سینماسینما، زهرا مشتاق
نمی شود گفت Blindspot سریال درجه یکی است، که نیست. اما به خصوص برای آنها که نیازمند یک هیجان مدام هستند و سریال هایی که پر از جنایت و معما و پلیس بازی و صحنه های اکشن باشد، دوست داشته باشند، می توانند برای یک بار وقت گذاشت و هر پنج فصل نقطه کور را ببینند. سریالی که البته بین چند شخصیت اصلی که اعضای یک گروه ضد کارهای تروریستی هستند، توازن و گره های عاطفی، اخلاقی و شخصیتی درستی ایجاد کرده. اعضایی که در آخرین فصل به خصوص تبدیل به یک خانواده جدایی ناپذیر از هم می شوند و گویا اصلا اختراع شده اند که به دل حادثه ها بروند. چون هر حادثه ای در دستشان مثل موم آب می شود. همه چیز با پیدا شدن جین شروع می شود. زنی زیبا و مرموز در میان ساکی بزرگ وسط میدان تایمز نیویورک و سرتاپا خالکوبی شده. او برهنه ای است که از خالکوبی هایش برای او جامه ای مهیا شده. جین باید کشف شود. زنی عجیب با توانایی های ویژه.
نقطه کور پر از حادثه است. اتفاق هایی که آدم فکر می کند فیلم نامه نویس از کجای مغزش درآورده و گاه حتا آدم فکر می کند، اگر FBI می تواند در معرض چنین خطرات ترسناکی باشد، پس زندگی بسیار هولناک تر از چیزی است که قبلا تصور می شده. چون از در و دیوار خیانت و جنایت و مرگ و ترس و اضطراب می بارد و دست ها گویا لحظه ای حتا نمی بایست از سلاح های مسلح شده جدا شود. چون از اندیشه انسان ها پلیدی هایی چنان باورناپذیر تراوش می یابد که ناگزیر از مقابله با این هجمه هاییم.
گرچه نقطه کور سریال شاخصی نیست، اما چند ویژگی دارد. اول فراوانی قصه. که می تواند برای فیلمنامه نویسان بسیار قابل تامل باشد. اینکه چگونه در یک بستر ثابت، می تواند این همه قصه خلق شود. قصه هایی که در جان شخصیت ها رسوب می کند و آنها را به حرکت درمی آورد. اتفاق هایی که در عین اشتراک ساختاری، هرکدام شرایط جدیدی را در داستان ایجاد می کند و این ترس هماره، هماره هست و وجود دارد. نکته دوم تعدد پلان هاست. به طوری که به خصوص اگر مثل من متاسفانه مسلط به زبان انگلیسی نباشید، تا در حال خواندن زیرنویس پلان اول هستید، دوازده پلان دیگر آمده و گذشته. منظورم ریتم است. هر چه در مجموعه های ایرانی ریتم اگر نگوییم کند و ملال آور؛ کند و آهسته است، در سریال های خارجی، و برای مثال همین نقطه کور سرعت در ریتم، تغییر پلان و لوکیشن غوغا می کند. عواملی که مخاطب را ناچار به دویدن می کند. دویدن و نفس زدن برای جانماندن از وقایع بسیار. این خلاقیت در زایش درخت قصه اصلی و سپس یک عالمه نه جوانه، که درختچه های بسیار از این بدنه، نمی تواند حاصل یک کار معمولی باشد. من همیشه یکی از آرزوهایم این بوده که در سکوت بنشینم و ببینم یا اگر بشود بپرسم که این همه ایده های خلاق و گاه عجیب و درخشان از کجا می آید؟ سرچشمه اش چیست؟ زادگاه، فرهنگ، دانش مطالعه، تعامل با جهان آزاد. واقعا از کجا می آید. منظورم این سریال نیست. منظورم تفاوت بنیادین میان بافت سریال های ایرانی و خارجی است. که ریتم و خلق داستان، یکی از همان عناصر قابل بررسی است.
نکته دیگر درباره این سریال، طراحی صحنه و به خصوص فضا سازی آزمایشگاه پترسون با بازی درخشان اشلی جوهانسن است که هوش سرشار چنان در او تنیده شده به نظر می رسد، که گویا دیگر تفاوتی میان اشلی واقعی و پترسون فیلم وجود ندارد. او یک تن است میان دو اسم. انسانی که اختراع شده تا به کشف خالکوبی های عجیب جین بپردازد و مدام به حل معمایی تازه بپردازد.
نقطه کور را ببینید. محصول شبکه NBC و ساخته مارتین گرو در پنج فصل پرشتاب، محصول ۲۰۱۵ آمریکا.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز گلدن گلوب از تحریم خارج شد
- افزایش مخاطبان «پخش زنده شنبه شب» در پی حضور ایلان ماسک
- گلدن گلوب و یک درخواست از اهداکنندگان جوایز
- جیم کری در نقش یک نامزد انتخاباتی
- رکورد بینندگان تلویزیونی اسکار شکسته شد
- سینما با طعم انتخابات / «نهنگ عنبر ۲» همچنان صدرنشین جدول فروش
- برنامه جدید سینماها اعلام شد/ چه فیلم هایی در اردیبهشت روی پرده می رود
- افتتاحیه فیلم «نقطه کور» با یاد افشین یداللهی/ تصاویر
- کدام فیلمها به اکران دوم نوروز میرسند؟
- جایزه جشنواره مکزیکی برای «نقطه کور»
- آیا سینماها در نیمه دوم سال هم خوب میفروشند؟/ جاماندههای اکران و امیدهای گیشه
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم نقطه کور
- نشست خبری نقطه کور برگزار شد / خانواده و طلاق تاریخ مصرف ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود