سینماسینما، مینو خانی
بهروز شعیبی، کارگردان جوانی که در عرصه سینما و تلویزیون اصولا با ساخت آثاری دینی با حضور زنان چادری، مردان مسجدرو و حتی حضور روحانی شناسنامهدار حرفه ای خود را کامل می کند، این بار با محوریت یک روحانی معروف و شناخته شده به سراغ بحث داغ روز یعنی اختلاس و فساد اقتصادی می رود. اینکه همیشه معتقد بودم شعیبی در آثارش خصوصا سریالهای تلویزیونی اش پیوندش را با جامعه حفظ می کند، با ساخت روز بلوا قوت بیشتری گرفت.
روز بلوا فرزند زمانه خود است، اما فرزندی که کمی لکنت دارد. حرف فساد اقتصادی برخی مسوولان و خانواده هایشان و مشکلی که مردم از بابت اعتماد به بنگاههای اقتصادی کرده اند، حرف امروز جامعه است و درد همه مردم، حتی اگر مبتلا به آن نباشند ولی نمی توان منکر آن شد که فشار اقتصادی ناشی از فساد اقتصادی «برخی ها» زندگی همه را تحت تاثیر قرار نداده است.
اما چرا لکنت دارد؟ چون همان چیزهایی را می گوید که تا به امروز از اخبار شنیده ایم و نه بیشتر. چون خصوصا آب تطهیر بر روحانیت می ریزد و همه آنچه را که در این عرصه اتفاق افتاده است مربوط به سوء استفاده اطرافیان روحانیت می داند و او را بری از هر گونه خطایی می سازد. روز بلوا لکنت دارد، چون نمی توان غفلت شخصیت اول فیلم را خصوصا در عرصه اقتصادی باور و قبول کرد؛ چون نمی توان وابستگی اش به همسرش را که بیشتر به حرف پدرش گوش داده تا همسر روحانی اش باور کرد؛ چون نمی توان باور کرد که روحانی خدا ترس نبوده و آن همه مال اندوزی کرده و شیک و لاکچری زندگی کرده؛ چون نمی توان باور کرد روحانی وقتی حقیقت را می فهمد، به جای توکل بر خدا و حرکت انقلابی برای براندازی ناراستی ها و فسادها، به حمایت همسر و دیگران احتیاج دارد تا واکنش مناسب نشان دهد؛ چون نمی توان حتی تزلزلش را وقتی روی پله های آگاهی ایستاده و می خواهد اسناد به دست آورده را به مامور آگاهی تحویل دهد را پنهان کند.
اما با همه اینها تلنگر و تذکری به این بخش از جامعه است، روحانیت که نهاد مذهبی قابل اتکا و قابل باور ایرانیان در همه وجوه زندگی شان است، اول و بیش از دیگران نیاز به تلنگر و تذکر دارد تا بیش از پیش مراقب اعمال و رفتار اجتماعی و اقتصادی خود باشد تا جایگاهش در جامعه ایران که را به طور سنتی مذهبی است از دست ندهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اصلا میتوان آخوند منفی در سینمای ایران نشان داد؟/پاسخ جالب کارگردان روز بلوا به یک سوال
- قصه بهروز «روز بلوا» با نماهای سینمایی
- بررسی کارنامه کاری بهروز شعیبی از «آژانس شیشهای» تا «روز بلوا»؛ پسر یک دنده حاج کاظم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با بهروز شعیبی کارگردان «روز بلوا»/ میگفتند اصلا روحانی در فیلمت نگذار
- می گفتند شخصیت فرد روحانی را تغییر بده/ بهروز شعیبی از «روز بلوا» می گوید
- بهروز شعیبی: «روز بلوا» در کارگردانی و روایت قصه، تجربهای متفاوت برایم بود
- اختصاصی سینماسینما/ «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی سریال میشود
- بهروز شعیبی در برنامه «کتاب باز» از پروژه جدید خود گفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





