سینماسینما، مینو خانی
بهروز شعیبی، کارگردان جوانی که در عرصه سینما و تلویزیون اصولا با ساخت آثاری دینی با حضور زنان چادری، مردان مسجدرو و حتی حضور روحانی شناسنامهدار حرفه ای خود را کامل می کند، این بار با محوریت یک روحانی معروف و شناخته شده به سراغ بحث داغ روز یعنی اختلاس و فساد اقتصادی می رود. اینکه همیشه معتقد بودم شعیبی در آثارش خصوصا سریالهای تلویزیونی اش پیوندش را با جامعه حفظ می کند، با ساخت روز بلوا قوت بیشتری گرفت.
روز بلوا فرزند زمانه خود است، اما فرزندی که کمی لکنت دارد. حرف فساد اقتصادی برخی مسوولان و خانواده هایشان و مشکلی که مردم از بابت اعتماد به بنگاههای اقتصادی کرده اند، حرف امروز جامعه است و درد همه مردم، حتی اگر مبتلا به آن نباشند ولی نمی توان منکر آن شد که فشار اقتصادی ناشی از فساد اقتصادی «برخی ها» زندگی همه را تحت تاثیر قرار نداده است.
اما چرا لکنت دارد؟ چون همان چیزهایی را می گوید که تا به امروز از اخبار شنیده ایم و نه بیشتر. چون خصوصا آب تطهیر بر روحانیت می ریزد و همه آنچه را که در این عرصه اتفاق افتاده است مربوط به سوء استفاده اطرافیان روحانیت می داند و او را بری از هر گونه خطایی می سازد. روز بلوا لکنت دارد، چون نمی توان غفلت شخصیت اول فیلم را خصوصا در عرصه اقتصادی باور و قبول کرد؛ چون نمی توان وابستگی اش به همسرش را که بیشتر به حرف پدرش گوش داده تا همسر روحانی اش باور کرد؛ چون نمی توان باور کرد که روحانی خدا ترس نبوده و آن همه مال اندوزی کرده و شیک و لاکچری زندگی کرده؛ چون نمی توان باور کرد روحانی وقتی حقیقت را می فهمد، به جای توکل بر خدا و حرکت انقلابی برای براندازی ناراستی ها و فسادها، به حمایت همسر و دیگران احتیاج دارد تا واکنش مناسب نشان دهد؛ چون نمی توان حتی تزلزلش را وقتی روی پله های آگاهی ایستاده و می خواهد اسناد به دست آورده را به مامور آگاهی تحویل دهد را پنهان کند.
اما با همه اینها تلنگر و تذکری به این بخش از جامعه است، روحانیت که نهاد مذهبی قابل اتکا و قابل باور ایرانیان در همه وجوه زندگی شان است، اول و بیش از دیگران نیاز به تلنگر و تذکر دارد تا بیش از پیش مراقب اعمال و رفتار اجتماعی و اقتصادی خود باشد تا جایگاهش در جامعه ایران که را به طور سنتی مذهبی است از دست ندهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اصلا میتوان آخوند منفی در سینمای ایران نشان داد؟/پاسخ جالب کارگردان روز بلوا به یک سوال
- قصه بهروز «روز بلوا» با نماهای سینمایی
- بررسی کارنامه کاری بهروز شعیبی از «آژانس شیشهای» تا «روز بلوا»؛ پسر یک دنده حاج کاظم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با بهروز شعیبی کارگردان «روز بلوا»/ میگفتند اصلا روحانی در فیلمت نگذار
- می گفتند شخصیت فرد روحانی را تغییر بده/ بهروز شعیبی از «روز بلوا» می گوید
- بهروز شعیبی: «روز بلوا» در کارگردانی و روایت قصه، تجربهای متفاوت برایم بود
- اختصاصی سینماسینما/ «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی سریال میشود
- بهروز شعیبی در برنامه «کتاب باز» از پروژه جدید خود گفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی