سینماسینما، وحید مباشری
مستند «سرکوهی» ساخته محمد ناصریراد تلاشی است برای احیا؛ کوششی که با ترسیم لحظاتی صمیمی و بیپیرایه، مخاطب را بیواسطه با رنجِ نبودن روبهرو میکند. فیلم به جای توسل به شعارهای رایج دربارهی حفظ میراث فرهنگی، از نیستی سخن میگوید و غیاب را به تصویر میکشد.
زاویهی دیدی که کارگردان برای پرداخت موضوع برمیگزیند، بر خلاف بسیاری از آثار مدعیِ احیای فرهنگهای در حال فراموشی، حرکتی است از درون به بیرون؛ از قلب زیست روزمرهی تا گسترهی فرهنگیای که در حال محو شدن است.
در این مسیر، نیستی خود به عنصری بیدارگر بدل میشود؛ عنصری که مخاطب را به قدرشناسی از آنچه در حال زوال است فرامیخواند و از مرگ به سوی معنا و حیات گام برمیدارد.
در «سرکوهی»، ضبط صوت نقشی فراتر از یک ابزار ساده مییابد و به شخصیتی محوری در روایت بدل میشود؛ همان وسیلهای که گویی در دل خود گنجینهای از صدا، خاطره و حیات نهفته دارد.
فیلمساز با هوشمندی از این عنصر بهره میگیرد، بیآنکه حضورش تصنعی یا نمادپردازانه جلوه کند. ضبط، در عین آنکه حامل صدا و زندگی است، به سوی نیستی نیز پیش میرود؛ گنجینهای که در مرز میان بودن و نابودی معلق مانده است.
در لحظاتی، صدای اخبار جنگ و ویرانی از دل همین دستگاه پخش میشود؛ جای که از آن آوازی شنیده میشود که روزگاری نشانهی حیات، دوستی و پیوند مردم با خاک و فرهنگشان بوده است.
سکانس تولد، برخلاف انتظار، نه نوید تولدی دوباره که یادآور وداعی باشکوه است؛ بدرود با بخش عظیمی از آوازی که روزگاری در بطن جامعه نفس میکشید. در اوج شکوهِ تصویر، گویی نسلی کهن با نسلهای آینده وداع میکند.
فیلمساز با انتخاب هوشمندانهی موسیقی، حرکت آهستهی و نمایش چهره ی با صلابت و در عین حال مغمومِ شخصیت، تراژدیای عمیق را در دلِ لحظهای ظاهراً شاد میآفریند.
تراژدی در دل بزم و رقص؛ گویی همه در غفلتی جمعی به سر میبرند و عزیزشان را بدرقه میکنند، بیآنکه بدانند چه گوهرِ گرانبهایی در آستانهی نابودی است.
شخصیت اصلی شبهای خود را در پشهبندی در فضای باز میگذراند؛ تصویری که گویی نمادی از انزوا و بازگشت به خویشتن است. او در پیلهای خودساخته به انتظار پروانه شدن نشسته، اما پرسش بنیادین فیلم همینجاست: آیا صبحِ پروانگی فرا خواهد رسید، یا این صدا در سکوتِ پیله خاموش میشود؟
در نهایت، «سرکوهی» مستندی دغدغهمند ست؛ اثری که با نگاهی متفاوت و تأثیرگذار، کوشیده دغدغهی فراموششدنِ ریشههای فرهنگی را به زبانی صمیمی و انسانی بیان کند.
فیلم در اوج سادگی، به حماسهای خودمانی بدل میشود؛ حماسهای با پایانی تلخ، اما تلخی و ناکامیِ اثر، از آن جنس است که به پالایش میرسد؛ کاتارسیسی آرام و پرورشدهنده، در دلِ سوگی فرهنگی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «معامله در مرز»؛ وقتی معامله به آزمون وجدان بدل میشود
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «مرد خاموش»؛ آنجا که باد سخن میگوید و انسان خاموش میماند
- خوانش سینمایی و روانکاوانهٔ «خون مقدس»؛ سایههای سرخِ ناخودآگاه
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- «ایدا»؛ سفری در جستجوی حقیقتِ گمشده
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- «خداحافظ آشغال»؛ سفرِ پنهانِ پیرزنِ معلم
- نقدی بر چهار فیلم کوتاه/ از کوری خودخواسته تا نمایش ساختار روانی دیکتاتورها
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- ناخدا و خالقش؛ دو چهره از یک دریا
- به یاد ناصری تقوایی؛ امروز، جنوب خاموش شد
- «جنایت بیدقت»؛ طغیانِ زمان، تکرارِ تاریخ و رقصِ سرنوشت در سینمای شهرام مکری
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





