سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
«متری شش و نیم» سعید روستایی اتفاق بزرگ جشنواره فیلم فجر امسال بود. گویا حادثه بزرگ اکران نوروزی هم هست. در گرانبهایی است این فیلم. یک فیلم پلیسی تمام عیار. تا پیش از این فیلمسازان وطنی فیلم می ساختند برای دل خود. این بار جوانکی پیدا شده سعید روستایی نامی که دارد سینما به معنای واقعی آن روی پرده نشان مان می دهد. همین دکان عده ای را کساد کرده، بد فیلم می گویند. انگار سینمای بومی تا پیش از این نقصی نداشت و سعید روستایی و سینمایش آمده گند بزند به هر چه پیش از این بوده. حدس شان البته درست است. سینمای جان دار سعید روستایی آمده تا کارنابلدان را از صحنه بدر کند.
عده ای شاید حرص شان بگیرد چرا این جوانک به سن سی نرسیده را این همه تحویل می گیرند. پس بدش را می گویند. باورتان شاید نشود در همین روزهای جشنواره فیلم فجر شنیدم عده ای می گفتند «متری شش و نیم» او بد است چون بدمن فیلم را در پایان بر چوبه دار تطهیر می کند. خدا را شکر مسیح در عصر ما نیست. در عهد جدید آمده دو مجرمی که همراه او به صلیب کشیده شدند همراهش رستگار شدند. منتقدان فیلم روستایی بر حسب اتفاق درست هم دیده اند. فیلم درباره رستگاری در ثانیه های پایان زندگی است. زمانی که طناب دار به گلویت فشار آورده و زیباترین لحظه زندگی چرخش با دست پسرکی هفت هشت ساله است.
هر که «متری شش و نیم» روستایی را دیده با بهت و حیرت سالن را ترک کرده. جز البته کسانی که خود را خدای عالم هنر و عالم امکان و وجود تصور می کنند. در سینمای آمریکا اگر این ها بودند هیچ وقت «ارتباط فرانسوی» ویلیام فرید کین شکل هم نمی گرفت. سینمایی که دولت و جامعه و نخبه نمایان تبلیغ می کنند سینمایی اندرزگو و کسالت بار است. جنس و حال و هوای تصویری ندارد. «متری شش و نیم» از دید این طبقه یک ضایعه است. پس دستاوردهای چشمگیر کارگردانی و هدایت انبوه سیاه لشگر تزریقی و حاشیه نشین را اصلا نمی بیند.
این جور جاها همیشه دست مریزاد می گوییم به گونتر گراس و رمان طبل حلبی اش که این ستون وام گرفته از نام این رمان اوست. انگار باید همیشه پسرکی باشد که نخواهد بزرگ شود و با طبلی حلبی و با سر و صدایی گوش خراش این ناهنجاری های رو و آشکار را به یادمان بیاورد. در ۱۹۵۹ میلادی چند جوان بیرون آمده از سینما تک هانری لانگلوا و ماهنامه سینمایی کایه دو سینما آندره بازن، با راه انداختن موج نو سینمای فرانسه به صدا درآورنده این طبل بودند. سعید روستایی اما تنها است. سینمای خاص او میان هیاهوی بی هنران و کاسبان، در دل این این بلبشو بازار خودنمایان و پند واندرزنامه نویسان شانس آورده به گوش مخاطبانش رسیده. وقتی صدای دیگری نیست تا تقویت کننده این جریان نو سینمایی بومی باشد تنها کاری که ازمان برمیآید آنست که بلندگویش باشیم. خرده ریز هایمان را بگردیم. میان اسباب دورریختنی به حتم دو تکه چوب یا پیت حلبی ای چیزی پیدا می شود که بشود طبل حلبی ما. با آن دنیا را بیدار می کنیم. اسمش را می گذاریم همنوایی شبانه ارکستر چوب ها.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فریبخورده»؛ همچون شیاطینی از خواب بیدار شده که دنبال طعمه میگردند
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «افسانه اولیس، یک سرگذشت ایرانی»؛ داستان کوه دردکشیده و موشی که ناپیداست
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- درباره نمایش «برف زمین را گرم میکند»/ وقتی کابوس در کوچههای شهر پرسه بزند
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





