سینماسینما، آرش عنایتی
هر چند هانا آرنت در کتاب توتالیتاریسم کوشیده تا ویژگیهای زندگی در چنین جامعهای را برشمرد لیکن تجربهی زیستهی آدمیان در بستر این جوامع نشان میدهد بیشمار خصیصهها از شمارش جا ماندهاند. اقتصادی مبتنی بر سرقت، مصادره و زخمی از اختلاس در شمار همین وجوه مغفول است. آنجا که برای خلاصی از تنگنا و تامین کسری بودجه، کثرتی از دروغپردازیهای تبلیغاتی برنامهریزی و تکثیر میشود تا سرقت اموال عمومی پس پرده بماند اما به هر ترتیب دم خروسشان از درز جیبِ گشادشان بیرون میزند. در حقیقت، هر چه بیشتر در نفی شایعهای برآیند بیشتر و بیشتر بر اثبات و شیوعاش میافزایند. فیلم زیبای “در سایه” اثر دیوید اُندریچک روایت ایام سال ۱۹۵۳ میلادی است زمانی که دولت چک منکر اِعمال اصلاحات پولی بود. فیلم در ژانر کارآگاهی به کشف عامل سرقتی میپردازد که بسان همهی حکایتهای آشنایِ نظامهای توتالیتر درواقع زمینهای است برای تسویه حساب حزبی و برانداختن صداهای مخالف، برپایی محاکمات نمایشی بر پایهی اعترافات اجباری، رو کردن دستهای پشت پرده و انداختن گناه بر دوش دشمنِ آشنایِ خارجی. اُندریچک به درستی قصهاش را بر بستر ژانر روایت میکند و عناصر آشنا برای مخاطب را به خدمت میگیرد تا فیلمش مرزهای ناهمزبانی را درنوردد. از این رو نماهایی عمدا تاریک( با نورپردازیهای نقطهای) در فضایی عمدتا بارانی به همراه حرکات دوربین برای افشای تدریجی، زمینهی مناسبی برای تصویر کردن این داستان و جو حاکم بر زندگی در چنین جامعهای را مهیا میسازند. خلقِ کاراکتر زنکه(سباستین کُچ)- و صدالبته تن ندادن به زیرنویس کردن و یا دوبلهی گفتارش-مبین هوشمندی فیلمساز است. به این ترتیب علاوه بر تاکید بر تفاوت، چگونگی تعامل و تهدید دو نظامِ فاشیستی و توتالیتر به زیبایی ترسیم میشود اگر زِنکه (مظهر نظام فاشیستی) به اجبار، تن به تبانی میدهد و از این طریق، راهِ گریزی میجوید جستوجوهای هاکل و تن ندادناش به روایت رسمی، ناگزیر راهی جز به گورستان به درنخواهد بُرد. ارجاعات فیلمساز به فیلمهای دیگرِ سینمای کلاسیک به خصوص به کارگیری نمایی مشابه با نمایِ فیلم مرد سوم(کارول رید) نه تنها ارتباط شماتیک میان دو اثر را پیش میکشند که از این رهگذر بر تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتهای دربندشان هم اشاره دارد. به رغم آن همه تیرگی و دسیسهها، نمای پایانی(ریزش اسکناسها و نگاه خیرهی پسر) نمادی از میراث به جا مانده و آیندهی درخشان خانواده و وارثان مبارزه است همانها که از پس آمدند و بساط استبداد برچیدند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- آینهی استاد!
- در سی و سومین دوره برگزاری؛ دو اثر ایرانی به جشنواره کمراایمیج لهستان میرود
- «بیچاره، پاول بیچاره»؛ جشنِ تشییع!
- «تشخیص: نافرمانی»؛ داستانی آشنا!
- پسا سولاریس!
- فیلم «۹۷۷»؛ پسا سولاریس!
- «ستاره»؛ آکواریوم
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- به وقت فرعون
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- راهیابی «در سایه» به جشنواره ایتالیایی
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





