهایی آدم ها به تصویر بکشد.او انقدر نگران به تصویر کشیدن تنهایی کاراکترهای فیلمش است که به قصه کمرنگ فیلمش قانع نیست و تنهایی را در سراسر فیلم با قاب بندی های تکار شونده که در انتها سرانجامی نمی یابد به رخ مخاطبش می کشد.اما نکته در اینجاست که پیش از هر چیز آدم های فیلمش بیشتر از آنکه از تنهایی و فقدان عشق رنج ببرند از بی هویتی و معلق بودن در عذاب هستند که این امرناشی از فیلمنامه ای لاغر با قصه ای فقدان جذابیت است.
امیر بی هیچ دلیل قانع کننده ای ملال آور است.
☀️☀️
“لاتاری” مهدویان عقب گردی بزرگ
لاتاری غافلگیر کننده شروع می شودوتا نیمه فیلم ادامه می یابد اما با تغییر لوکیشن فیلم از تهران به دبی به یک باره همه چیز ناامیدکننده می شود.فیلمنامه دوپاره در کنار کارگردانی سرگردان بخش دوم که ناشی از عدم درک و شناخت اتمسفر و لوکیشن خارج از کشور است و در نتیجه عدم اعتماد به نفس کارگردان باهوشی که می شناسیم موجب شده است.لاتاری تبدیل به اثری بی رمق و خسته کننده شود. به نظر می رسد مهدویان در کنار ادای دینش به فیلم های قیصر و آژانس شیشه ای نیم نگاهی عمیق به گیشه داشته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- حسن عباسی:به وقت شام در مقابل هزارپا ساخته شد/فقط فیلمهای دفاع مقدس موثرند
- محمدحسینمهدویان: دیگر فیلم سیاسی نمیسازم/ باید سینمای موردعلاقهام را نجات دهم
- پخش «به وقت شام» برای نخستین بار از تلویزیون
- ادعای روزنامه جوان: فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» با امضای ترامپ به اسکار رفت/ چرا «به وقت شام»را نفرستادید؟
- حاتمی کیا در نشست خبری «به وقت شام» : از برخورد حاج قاسم سلیمانی با فیلمم میترسیدم
- قیصر علیه منافع ملی/ نگاهی به فیلم «لاتاری» به بهانه پخش در نمایش خانگی
- نامزدهای بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران اعلام شدند/ پیشتازی «بدون تاریخ، بدون امضا» در ۱۰ رشته
- زیبا کرمعلی و نادر سلیمانی به «دینامیت» پیوستند
- بعد از ۱۰۰ روز اکران/ به دلیل تداوم فروش فیلم هایی که سینماهایشان را پس نمی دهند!
- غیرت شیشهای: خوانشی بینامتنی از فیلم «لاتاری»
- احمد طالبی نژاد : لاتاری و آیینه بغل هم فیلمفارسی اند
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





