سینماسینما، آرش عنایتی
هفت سال پس از تجربهی موفق ساخت فیلمی پستمدرن با عنوان «پری دریایی» (Mermaid)، آناملیکیان فیلمساز اصالتا اهل باکو، در روسیه فیلمی ساخته با عنوان «ستاره» که از اساس متفاوت نسبت به تجربهی قبلیاش اما به مراتب بهتر از آن است. فیلمی در چارچوب روایتی کلاسیک با داستانی به ظاهر کلیشهای و پایانی که کلیشههایِ قضاوتهایمان را دربارهی فیلم و کاراکترهایش – و شاید انسانهای دیگر- تغییر میدهد.
ماشا، پری دریایی این فیلم، در واقع تن به حبس و کار در آکواریوم کلوپ شبانهای داده تا مخارج جراحیهای زیبایی را بر جایجای اندامش تامین کند. جراحیهایی که سببساز حضورش در سینما شوند. پریدریایی این داستان به عوض رهاندن خطرات و حفاظت، خودش بهانهای برای مخاطرات و تلاشهای جوانی از طبقهی اجتماعی دیگر میشود تا تحت حمایت و حفاظتاش، آرزوی ماشا محقق شود. به این شکل است که ماشا، ستارهای در آسمانِ خانوادهای دیگر میشود تا راه آمده و راه آینده در زندگی را، در پرتوی نورش ببینند و ببینیم!
جدا از تداعیها، تقابلها و تلاقیهای داستان زندگی دو زن از دو طبقهی اجتماعی متفاوت (ماشا و مارگریتا)، بازی کلامی با نام و نتیجهی اخلاقی در خور تامل فیلم؛ اشارات سیاسی (از زندگی طبقهی الیگارشی تا حبس خود خواستهی پیرمرد در خانه از زمان قدرت گرفتن پوتین)، نقدهایش بر رسانه، کلینیکهای زیبایی و درمانی در جامعهی مدرن، نمایشگاههای هنر و واسطهگری آثار هنری و تولیداتشان برای طبقهی برخوردار جامعه و…هنرمندیِ آنا در استفادهی درست از معماری شهری و عناصر بصری کمپوزیسیون، نمود پیدا میکند. جاییکه فضای خانهی سرگئی همچون آکواریومی بزرگتر در دل کلانشهر در برابر زمینهای پیراموناش نمود مییابد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- آینهی استاد!
- «بیچاره، پاول بیچاره»؛ جشنِ تشییع!
- «تشخیص: نافرمانی»؛ داستانی آشنا!
- پسا سولاریس!
- فیلم «۹۷۷»؛ پسا سولاریس!
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- به وقت فرعون
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
- تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتها/ نگاهی به فیلم «در سایه»
- همسویی مدرنیته و سنت در جایگاه قدرت!/ نگاهی به فیلم «اتاق دبیران»
- این همانی سوژه و ابژه/ نگاهی به فیلم «چه کسی برایت آواز میخواند»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





