سینماسینما، فرزانه متین
پلتفرم فیلیمو بعد از اتمام سریال پرحاشیه «تاسیان»، سریال «شغال» را به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی زامیاد سعدوندیان بلافاصله جایگزین آن کرد. توفیقی با ساخت سریال «آقازاده» توانسته بود، مخاطبان بسیاری را جذب کند. توفیقی در آن سریال، به سوژه ای جنجالی با ویترینی از هنرپیشگان معروف پرداخته بود. این بار اما، با پخش همان قسمت اول سریال، مشخص شد که با سریال متوسطی روبه رو هستیم. «شغال» از همان جایی ضربه خورد که سریال «سرگیجه» (از بهرنگتوفیقی) از همان جا ضربه خورده بود؛ خرده روایت های تودرتو، فیلمنامه لاغر و شخصیت پردازی های کم عمق متاسفانه دست به دست هم دادند که بسیاری از مخاطبان از سریال شغال راضی نشوند و حتی قسمت دوم نتواست کمک چندانی به جذب مخاطب کند و اگر سریال همین خط سیر را در پیش گیرد، موفق نخواهد بود. اما از دید نگارنده، هر مخاطبی باید این سریال را با اشکالاتش دنبال کند چرا که سازنده بر روی یک سوژه ملتهب یعنی تجاوز جنسی، دست گذاشته که در آثار نمایشی اغلب در سطح و بسیار محدود به آن پرداخته می شود. شاید هر بیننده ای در ابتدا، ساده از کنار این موضوع بگذرد و آن را شبیه سریال ترکیهای «گناه فاطماگل چه بود؟» بداند اما آنچه که در قسمت دوم به وضوح می بینیم ایستادگی دخترِ مورد آزار و اذیت در برابر فرهنگ غالب جامعه است.
«شغال» نشان داد می توان در برابر بی عدالتی از بدترین نوع آن، تجاوز به عنف، مقابله کرد. رفتن آوا با بازی نورا محقق به کلانتری و شکایت کردن او باعث شد این چرخه ی تکراری در آثاری که می خواهند بر روی چنین مسئله ای سرپوش بگذارند و از واژه هایی چون ناموس، بی آبرویی و… استفاده کنند، شکسته شود. «شغال» دست به تابوشکنی زد و با زبانی بی پرده و صریح گفت اگر این اتفاق شوم رخ داد، کنش گر باشید.
در جامعه همیشه به دلیل ترس از واکنش های جاهلانه و مردسالارانه، تمرکز از قربانی به بزهکار یا عوامل بیرونی جابه جا می شود و روایت قربانی به حاشیه می رود اما سریال شغال نشان داد این بار، قربانی به صورتی فعال نه منفعل به سمت عدالت خواهی قدم بر می دارد که پیام بسیار مهمی را به همگان منتقل کرد و امید است که سریال سازی در نمایش خانگی دربردارنده ی پیام هایی شود در باب فرهنگسازی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران ترکیهای «هزار و یک شب» چه کسانی هستند؟
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- نگاهی به سریال «شغال»/ سرگذشت زنی که نمیخواهد دوبار بمیرد
- «شغال» ایرانیزه «فاطماگل»
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- «فرمول یک» با صدای کیکاووس یاکیده در نمایش خانگی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





