کامبیز نوروزی_ارغنون ساز فلک رهزن اهل هنر است/چون از این غصه ننالیم چرا نخروشیم
مرتضی میرباقری معاون سیما چنانکه ایلنا گزارش داده است، برای پخش صدای استاد محمدرضا شجریان از صدا و سیما ، شرط و شروط برای این بزرگمرد موسیقی و فرهنگ ایران گذاشته است . پیداست که میرباقری نه از موسیقی و فرهنگ چیزی می داند و نه مردم را می شناسد و نه شجریان را . او به یادنمی آورد یا تجاهل می کند که این صدا و سیما نبوده که نخواسته صدای شجریان را پخش کند ، بلکه سالهاست او شخصاً به اتکای حقوقی که دارد ، اجازه پخش صدای خود را به صدا و سیمایی نداده است که غریب ترین چیز درآن ، هنر است . نمی داند شجریان نه در آن سالهای سلامت و نه دراین ایام نبرد صبورانه با بیماری ، حتی یک بار هم متقاضی پخش صدای خود از صدا و سیما نبوده است. کار بدانجا کشید که شش سال پیش تصمیم گیران سازمان متبوع میرباقری ، از سر عصبانیت و لجاج و هنرناشناسی ، حتی از پخش مثنوی و مناجات روحانی و آسمانی شجریان درماه مبارک رمضان هم خودداری کردند . اما بسیار بودند مردمانی که در لحظه های روح افزای افطار، صدای تلویزیون و رادیوی خود را بستند و صدای ضبط و دستگاه خانگی خود را بلند کردند و خود را وسفره افطار خود را باصدای مثنوی و مناجات شجریان پیشگاه حضرت حق گستردند . همان روزها مرتضی میرباقری با گفتن این جمله که “شجریان دیگر صلاحیت حضوردر قلب مردم را ندارد” نشان داد که از “قلب مردم” هم هیچ نمی داند و نمی داند که اختیار “قلب مردم” دست خود ملت است و ورود و حضور در آن ، منتظر و مشروط به تعیین صلاحیت هیچکس از جمله کسانی چون آقای میرباقری و امثال وی نیست . قلب ، چونان دست و پای نیست که بتوان به بند قدرتش درآورد . آنها تاب تحمل هنر مردی بزرگ و مستقل را ندارند که قدش از قد و قوارهء آقای میرباقری و اقران ایشان آنقدر بلندتر است که در چشم انداز نگاه تنگشان هیچ نمی گنجد . نمی دانند یا تجاهل می کند که شجریان چهل سال است که بی رادیو و تلویزیون چنین برقله موسیقی و فرهنگ ایران نشسته است و فخر این فرهنگ شده است وبی این صدا و سیما بالاتر هم خواهد رفت. اینان نباید تردیدی بخود راه دهند که اگر فقط یک بیت از آواز و صدای شجریان از هر شبکهء صدا و سیما پخش شود ، سازمان است که باید مباهات کند ، نه شجریان که او هر آنچه از افتخار بود در دامن کشیده است وبزرگترینش فتح دلهای مردم و اهل فضل و فرهنگ و صدرنشینی و قدربینی در روح زیبایی شناس و اخلاق دوست ایرانی است. عرصه محمدرضا شجریان جولانگه هرکس نیست.
سحر با معجزه پهلو نزند دل خوش دار
سامری کیست که دست از ید بیضا ببر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- این دو فیلم مشابهتی ندارند/ یک روایت حقوقی درباره پرونده «قهرمان» در گفتوگو با کامبیز نوروزی
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- گفت وگوی سینماسینما با کامبیز نوروزی درباره ممنوعیت نمایش فیلم ماهمه با هم هستیم در کرمان
- رامبدجوان و دیگران ؛ حریم خصوصی و باقی قضایا/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- قسمِ درست محسن تنابنده/یادداشتی از کامبیز نوروزی حقوقدان
- دریای ملّت و کاسۀ سیما و فوتبال ملّی/انتقاد کامبیز نوروزی از عملکرد تلویزیون در بازی ایران- مراکش
- غفلت صاحبان آثار/یادداشتی از کامبیز نوروزی درباره استفاده غیر مجاز از انواع تولیدات فرهنگی
- انتقاد تند کامبیز نوروزی از عملکرد ضعیف تلویزیون درحملات تروریستی امروز
- یادداشت کامبیز نوروزی حقوق دان درباره نامه رئیسی به رئیس صداوسیما
- تحلیل جزئیات حقوقی وداع جنابخان از «خندوانه» در سینماسینما / کامبیز نوروزی: سالارزهی حق دارد هر تصمیمی بگیرد
- واکنش کامبیز نوروزی حقوقدان به دانلود غیرقانونی «ابد و یک روز»: سرقتهای ضد فرهنگ
- واکنش یک حقوقدان، درباره «فروشنده» و اظهارات سخنگوی ارشاد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵






زنده باد استاد آواز ایران استاد محمد رضا شجریان ای مرغ خوش خوان غم مخور