سینماسینما، محمد حقیقت: پدیده جدید در سینماهای فرانسه «باب مارلی، یک عشق» در هفته اول، مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تماشاگر را پشت سرگذاشت.
این فیلم امریکایی ساخته رینالدو گرین، در باره بخشی از زندگی آوازخوان معروف که با سروده های انقلابی، به شهرت جهانی رسیده است و بشکل کاملا حرفه ای ساخته شده است.
این خواننده طی سالها نسل های مختلفی را تحت تاثیر قرار داده بود و هنوز سالها بعد از فوتش در ۱۹۸۱ در ۳۶ سالگی هواداران بسیار دارد. باب مارلی، اصلیتی جاماکایی دارد که از کودکی کاریر خود را شروع میکند، و سپس به امریکا میرود و رفته رفته با موزیک و سروده های خود به شهرت جهانی دست می یابد.
کارگردان این فیلم قصد نداشته به تمامی زندگی این ستاره مشهور بپردازد، لذا داستان فیلم را بیشتر در سالهای ۱۹۷۶/۱۹۷۸ متمرکز می کند، اما با این حال ، گاه با فلاش بک های هوشمندانه نقبی به گذشته این خواننده می زند تا برای تماشاگران امروز در سال ۲۰۲۴ از گذشته او اطلاعاتی بیشتری بدست آورد.
علیرغم اینکه برخی از منتقدین در روزنامه های فرانسه چندان از فیلم استقبال نکردهاند و انتقاداتی به آن وارد کرده اند، اما این اثر از ساختار قابل قبول و دلنشینی برخوردار بوده و بشکل افسون شده، تماشاگر با شخصیت های فیلم ارتباط برقرار کرده و درگیر داستان و شخصیت ها می شود. کافی است در پایان فیلم که از سالن بیرون می آییم ، به چهره تماشاگران نگاه کنیم، به حرف های آنان گوش دهیم تا متوجه شویم که چقدر آنها افسون فیلم شده و درباره فیلم صحبت می کنند. فیلم باب مارلی ، که با هزینه ۷۰ میلیون دلار ساخته شده ، همزمان در کشورهای گوناگون به پرده آمده است ، این فیلم در فرانسه ۵۸۰ اکران را به خود اختصاص داده و احتمال دارد از هفته دوم به تعدا د سالن های آن افزوده شود. در طول تاریخ سینما از ساخته شدن فیلم «خواننده جاز» ۱۹۲۷ تا به امروز آثار بسیاری در رابطه با موزیک و آواز ساخته شده که همواره اکثر آنها افسون کننده است. این موضوع پرونده قطوری می طلبد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری