سینماسینما، محمد ناصریراد
درام بزرگ، همیشه درون خود یک زخم حمل میکند؛ زخمی که از یک اتفاق ساده آغاز میشود، اما عمق آن به ریشههای کهن اسطوره و تراژدی میرسد. قهرمانِ اینگونه درامها، برخلاف هیاهوی سطحی ضدقهرمانهای مدرن، حامل یک بار درونیست؛ باری که بهجای قدرت، بر دوش انسان بودن او سنگینی میکند. چنین قهرمانی بر تخت فرمانروایی نمینشیند، بلکه در خاکروبههای اجتماع زاده میشود. داود اشرف با چهرهای غبارگرفته، آرام و بغضدار، یکی از همان قهرمانهاست؛ خاموش و البته حاملِ خروش.
در قسمت نخست سریال «وحشی»، داود به مثابه انسانی خیرخواه و مهربان تصویر میشود. او آدمیست از جنسِ مردم. بدون زرهی از قدرت، بدون پیوندی با حاکمیت یا زر و زور و تزویر. اما حادثهای ناگهانی، همه چیز را تغییر میدهد. درامی که آغاز میشود، بر پایهی یکی از کهنترین الگوهای تراژدی بنا شده است، یعنی قهرمانِ نیکسرشت، گرفتار اشتباهی که مرگبار است، میشود.
اما این خطا، برخاسته از شرارت نیست، بلکه از نادانی، اعتماد، یا وابستگیهای عاطفیست.
ارسطو در شاهکار خود فنِ شعر، این موقعیت را «هِمَرتیا» (hamartia) مینامد؛ لغزشی کوچک که تباهکننده سرنوشت میشود. داود دقیقاً در همین نقطه ایستاده است. او قربانی خطاییست که خود مرتکب شده، اما سزایش فراتر از عدالت است. بیآنکه ذاتش اهریمنی شده باشد، به دوزخی تبعید میشود که راه بازگشت از آن روشن نیست. همین نابهحق بودن مصیبت است که به تعبیر ارسطو، ترحم و ترس را در دل مخاطب مینشاند. ما از سرنوشت داود، وحشت میکنیم، چون میدانیم این تقدیر، محتمل است، برای من، برای تو، برای هر کسی و با او همدلی میکنیم، چون فروافتادنش منصفانه نیست.
در این مسیر دراماتیک، داود بسیار به مالکومِ فیلم یک پیامبر (Un prophète) نزدیک میشود؛ شاهکار ژاک اودیار، آن اسطورهی فرانسویِ معاصر درباره صعود یک جوان خام از حاشیههای جامعه به درون ساختار قدرت در زندان. مالکوم نیز، همچون داود، وارد جهانی میشود که منطق آن، دیگر بر مبنای اخلاق نیست، بلکه بر اساس بقا و تنازع بنا شده است. هر دو قهرمان، مجبورند از قوانین پیشین خود دل بکنند تا زنده بمانند، و در این دلکندن، بخشی از خود را قربانی کنند.
داود، بهسانِ پیامبری که خبر ناخوش سرنوشت را بر دوش میکشد، قدم به قدم در باتلاقی از اجبار و سکوت فرومیرود. قهرمان او، برخلاف پهلوانان کهن، با ایستادگی در برابر بیعدالتی، با حفظ کرامت در جهانی خالی از انصاف، به اسطوره بدل میشود. روایتِ او، سرشار از موقعیتهاییست که در آن، قهرمان بهجای واکنشِ غریزی، سکوت میکند؛ سکوتی که طنینش در دل مخاطب ماندگار میشود.
سریال با بهرهگیری از این ساختار، موفق میشود معجون نادری از تراژدی کلاسیک و درام اجتماعی معاصر خلق کند. پیرنگ، منسجم و هوشمندانه طراحی شده است، صعود و سقوط، گره و گرهگشایی، سکون و انفجار؛ همه در خدمت شکلگیری یک قهرمان انسانی و زمینیست و با افسانه ها فاصله های بسیاری دارد.
در پایان، داود اشرف تنها یک شخصیت نیست؛ او آینهایست برای زمانهی ما، برای جامعهای که انسانهای نیک را میسوزاند، به جرمِ نیکی. چنین قهرمانی، در تاریخ درام، همیشه جاودانه میماند؛ چون صدای او، صدای همهی ماست، وقتی که خاموشیم، اما در دل، فریادی پنهان کردهایم، و این است و رمز و رازِ مخاطب پسند بودنِ این سریال.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «معامله در مرز»؛ وقتی معامله به آزمون وجدان بدل میشود
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «مرد خاموش»؛ آنجا که باد سخن میگوید و انسان خاموش میماند
- خوانش سینمایی و روانکاوانهٔ «خون مقدس»؛ سایههای سرخِ ناخودآگاه
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- «ایدا»؛ سفری در جستجوی حقیقتِ گمشده
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- «سرکوهی»؛ وقتی صدا در پیله میماند…
- «خداحافظ آشغال»؛ سفرِ پنهانِ پیرزنِ معلم
- نقدی بر چهار فیلم کوتاه/ از کوری خودخواسته تا نمایش ساختار روانی دیکتاتورها
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





