سینماسینما، ناصر صفاریان
۱- از چند روز بعد از امضای بیانیه مربوط به فاجعه ریزش متروپل آبادان شروع شد:
زمینهسازی بیسابقه چند سایت با نگاه امنیتی و نه تنها انتساب امضاکنندگان به رژیم صهیونیستی و عربستان و توصیفشان با واژههای «معاند» و «محارب» و «اقدامکننده علیه امنیت ملی»، که حتی درخواست شش ماه تا سه سال زندان؛ و البته در کنارش درخواست پس گرفتن امضاها…
۲- با گذشتِ بیش از دو ماهونیم از امضای بیانیه، و پس از تهدیدهای آقای وزیر و آقای رییس سازمان سینمایی در هفته گذشته مبنی بر اعلام «ممنوعالکارها»، امروز تماسی با بنده گرفته شد:
درخواستی محترمانه و «مامورانه/ معذورانه» با تاکید بر عدم وجود هیچگونه اجبار، ولی در واقع به قصد نوعی اتمامحجت که آیا امضایم را پس خواهم گرفت یا نه؛ و اشاره به این که فهرست امضاهای موجود به جایی ارسال خواهد شد و «ممنوعالخروجی» و «ممنوعالکاری» و… در راه خواهد بود.
۳- مثل همیشه که اینگونه فرصتها را مغتنم میدانم، درباره متن بیانیه و برداشتهای ناصوابی که از آن شده گفتم و از این که کاش در این مدت، چه از سوی تهیهکنندگان آن مطالب علیه امضاکنندگان و چه از سوی جایی چون این تماسگیرنده محترم، حرفِ منِ امضاکننده هم شنیده میشد… که حرفِ من و منِ نوعی هم از سرِ دلسوزی برای همین وطن است و به سامان شدن و به بهترینشکل رسیدنش.
بسیار هم علاقهمندم صحبتهای من با این تماسگیرنده متین، موبهمو و عینبهعین، به بالادستیها و تصمیمگیرندگان و ممنوعکنندگانِ احتمالی منتقل شود تا بدانند کسی علیه امنیت کشورش اقدام نکرده و چنین نبوده و نیست.
۴- راستش، متاسفم از این که ماندن در ایران، در نگاه بعضیها نوعی مجازات است و تهدید و ممنوعیت، راهکارِ انتخابیشان. در پایان صحبتم گفتم و اینجا هم میگویم:
با تاکید بر نادرستیِ برداشتهای سیاسی/ امنیتی/ جناحیای که از بیانیه متروپل شده، بنده همچنان با همراهی با کلیتِ حرفِ بیانیه مربوط به فاجعه ریزش متروپل آبادان، امضایم را از پای آن برنمیدارم.
نه قصدِ لجبازی دارم و نه نیتِ قهرمانی و نه اصلا اعتقادی به این که حرفِ مرد همیشه یکیست. نه؛ مساله، حرفیست که حرف من است؛ حرفی از سر علاقه به این مردم و این سرزمین… و دلخوشم به همین یک تکه نان و یک پیاله ماست همیشگی تا خودم باشم و خودم بمانم و خودم…
یک/ شهریور/ هزاروچهارصدویک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- اختصاصی سینماسینما/ به مناسبت نودمین زادروز فروغ فرخزاد؛ شناسنامه اصلی فروغ کجاست؟
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





