سینماسینما، آرش عنایتی
فردریش شیلر:
«این نفرین عمل شریرانه است که اغواگر است و قطعا شرارت بیشتری به بار میآورد.»
این گزارهها آغازگر فیلم زیبای «بیچاره، پاول بیچاره» به کارگردانی ویتالی ملنیکوف است. فیلم با یک مرگ و تاجگذاری شروع میشود و با مرگ و تاجگذاری دیگری به پایان میرسد در حقیقت تشیع جنازه یکی، جشن دیگری را رقم میزند. این تضاد به قولِ کنت پالن خصیصهی قرن هجدهم است. در میانهی این انجام و فرجامها شاهد تلاش نافرجام و صادقانهی امپراتوری هستیم که قصد دارد تا با عزل و نصب و فرمانهای نامتعارف، زندگی رعیتاش را بهبود ببخشد و همزمان تسمه از گردهاش بکشد. پاول، درواقع همزمان هم میبخشد و از همو میستاند. از سوی دیگر فیلم مملو از دسیسهها و توطئههای خاندان سلطنتی و اطرافیانشان است که مضمون آشنای این گونه از فیلمهاست.
ملنیکوف هنرمندانه و از طریق عناصر صوتی و بصری موضعاش را نسبت به این موضوع و سوژهاش تبیین و بیان میکند (برای نمونه، با تاکید بر جمع کردن نسخهی نقاشی از داوید-سوگند هوراتیها- در نمای گذشتن کُنت و شنیدن همقسم شدن اشراف برای حذف پاول)
کاترین دوم مستبدی بود که از قضا مادر هم بود. ملنیکوف بر این سمر تاریخی و ثمرهی خاندان و ثمرهاش نگاهی متفاوت دارد و به درستی خاستگاه گونهگون و ناهمگون رفتارهای پاول را در مقام امپراتور در راستای همین نگاهِ روانکاوانه بر ملا و برجسته میسازد. پاول پسرک چهل سالهی بازیگوش، سادهلوح و خوشقلبی است که هنوز دربند و محو اسباب بازیهایش است (تاکید بر قد و قوارهی بازیگر نقش پاول در همان سان دیدن از رژهی سربازان در فضای باز کاخ سلطنتی و همچنین معشوقهی نوجواناش در همین ارتباط هستند)
به این ترتیب آنچه بنا مینهد نیمهکاره رها میشوند از همین رو ملنیکوف بخش اعظم روایتاش را بر وسواس و وسوسهی پاول برای ساختن قصر برپا میدارد و نماهایش را در این سازهی نیمهتمام، تمام میکند.
ملنیکوف هوشمندانه نشان میدهد که شرِ نخست پسری میزاید که میراث مادر بر باد میدهد و شر پسین پسری پدرکش میپروراند. اما این مهم را، تنها برآمده از تقدیر محتوم نمیشمارد بل تدبیر خواص و حماقت تودهها را در آن دخیل میداند. نمای گذر کالسکهی کنت از میان خیابان و واکنشهای متفاوت مردم عادی در حاشیهی خیابان در این دو سکانس مجزا، بر همین نکته اشاره دارند.
شاید نکتهی تماشایی برای تماشاگر ایرانی دیدن برادران زوبوف در میان توطئهگران است. کسانی که در جنگ با ایران شرکت داشتند. همان جنگی که شعلهی سوزاناش به یمن وجود «پاول یکم» مدتی خاموش ماند تا آنکه امپراتور بعدی بر خاکسترش دمید و بخش بزرگی از سرزمینمان را سوزاند و بر باد داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- آینهی استاد!
- «تشخیص: نافرمانی»؛ داستانی آشنا!
- پسا سولاریس!
- فیلم «۹۷۷»؛ پسا سولاریس!
- «ستاره»؛ آکواریوم
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- به وقت فرعون
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
- تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتها/ نگاهی به فیلم «در سایه»
- همسویی مدرنیته و سنت در جایگاه قدرت!/ نگاهی به فیلم «اتاق دبیران»
- این همانی سوژه و ابژه/ نگاهی به فیلم «چه کسی برایت آواز میخواند»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





