تلویزیون به عنوان رسانهای فراگیر و تأثیرگذار، با توجه به دسترسی آسان و کم هزینه آن- در مقایسه با دیگر رسانههای دیداری شنیداری- در صورت حرکت بر مداری سنجیده، به طور طبیعی میتواند مخاطبان گستردهای داشته باشد.
مخاطبانی با ترکیبهای سنی و سطح سواد و سلیقههای متفاوت که به گروههای مختلف اجتماعی شهری یا روستایی تعلق دارند. در چند دهه اخیر، با وجود پیدایش و توسعه رسانههای نوین ارتباطی و بسترهایی مثل اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، واتساپ و شبکههای اجتماعی دیگر همچون رادیوی اینترنتی، پادکستها، کلابهاوسها و هوش مصنوعی و… هنوز هم تلویزیون میتواند تأثیرگذارتر از همه این رسانههای نوپدید، در فرهنگسازی و ایجاد تغییرات رفتاری و انگارهسازیهای اخلاقی، موفقتر عمل کند.
با نگاهی به تنوع تولیدات و قالبهای متنوع برنامههای تلویزیونی (اعم از برنامههای زنده، ترکیبی، مستند، داستانی، ورزشی، آموزشی، مسابقات و سرگرمی و…) درمییابیم که از طریق این رسانه فراگیر برای انواع سلیقهها میتوان تولیدات مناسبی تدارک دید و برای همه گروههای سنی نیز برنامههای مناسب و جذاب و پرکششی آماده کرد. در این مسیر صد البته به نیروهای مجرب در بخشهای مختلف امور فنی و محتوایی تولید برنامه نیاز داریم که بخش عمدهای از این نیروهای با تجربه با کارنامههای درخشان و روشن در تولید مجموعههای پرمخاطب، هم اکنون در حاشیه قرار گرفته و بسیاری از آنان خانهنشین شدهاند. اگر قرار است که تلویزیون، با تکیه بر یک «نقشه راه» مشخص و با نگاهی آیندهنگرانه، حرکت کند، بیتردید باید ضمن استفاده از نیروهای جوان و خلاق، از نیروهای خبره و مجربِ به حاشیه رانده شده- به عنوان اصلیترین سرمایههای این سازمان- نیز بخوبی استفاده کند.
در حالی که هم اکنون بخش زیادی از وقت و توان بسیاری از مدیران و برنامهریزان در شبکههای مختلف سیما، صرف برگزاری نشستها، هماندیشیها و رایزنیهایی میشود که باید به تعیین خط مشیها، راهکارها و هدفگذاریها بینجامد، با این همه، به دلیل بیثباتی مدیریتها و اِعمال سلیقه فردی و بویژه در چند سال اخیر به بهانه شرایط دشوار اقتصادی و تنگناهای مالی، تلویزیون نیز دچار روزمرگی شده و گویی مخاطبان این رسانه پرنفوذ به این باور رسیدهاند که انگار در این رسانه ملی «نقشه راه» شفاف و مشخصی وجود ندارد! شکلگیری چنین باوری در ذهن مخاطبان این رسانه، بیتردید خطر از دست دادن مخاطبان را در پی خواهد داشت. به گونهای که حتی با ساختن برخی مجموعههای سرگرمکننده، مفرح و شادیآور و به ظاهر انتقادی- اجتماعی و گاهی با تکرار و پخش دوباره و چندباره برخی از مجموعههای خاطرهانگیز نیز به تنهایی نمیتوان از ریزش مخاطبان و گرایش روزافزون آنان به شبکههای خارجی جلوگیری کرد.
یکی از ضروریترین اقدامها در تلویزیون با هدف جلب اعتماد مخاطبان پرشمار، ضمن پرهیز از برخی مصلحتاندیشیهای کم فایده، باید در عرصه بهبودبخشی تولیدات تلویزیونی (به طور عام) و ساخت مجموعههای تلویزیونی (به طور خاص) انجام شود. در این راستا، هماندیشیها و رایزنیهای کارشناسانه با افراد صاحب تجربه باید در دستور کار برنامهریزان تلویزیون قرار گیرد تا بتوان با استفاده از دیدگاههای کارشناسانه و بیطرفانه، به چهارچوبهای عملی روشن و دقیقی رسید تا تحققِ هدفهایی چون حفظ کیفیت، جذابیت و تازگی آثار تولیدی نیز تضمین شود و در عین حال، مانع نوآوریها و خلاقیتهای هنرمندانهی فیلمنامهنویسان و سازندگان فیلمها و مجموعههای تلویزیونی نیز نشد. در شرایط کنونی، تنها با برداشتن موانعی که بر سر راه بسیاری از نویسندگان، کارگردانان و برنامهسازان وجود دارد، میتوان به این رسانه پرنفوذ، رونقی دوباره بخشید و به تولید مجموعههایی پرداخت که با پشتوانه پژوهشهایی روشمند و علمی بتواند نمایانگر شرایط اجتماعی و مسائل باورپذیر جامعهامروزمان باشد.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- مجلس شورای اسلامی، تلویحا ساترا را غیرقانونی اعلام کرد
- یک رسانه آمریکایی خبر داد؛ دولت بایدن صداوسیما را از تحریمهای آمریکا معاف کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ