سینماسینما، محمد ناصریراد
درام بزرگ، همیشه درون خود یک زخم حمل میکند؛ زخمی که از یک اتفاق ساده آغاز میشود، اما عمق آن به ریشههای کهن اسطوره و تراژدی میرسد. قهرمانِ اینگونه درامها، برخلاف هیاهوی سطحی ضدقهرمانهای مدرن، حامل یک بار درونیست؛ باری که بهجای قدرت، بر دوش انسان بودن او سنگینی میکند. چنین قهرمانی بر تخت فرمانروایی نمینشیند، بلکه در خاکروبههای اجتماع زاده میشود. داود اشرف با چهرهای غبارگرفته، آرام و بغضدار، یکی از همان قهرمانهاست؛ خاموش و البته حاملِ خروش.
در قسمت نخست سریال «وحشی»، داود به مثابه انسانی خیرخواه و مهربان تصویر میشود. او آدمیست از جنسِ مردم. بدون زرهی از قدرت، بدون پیوندی با حاکمیت یا زر و زور و تزویر. اما حادثهای ناگهانی، همه چیز را تغییر میدهد. درامی که آغاز میشود، بر پایهی یکی از کهنترین الگوهای تراژدی بنا شده است، یعنی قهرمانِ نیکسرشت، گرفتار اشتباهی که مرگبار است، میشود.
اما این خطا، برخاسته از شرارت نیست، بلکه از نادانی، اعتماد، یا وابستگیهای عاطفیست.
ارسطو در شاهکار خود فنِ شعر، این موقعیت را «هِمَرتیا» (hamartia) مینامد؛ لغزشی کوچک که تباهکننده سرنوشت میشود. داود دقیقاً در همین نقطه ایستاده است. او قربانی خطاییست که خود مرتکب شده، اما سزایش فراتر از عدالت است. بیآنکه ذاتش اهریمنی شده باشد، به دوزخی تبعید میشود که راه بازگشت از آن روشن نیست. همین نابهحق بودن مصیبت است که به تعبیر ارسطو، ترحم و ترس را در دل مخاطب مینشاند. ما از سرنوشت داود، وحشت میکنیم، چون میدانیم این تقدیر، محتمل است، برای من، برای تو، برای هر کسی و با او همدلی میکنیم، چون فروافتادنش منصفانه نیست.
در این مسیر دراماتیک، داود بسیار به مالکومِ فیلم یک پیامبر (Un prophète) نزدیک میشود؛ شاهکار ژاک اودیار، آن اسطورهی فرانسویِ معاصر درباره صعود یک جوان خام از حاشیههای جامعه به درون ساختار قدرت در زندان. مالکوم نیز، همچون داود، وارد جهانی میشود که منطق آن، دیگر بر مبنای اخلاق نیست، بلکه بر اساس بقا و تنازع بنا شده است. هر دو قهرمان، مجبورند از قوانین پیشین خود دل بکنند تا زنده بمانند، و در این دلکندن، بخشی از خود را قربانی کنند.
داود، بهسانِ پیامبری که خبر ناخوش سرنوشت را بر دوش میکشد، قدم به قدم در باتلاقی از اجبار و سکوت فرومیرود. قهرمان او، برخلاف پهلوانان کهن، با ایستادگی در برابر بیعدالتی، با حفظ کرامت در جهانی خالی از انصاف، به اسطوره بدل میشود. روایتِ او، سرشار از موقعیتهاییست که در آن، قهرمان بهجای واکنشِ غریزی، سکوت میکند؛ سکوتی که طنینش در دل مخاطب ماندگار میشود.
سریال با بهرهگیری از این ساختار، موفق میشود معجون نادری از تراژدی کلاسیک و درام اجتماعی معاصر خلق کند. پیرنگ، منسجم و هوشمندانه طراحی شده است، صعود و سقوط، گره و گرهگشایی، سکون و انفجار؛ همه در خدمت شکلگیری یک قهرمان انسانی و زمینیست و با افسانه ها فاصله های بسیاری دارد.
در پایان، داود اشرف تنها یک شخصیت نیست؛ او آینهایست برای زمانهی ما، برای جامعهای که انسانهای نیک را میسوزاند، به جرمِ نیکی. چنین قهرمانی، در تاریخ درام، همیشه جاودانه میماند؛ چون صدای او، صدای همهی ماست، وقتی که خاموشیم، اما در دل، فریادی پنهان کردهایم، و این است و رمز و رازِ مخاطب پسند بودنِ این سریال.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «معامله در مرز»؛ وقتی معامله به آزمون وجدان بدل میشود
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «مرد خاموش»؛ آنجا که باد سخن میگوید و انسان خاموش میماند
- خوانش سینمایی و روانکاوانهٔ «خون مقدس»؛ سایههای سرخِ ناخودآگاه
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- «ایدا»؛ سفری در جستجوی حقیقتِ گمشده
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- «سرکوهی»؛ وقتی صدا در پیله میماند…
- «خداحافظ آشغال»؛ سفرِ پنهانِ پیرزنِ معلم
- نقدی بر چهار فیلم کوتاه/ از کوری خودخواسته تا نمایش ساختار روانی دیکتاتورها
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- ناخدا و خالقش؛ دو چهره از یک دریا
- به یاد ناصری تقوایی؛ امروز، جنوب خاموش شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





