سینماسینما، آرش عنایتی
گاها این حسرت در وجود هر سینمادوستی باقی است که اگر فلان کارگردان این فیلمنامه را کارگردانی میکرد فیلم چه شکل و شمایلی بهتری مییافت؟ این حسرت در خصوص فیلم «۹۷۷» منتفی است و در عوض خوشی و عشرتی مدام از دیدن روایت و شیوهی روایت فیلم، بر جان دوستدارن سینمای تارکوفسکی مینشیند. چرا که نیکولای خومریکی پایههای روایی و بصری فیلماش را بر مبنای فیلمسازی تارکوفسکی بنا نهاده است. ایدهی نابِ داستان استانیسلاو لم و فیلم «سولاریس» اینجا به شکل دیگری امکانِ بروز یافته است. اگر آنجا سیارهای هوشمند مسبب ظهور اندیشهی غالب یا نمایان شدن وسوسهی هر فرد در قالب جسمانی بود، اینجا این تئوری مطرح است که هر آدمی، میزانی انرژی از خود ساطع میکند. بیشترین میزان آن نیز همان است که عنوان فیلم نام گرفته. فیلم به این مهم پاسخ نمیدهد که چرا تفاوت در اندازهگیری میزان انرژی ساطع از هر فردی وجود دارد. در عوض ایدهی سولاریس را بسط میدهد با این تخیل درخشان که اگر این محصول اندیشهها یا ابژههای پنهان نمایان شوند و با هم در ارتباط قرار گیرند، چه اتفاقی میافتد؟
دانشمندی جوان به مرکزی تحقیقاتی فراخوانده میشود تا دربارهی تئوریاش تحقیق کند. ما برای هر معادله یا فرمول ریاضی، شکل یا منحنی متناظر با آن داریم مگر برخی معادلهها(نظیر رادیکال منفی یک) و همانگونه که عدم تجسد آن معادله در قالب یک شکل، نافی وجودش نیست ندیدن انرژی ساطعه از آدمی نیز منافی حضورش نخواهد بود. تئوری ایوان بر اساسِ تجربههایی که موسیقی و عشق بر زندگی و روان آدمی دارند، استوار است.
از همان نماهای نخست با یک سوئیش پن از نمای نقطه دید ایوان به نمایی از ایوان میرسیم به عبارتی ایوان از سوژه به ابژه بدل میشود و در ادامه نیکولای خومریکی با تقسیم کاراکترها در ترکیبهای دو نفره که در رنگ موهای متفاوت(بور و مشکی) از یکدیگر متمایز میشوند بر وجه تمایزشان بر زندگی هر فردی تاکید میکند(از ایوان تا گوشا) و با استفاده از تمهیدات سینمایی(نظیر فیداوت از نواختن پیانو به نمایی از آلارم دستگاه سنجش امواج، مچهای صوتی، بازتابِ تصویر ریتا بر شمارهها، تاکید بر کنش همسان ریتا و ایوان از دو زاویهی متفاوت برای اشاره مضاعف برخاستگاه همسان این دو کنش و …) و تمهیدات روایی (ارجاع به رمانِ قلب سگی، آغاز و پایان یکسان و …) داستانش را به شکلی زیبا به تصویر در آورده است. شکل و شمایلی که نظایرش را پیشتر از این در سیمای سینمای تارکوفسکی دیدهایم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- آینهی استاد!
- «بیچاره، پاول بیچاره»؛ جشنِ تشییع!
- «تشخیص: نافرمانی»؛ داستانی آشنا!
- پسا سولاریس!
- «ستاره»؛ آکواریوم
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- به وقت فرعون
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
- تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتها/ نگاهی به فیلم «در سایه»
- همسویی مدرنیته و سنت در جایگاه قدرت!/ نگاهی به فیلم «اتاق دبیران»
- این همانی سوژه و ابژه/ نگاهی به فیلم «چه کسی برایت آواز میخواند»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





