علی نعیمی
جشنواره فیلم فجر مثل تمامی آثار ملودرام سینمایی که با فراز و نشیبهای قصه حرص تماشاگر را تا دقیقه نود در میآورد و با یک اتفاق خوب در انتهای فیلم یک لیوان آب خنک را به مخاطب مینوشانند؛ در این دوره نیز با تمام نقایصاش یک حسن بزرگ داشت.
اینکه باور کنیم نسل جدید سینمای ایران فارغ از سهم خواهیهای منفعتطلبانه عدهای از سینماگران؛ درست از همان جنس مردم و از مرکز یک اتفاق بیرون میآیند و نسلی را نمایندگی میکنند که همه خصلتهای خوب را یکجا با هم دارند. هم باهوش و جسورند و هم خلاق و حسابگر. صادقانه رفتار میکنند و اهل معامله نیستند.
سعید روستایی فیلمساز جوان کشورمان درست از همین زاویه دید در شامگاه ۲۲ بهمن طلایهدار نسلی بود که زحمت و سختی و ایستادگی در برابر ناملایمات را با نبوغ خود و توانایی انجام کاری سخت نشان داد و تمام صحبتهای آن منتقد تنگنظر را با سری برافراشته و سیمرغهایی که به دست آورد، داد.
اتفاقا جشنواره امسال تقابل دو نسل است. هر چقدر هم که بخواهیم مصلحتاندیشانه به موضوع سینمای ایران و جشنواره فجر به مثابه یک جریان ملی نگاه کنیم باز هم پر واضح است نسل گذشته با تمامی رابطهها و استحکامات و نفوذها در مقابل یکسری جوان بیادعا اما کاربلد نتوانستند خودی نشان دهند و کمترین سهم را از آوردگاه سیوچهارم داشتند.
فیلمساز فربه و بی حوصله نسل میانی سینمای ایران که محصول سینمای رانتی و دولتی است توان مبارزه در بازار آزاد را ندارد. در بازاری که خلاقیت و نگاه تازه حرف اول را میزند و سهمخواهی به شیوه قدیم و پیش فرض همیشه برنده و حق به جانب دیگر جواب نمیدهد. برای همین در برنامه هفت مسعود فراستی به دفاع از هم نسلان خودش سیمرغهای فیلم «ابد و یک روز» را برای کارگردان ۲۶ سالهاش سم مهلکی میداند که او را متوهم میکند و از راه به در میکند.
حالا دیگر چیزی فراتر از انگیزههای سیمرغ؛ جشنواره فجر را جذاب میکند. ریشه کردن جوانان در تار و پود اندیشهای که حتی اگر در میان کاندیداها دو فیلم اول پیش قراول باشند باز هم روی نیمکت ذخیرهها آثار درخشانی همچون «سیانور» و «بارکد» و «برادرم خسرو» و «خانهای در خیابان چهل و یک» و «من» و «چهارشنبه» حضور دارند.
مخاطب امروز سینمای ایران با سیمرغ مردمی خود درست در جهت نظر داوران شجاع جشنواره ثابت کردند فرمولاسیون قدیمی و پوسیده مبارزه با جریان اصلی سینما به بهانه سیاه نمایی دیگر جواب نمیدهد. مخاطب امروز سینمای ایران اهل کتاب است. فیلم میبیند و سبکها و گونههای مختلف سینمایی را هضم میکند. در آثار دروغین و شاد سینمایی به دنبال خوشبختی نمیگردد و اساسا سینما را شبیه یک جادویی نمیبیند که تمامی آمال و آرزوهای خود را روی پرده جستجو کند.
نسل گذشته سینمای ایران فارغ از هر آنچه در گذشته پر افتخار خود و سینمای ایران ثبت کردند باید شرایط جدید را بپذیرند و جوانان را نه به عنوان زنگ تفریح که به عنوان نمایندگان یک تفکر کنار خود و رقیب اصلی خود بدانند. در اقتصاد آزاد و شرایط برابر برد با کسانی است که فقط از ذهنشان کمک میگیرند و با تمامی تلخیهای زندگی باز هم مثل دخترک فیلم «ابد و یک روز» به آشیانه خود باز میگردند و برای بقا میجنگند. کیفرخواست نسل امروز سینمای ایران علیه دورانی که اجازه ورود استعداد تازه در سینمای ایران را نمیداد شب جمعه صادر شد. شاید بشود نام سکانس پایانی جشنواره را گذاشت: نزاع برای بقا …

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
- نگاهی به «لاتاری» و نقد یک کنش سیاسی و اقتصادی/ بازی بزرگان و بلاتکلیفی قهرمان
- به روایت یک شاهد عینی(۷)/ نگاهی به «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»
- به روایت یک شاهد عینی(۶)/ نگاهی به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»
- به روایت یک شاهد عینی (۵)/ نگاهی به «مغزهای کوچک زنگ زده» و «عرق سرد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه جشنواره روسی به مستند ایرانی
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی