سینماسینما، منوچهر دین پرست
اکران فیلم تومان ساخته مرتضی فرشباف از فیلمهای غافل گیر کننده ای بود که توانست مخاطبان را با سوگیری ها و جهت گیری های متفاوتی همراه کند.
این فیلم در مجموع درباب شرطبندی و خیانت و عشق و رفاقت بود اما مخاطب با فیلم به سختی می تواند ارتباط برقرار کند چرا که کارگردان سعی کرده فضایی متفاوت برای فیلم قرار دهد. پیکره فیلم اگرچه محصول گسستی است که در موقعیتهای مختلف به وجود آمده اما کارگردان با اتصال این مفاهیم آنها را در مجموع به یک پیکره واحدی رسانده است. پیکرهای که می تواند برای مخاطب اغوا کننده باشد. از سوی دیگر کارگردان با ایجاد تصاویر متافیزیکی توانسته مخاطب را همراه با تصاویر کند.
تصاویری که در موقعیت ابزورد قرار گرفته و پوچی و بی معنایی شرط بندی را برای مخاطب معنا دارد کرده است. چند جوانی که روی اسبها و فوتبال شرط بندی می کنند با جیغ و فریادها و شادی های بی وقفه ناممکنها را برای خود ممکن کرده اند و سرانجام در میان اختلافات به تباهی کشیده می شوند.
تومان فرشباف را باید چند بار دید تا بتوان هسته اصلی فیلم را به خوبی دریافت. او با ساخت فیلمی سترگ و سخت جانمایه فیلم را در خلاء ای قرار داده که مخاطب با او به سختی بتواند همراهی کند. شاید کارگردان با ایجاد تعمدی چنین فضایی قصد داشته جور دیگری به سینما نگاه کند و سینما برای او جایی برای عبور از روایت باشد. کارگردان این بار به جای روایت به مخاطب تصاویری کارت پستالی با اغواگری و زیبایی دختری ترکمن ارائه می دهد که می توان انتهای ذهنیت او را به خوبی درک کرد.
از سوی دیگر فیلم تومان انتقادی به وضعیت موجود جوانان نیز هست. جوانانی که از راه های غیر به پولهای بی شماری دست می بایند که لذت زندگی را برای آنها دو چندان می کند. شاید اهمیت تومان فرشباف در همین نکته باشد که او در ارتفاعی بلند ایستاده تا بتواند معنای فیلم اش را به مخاطب برساند و همین ارتفاع، هضم آن را برای ما سخت کرده است. اگر اغراق نباشد تومان فرشباف فیلمی جذاب و دیدنی است که می تواند مخاطب خاصی برای خود بیابد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- خبرهایی از فیلم «سهراب شهید ثالث» به کارگردانی مرتضی فرشباف
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- اکران ۲ فیلم جدید از هفتههای آینده
- تهیهکننده فیلم «تومان» مطرح کرد/ هنوز برای فیلم پروانه نمایش صادر نکردهاند
- «پس از آزادی» ساخته محمدعلی باشه آهنگر به زودی روی آنتن میرود/ «نجلا» در مرحله پیشتولید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





