سینماسینما، سحاب قریشی
ویدیویی تلخ و دلخراش در شبکه های اجتماعی منتشر شد.مربی تیم ملی کشتی به علیرضا کریمی در حین مسابقه کنار تشک فریاد میزند:باید ببازی.. او باید ببازد تا در دور بعد رو در روی حریف اسرائیلی قرار نگیرد.
میلاد صدر عاملی فرزند فیلمساز بنام سینمای ایران رسول صدرعاملی،اولین ساخته اش الهام گرفته از این ویدئو است.اینکه او برای اولین فیلم سینمایی خود سراغ درامی ورزشی رفته قابل تحسین است.صدرعاملی تلاش کرده از درامهای معمول و رایج سینمای ایران پا فراتر گذارد و مرز بین دوراهی جوانمردی و پیروزی را به چالش بکشد اما موفق نشده. فیلم سونامی ملغمه ای است از مشکلات جور واجور و شخصیتهای پیچیده و کلی موضوعات با ربط و بی ربط که مخاطب را سرگردان میکند. سکانس آغازین که صحنه مبارزه تکواندو است با قابی مناسب و زاویه ای جذاب شروع خوبی است. در ادامه قصه شخصیتها و داستانکها شور و حال اولیه را از بین میبرند.
اشاره به پناهنده شدن چند بازیکن تیم ملی در المپیک قبلی به کشور دانمارک،غم و عذاب مربی تکواندو،استاد خسروی با بازی علیرضا شجاع نوری،مبنی بر دستوری اجباری و مصلحتی به باخت شاگردش در مسابقه برای عدم رویارویی با حریف اسرائیلی،که این باخت تبعاتی برای تکواندوکار به بار آورده از جمله کشیده شدن پای او به مسابقات شرط بندی زیرزمینی،رابطه نامشخص دوستی یا دشمنی بین قهرمان فعلی،بهداد مقیمی با بازی مهرداد صدیقیان،و قهرمان سابق مرتضی نجاتی با بازی بهرام رادان،اشاره به مشکلات شخصی مرتضی که جدایی از همسر و داشتن یک فرزند دختر است،رابطه عاشقانه او با پریسا،خبرنگار با نقش آفرینی رعنا آزادی ور،پرداختن به رابطه عاشقانه بهداد و ترگل، با بازی فرشته حسینی،که گویی قرار بوده نقطه عطف داستان باشد!!!مطرح کردن مشکلات ورزشی بانوان در تیم ملی،اقامت و حضور ورزشکاران غیر ایرانی و حذف و محرومیت آنها از تیم ملی و در نهایت پیوست این موضوعات به سیاست فیلم سونامی را دچار آشفتگی و در نتیجه عدم ارتباط با مخاطب را فراهم کرده است.
میلاد صدرعاملی با انتخاب سوژه ای ورزشی آنهم یک ورزش رزمی که سراسر باید هیجان باشد و رقابت و صحنه های نفسگیر با وارد کردن داستانکها که حذف آنها خللی به موضوع اصلی وارد نمیکند و چه بسا هر کدام از آنها میتوانند ایده ای جذاب برای یک اثر بلند سینمایی باشند بزرگترین ضربه را به اولین ساخته خود میزند.
سونامی در نگاه اول یک درام ورزشی جذاب است اما با پیش رفت داستان و ازدیاد خرده روایات ملغمه ای از درام اجتماعی،ورزشی،سیاسی شده که بین هر سه جریان دست و پا میزند و فرصت پرداختن به هیچیک از آنها را ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- «سونامی» برنده جایزه ویژه گیرلانده شد
- نامزدی «جهان با من برقص» و «سونامی» در جشنواره فیلم ولز
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- میلاد صدرعاملی: سینما پر شده از فیلمهایی با شوخیهای جنسی/ تماشاگران سونامی راضی بیرون میآیند
- ماجرای سکانس جنجالی در فیلم سونامی درباره بازی کردن با اسراییل
- پروانه نمایش «بیست و سه نفر» و سه فیلم دیگر صادر شد
- نگاهی به سونامی / یک «نود» سینمایی
- نگاهی به سه فیلم جشنواره / از «سونامی» و «سمفونی نهم» تا «دیدن این فیلم جرم است»
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- نگاهی کوتاه به چهار فیلم « حمال طلا»، «سونامی»، «قسم» و «سمفونی نهم»
- میلاد صدرعاملی : ساخت «سونامی» ریسک بود/ قسمت بود با پدرم در جشنواره فجر باشم
- «سونامی» صدرعاملی در جشنواره فیلم فجر/تجربهای متفاوت در نخستین فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





