سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
سی هشتمین جشنواره فیلم فجر پذیرای فیلمسازان نسل اول تاچهارم بود.
سخن اول: پوستر جشنواره با سیمرغ تکه تکه شده، بدترین پوستر همه دوران بوده است.
قصیده گاو سفید،دومین اثر بهتاش صناعی ها بعد از فیلم خوش ساخت احتمال باران اسیدی، بارقه های امید به این فیلمساز را دو چندان کرد. قصه با ریتمی ملایم مثل آتشفشان زیر خاکستر کم کم زیر پوست مخاطب نفوذ می کند، جامعه بسته و بی رحم ، ظلم و بی عدالتی که بر زنی تنها و بی کس روا داشته، زن یک زندگی آرام و ساده ای طالب است، اما با حکم اشتباه قاضیانی زندگی اش ازهمه می پاشد. بازی شگفت آور مریم مقدم، همذات پنداری مخاطب را دو چندان میکند.
مجید برزگر با دو فیلم ابر بارانش گرفته (کارگردان) و دشمنان به عنوان تهیه کننده به نظرم پدیده جشنواره محسوب میشود. هرچند بی مهری های در حق اش صورت گرفت. فیلم های برزگر به شعور مخاطب احترام میگذارد. مخاطب نیز در دریای تفکرات سازنده غرق و لذت وافری می برد.
آتابای نیکی کریمی بعد از سیاه مشق های همچون چند روز بعد، سوت پایان و شیفت شب، فیلمی قابل دفاع، قصه، بازی و کارگردانی قابل ستایش است.
محمد کارت با فیلم درخشان، شنای پروانه با بازی های ماندگار جواد عزتی که ستاره بی وچون و چرای جشنواره بود( البته به حق اش نرسید) امیر آقایی و سایر عوامل قصه قرص و محکم با پرداخت در خور توجه، آینده خوش یمنی خواهد داشت، بیم آن می رود که یک سعید روستایی دیگری شود.
بهنام بهزادی، باساخت فیلم درخشان تنها دو بار زندگی می کنیم، قاعده تصادف و وارونگی، با آخرین اثرش، من می ترسم، اثری در خور اعتنا ساخته است و همچنان به این فیلمساز امیدوارم که آثار ماندگاری خلق کند.
تعارض اولین ساخته محمد رضا لطفی که یک فیلم هنر و تجربه به تمام معنا تولید کرده است. گامی استوار در عرصه فعالیت فیلمسازی برداشته است.
مغز استخوان دومین ساخته، حمید رضا قربانی، فیلمی با سوژه ملتهب و خط قرمزی، روان و پرداخت مناسبی داشته است.
بازی لیلا زارع در خون شد کیمیایی، رویا افشار در فیلم دشمنان قابل تحسین است.
سخن آخر،آنونس سیمرغ بلورین، یکی از بهترین و لذت بخش ترین سرآغازیست که مخاطب را برای دیدن فیلم های جشنواره آماده میکند. وحیف که سیمرغ ما را به آسمان می برد، ولی فیلم ها ما را زنجیر زمین کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- واکنش فرشته طائرپور به عدم حضور عوامل فیلم روز صفر در اختتامیه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





