سینماسینما، افشین اشراقی؛
«سیکاریو» برخلافِ فیلمهایی که راویِ جنگِ موادِ مخدراند، ظاهری آرام دارد. البته اگر این موارد را فاکتور بگیریم: داد و فریادها و شلیکِ چند گلوله و یک انفجار در سکانسِ افتتاحیه، چند تیراندازیِ دقیق به هدف در صحنهای کوتاه و درگیریِ مسلحانهی اواخرِ فیلم در تونل. که این آخری در کانونِ توجهِ شخصیت و مخاطب قرار ندارد.
در بیشترِ فیلم شخصیتها آرام و باطمأنینه حرف میزنند. موسیقی شلوغ نیست و لحظاتِ کوتاهی اوج میگیرد و زود به پسزمینه میرود. آسمان در دوردست میغرد: تنها در شروعِ عملیاتِ گستردهی پایانی. آمبیانسها خلوت و در برخی صحنههای داخلی در حدِ رومتُن (Room Tone) هستند. برای نمونه در ادارهی پلیس. براساس تجربهی شنیداری که از زندگیِ روزمره یا فیلمهای دیگر کسب کردهایم انتظار داریم که حداقل صدای باز و بستنِ در یا زنگِ تلفن را بشنویم. چنانکه در همین فیلم و در سکانسِ بانک به گوش میرسد. اما فضایِ شنیداریِ ادارهی پلیس آنقدر کمتحرک و خلوت است که در اتاقِ شیشهایِ جلسه هورتکشیدنِ آب یا خاراندنِ تهریشِ کاراکترهایِ پسزمینه شنیده میشود. بهطبع اگر با هدفون یا سیستمِ صوتیِ خوب سراغِ فیلم برویم. اما زیرِ این پوستهی آرام، التهاب در جوشش است. التهابی که از مجرای صدا منتقل میشود و احساساتِ تماشاگر را به گونهای متفاوت درگیر میکند.
«سیکاریو» برای کنجکاوی دربارهی کاراکتر و کاشت و برداشت در روایت، به نحو مؤثری صدا را به خدمت گرفته است. اوایلِ فیلم، کِیت مِیسر (امیلی بلانت) به همراهِ دو همکارش (برولین و دلتورو) سوار بر هواپیما، عازمِ مأموریت میشوند. لایهای خفیف، مونوفونیک و کمفراز و فرود در مایههای (۱)Drone ترکیب میشود با صدایی شبیه به جیغی محو و دور. و بعد آمبیانسِ کابینِ هواپیما به آندو اضافه میشود و فضایی غریب و تنشی پنهان ایجاد میکند. دوربین دلتورویِ به خواب فرورفته را در قاب میگیرد. اوجگرفتنِ نامحسوسِ جیغ همزمان میشود با لرزشِ دستِ دلتورو و تخلیهی ناگهانیِ هراس و پریدناش از خواب.
نمیشود منبعی را برای آن صدا بیرون و دَرونِ هواپیما در نظر گرفت. دلیلِ حضورِ این صدایِ نادایجتیکِ نامشخص چیست؟ در ذهن یا از نقطهشنیدِ بلانت است یا دلتورو؟ در واقع، روایت از نگاه امیلی بلانت است. به بیان دیگر او شخصیتِ محوریست و بیشترِ اطلاعات را در جاهایی که او حضور دارد دریافت میکنیم. پس چرا صدای جیغ با لحظهای که دوربین روی دلتورو درنگ میکند همزمان شده؟ چه چیزی خوابِ او را آشفته میکند؟
فیلم در نزدیکیهای پایان به صدای کنجکاویبرانگیز و اندیشیدهای که قبلتر در هواپیما و ذهنِ مخاطبِ نکتهسنج کاشته است، پاسخ میدهد.
Drone(1): در اینجا اصطلاحی صوتی است، با دوربینِ هوایی اشتباه نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- اوپنهایمر یا هوش صاعقهآسا/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- تیزر فیلم «اوپنهایمر» منتشر شد/ روایت نولان از زندگی پدر بمب اتمی
- انفجار اتمی در فیلم جدید نولان بدون جلوههای بصری
- کیسی افلک در فیلم جدید کریستوفر نولان بازی میکند
- روایت دواین جانسون و امیلی بلانت از فیلم «گشت و گذار در جنگل» / ماجراجویی در رودخانه
- برشهای کوتاه/ درباره دنی ویلنو؛ فیلمسازانی که باید بشناسیم
- دواین جانسون و امیلی بلانت در «غل و زنجیر» همبازی میشوند/ داستان زوج ابرقهرمان
- امیلی بلانت به «آویشن وحشی کوهی» پیوست
- پیش تولید شروع شد / احتمال حضور تام کروز و امیلی بلانت در ادامه «لبه فردا»
- پخش۳۰ فیلم جدید در ایام نوروز از شبکه نمایش
- فروش هفتگی سینمای امریکا / «تام کروز» ستاره ۵۴ سالهای که متوقف نمیشود
- «دختری در قطار» در صدر فروش سینماهای آمریکا
- امیلی بلانت دلایل تابعیتش را گفت
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش