سینماسینما، وحید مباشری
مستند «سرکوهی» ساخته محمد ناصریراد تلاشی است برای احیا؛ کوششی که با ترسیم لحظاتی صمیمی و بیپیرایه، مخاطب را بیواسطه با رنجِ نبودن روبهرو میکند. فیلم به جای توسل به شعارهای رایج دربارهی حفظ میراث فرهنگی، از نیستی سخن میگوید و غیاب را به تصویر میکشد.
زاویهی دیدی که کارگردان برای پرداخت موضوع برمیگزیند، بر خلاف بسیاری از آثار مدعیِ احیای فرهنگهای در حال فراموشی، حرکتی است از درون به بیرون؛ از قلب زیست روزمرهی تا گسترهی فرهنگیای که در حال محو شدن است.
در این مسیر، نیستی خود به عنصری بیدارگر بدل میشود؛ عنصری که مخاطب را به قدرشناسی از آنچه در حال زوال است فرامیخواند و از مرگ به سوی معنا و حیات گام برمیدارد.
در «سرکوهی»، ضبط صوت نقشی فراتر از یک ابزار ساده مییابد و به شخصیتی محوری در روایت بدل میشود؛ همان وسیلهای که گویی در دل خود گنجینهای از صدا، خاطره و حیات نهفته دارد.
فیلمساز با هوشمندی از این عنصر بهره میگیرد، بیآنکه حضورش تصنعی یا نمادپردازانه جلوه کند. ضبط، در عین آنکه حامل صدا و زندگی است، به سوی نیستی نیز پیش میرود؛ گنجینهای که در مرز میان بودن و نابودی معلق مانده است.
در لحظاتی، صدای اخبار جنگ و ویرانی از دل همین دستگاه پخش میشود؛ جای که از آن آوازی شنیده میشود که روزگاری نشانهی حیات، دوستی و پیوند مردم با خاک و فرهنگشان بوده است.
سکانس تولد، برخلاف انتظار، نه نوید تولدی دوباره که یادآور وداعی باشکوه است؛ بدرود با بخش عظیمی از آوازی که روزگاری در بطن جامعه نفس میکشید. در اوج شکوهِ تصویر، گویی نسلی کهن با نسلهای آینده وداع میکند.
فیلمساز با انتخاب هوشمندانهی موسیقی، حرکت آهستهی و نمایش چهره ی با صلابت و در عین حال مغمومِ شخصیت، تراژدیای عمیق را در دلِ لحظهای ظاهراً شاد میآفریند.
تراژدی در دل بزم و رقص؛ گویی همه در غفلتی جمعی به سر میبرند و عزیزشان را بدرقه میکنند، بیآنکه بدانند چه گوهرِ گرانبهایی در آستانهی نابودی است.
شخصیت اصلی شبهای خود را در پشهبندی در فضای باز میگذراند؛ تصویری که گویی نمادی از انزوا و بازگشت به خویشتن است. او در پیلهای خودساخته به انتظار پروانه شدن نشسته، اما پرسش بنیادین فیلم همینجاست: آیا صبحِ پروانگی فرا خواهد رسید، یا این صدا در سکوتِ پیله خاموش میشود؟
در نهایت، «سرکوهی» مستندی دغدغهمند ست؛ اثری که با نگاهی متفاوت و تأثیرگذار، کوشیده دغدغهی فراموششدنِ ریشههای فرهنگی را به زبانی صمیمی و انسانی بیان کند.
فیلم در اوج سادگی، به حماسهای خودمانی بدل میشود؛ حماسهای با پایانی تلخ، اما تلخی و ناکامیِ اثر، از آن جنس است که به پالایش میرسد؛ کاتارسیسی آرام و پرورشدهنده، در دلِ سوگی فرهنگی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «معامله در مرز»؛ وقتی معامله به آزمون وجدان بدل میشود
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «مرد خاموش»؛ آنجا که باد سخن میگوید و انسان خاموش میماند
- خوانش سینمایی و روانکاوانهٔ «خون مقدس»؛ سایههای سرخِ ناخودآگاه
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- «ایدا»؛ سفری در جستجوی حقیقتِ گمشده
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- «خداحافظ آشغال»؛ سفرِ پنهانِ پیرزنِ معلم
- نقدی بر چهار فیلم کوتاه/ از کوری خودخواسته تا نمایش ساختار روانی دیکتاتورها
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





