سینماسینما، زهرا مشتاق
در نیمه دوم سال ۹۶ معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی از بهره برداری میز خدمات الکترونیکی در این سازمان خبر داد و تاکید کرد این یک تکلیف قانونی در برنامه های نقشه راه اصلاح نظام اداره کشور است.
گرچه گام برداشتن در راستای هوشمندسازی نظام ناکارآمد اداری می تواند نوید بخش باشد، اما مخاطبان این سیستم الکترونیک با چنان مشکلاتی رو به رو می شوند که آرزو می کنند صدبار در همان راهروهای ارشاد و میان طبقات سرگردان باشند، ولی گرفتار سامانه نشوند. سامانه ای که در بدو ورود اولین پیامش این است که فقط با مرورگرهای کروم یا فایرفاکس وارد شوید. اما این تازه اول مشکلات است. مهم نیست که چه تقاضایی داشته باشید؛ صدور پروانه ساخت برای فیلم بلند یا کوتاه، تمدید مجوز فیلم یا شرکت فیلم سازی، تعویض نام فیلم، پی گیری یک درخواست و یا هر کار دیگری. شما با سامانه ای انباشته از مشکلات جدی، هم در ورود و هم ادامه کار رو به رو می شوید.
برای همین تصمیم می گیرید سامانه را رها کنید و به مسول مربوطه مراجعه کنید. مسول مربوطه؟ مسول مربوطه کجا بود. آقایان و خانم ها نیستند. دورکاری هستند. خب پس چگونه امکان دسترسی وجود دارد؟ نه تلفن همراه کارمند را داریم و نه اصلا درست است که به تلفن شخصی او زنگ بزنیم. حالا شما تصور کنید یک گروه، یک مجموعه لنگ همین مجوز یا نتیجه کار است. پس یک ریز تلفن می کنید به شماره هایی که دارید. از این داخلی به آن داخلی. از این اتاق به آن اتاق. تلفن ها یک بند اشغال است. یا بوق می خورد و کسی جوابگو نیست. مستاصل تصمیم می گیرید به ۳۸۵۱۱ که تلفن خانه مرکزی است زنگ بزنید تا آنها شما را به یک جایی وصل کنند. شاید حتی پشت تلفن یک ده هزار تومانی نذر کنید که فقط کسی گوشی را بردارد. بعد از روزها، بعد از بسیار صدای بوق اشغال و بوق ممتد شنیدن، ناگهان معجزه ای می شود و صدای آقا یا خانم کارمند شنیده می شود. ارزش این بله ای که شنیده اید؛ حتی از بله سر سفره عقد هم مهم تر است. شوکه می شوید. باور نمی کنید کسی زحمت کشیده تا گوشی تلفن را جواب دهد. ذوق زده و یک نفس بعد از سلام و سرسلامتی مشکلتان را می گویید و با خوشحالی تمام منتظرید و فکر می کنید، تمام، مشکلتان دیگر حل شده است. شما سخت در اشتباهید. کارمند مربوطه حق به جانب، بی تفاوت و در بی حوصلگی محض می گوید سامانه. به سامانه مراجعه کنید و اگر خیلی خوش شانس باشید، ممکن است شما را به واحد پشتیبانی سایت ارجاع دهند تا آنها پاسخگو باشند. در واحد پشتیبانی اساسا کسی نیست که گوشی را بردارد چه رسد به پاسخگویی. ولی بالاخره بعد از سه چهار روز زنگ زدن های بی وقفه کسی گوشی را برمی دارد و با اخمی که از پشت تلفن هم پیداست می گوید چرا به اینجا زنگ زده اید؟ کی شماره اینجا را داد؟ کی گفته اینجا زنگ بزنید؟! و شما با شرمساری و البته استیصال تمام گوشی زودتر قطع شده را زمین می گذارید و اسکناس ده هزار تومانی را که نذر کرده بودید، در جیبتان می گذارید.
برای همین فکر کردم از مدیران ارشد سازمان سینمائی بخواهم با «صدای مبدل» یا فرستادن اشخاصی با «لباس مبدل» حال و روز زار ارباب رجوع ها را در مواجهه با سایت و اداره، خود شخصا یا نیابتا تجربه کنند و ببینند کارمندان محترم سازمان سینمائی در برخورد با مراجعه کنندگان مستاصلی که هیچکس جوابگویشان نیست چه می کنند و چه حالی دارند.
زنگ ها برای که به صدا درمی آید؟ این جا کسی جوابگو نیست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری